– Elevene trenger mer lærerstøtte
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.

En sentral intensjon med gjeldende læreplanverk er å ruste norske tenåringer til å møte nåtidas og framtidas samfunnsutfordringer.
Med de tre tverrfaglige temaene som ble innført i 2020 – folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling – skulle elevene få kunnskap om ulike utfordringer i dagens samfunn, og danne egne holdninger om dem.
– Strekk i laget
En ny studie ved Universitetet i Oslo ville finne svar på hvordan elever opplever tverrfaglig undervisning om nettopp tema som identitet, psykisk helse, krig, klimaendringer og trusler mot demokratiet.
– Vi ser at elevene trenger enda mer hjelp til å forstå at disse temaene rommer ulike perspektiver, handlingsmuligheter og politiske løsninger. Dette trenger de for å kunne delta i et uenighetsfelleskap – både i klasserommet og i samfunnet, sier professor Anniken Furberg, som har ledet studien.
Studien er en del av EVA2020-prosjektet, som evaluerer fagfornyelsen fra A til Å.
– I tillegg ser vi at det fremdeles er strekk i laget. Noen skoler og lærere har fått mye erfaring med tverrfaglig undervisning om samfunnsutfordringer, mens andre fortsatt er i startgropa, forteller professor Kenneth Silseth, en av de andre forskerne i studien.
Men forskerne fant også at tverrfaglig undervisning om samfunnsaktuelle tema skaper en læringsarena der elevene får delta aktivt, lære gjennom samarbeid og bruke sine egne erfaringer.
– Det liker elevene! sier Silseth.
– Må få frihet til å utvikle seg
Skolen trenger med andre ord lærere som tør å gi elevene muligheten til å utforske komplekse tema, og som gir dem tro på at deres kompetanse og handlekraft er viktig.
– Studien vår viser at elever må få friheten til å utvikle en dypere forståelse, holdninger og kapasitet til handling. Det vil ruste dem til å møte samfunnets utfordringer i og utenfor skolen, sier Anniken Furberg.
Kenneth Silseth legger til at det å bringe inn elevenes erfaringer og livsverden er særlig viktig i undervisning om de tverrfaglige temaene.
– Et viktig funn er at lærere i stor grad trekker inn elevenes forkunnskap og erfaringer, men vi ser også betydningen av at lærerne hjelper elevene med å knytte fagkunnskap til egne erfaringer, sier han.
Hovedfunn
- Tverrfaglige undervisningsopplegg gir stort rom for elevmedvirkning, samarbeidslæring og at elevenes hverdagserfaringer og førkunnskap blir en viktig del av det elevene jobber med på skolen.
- Valgfrihet og variasjon av elevprodukter bidrar til elevmedvirkning, noe elevene opplever som positivt og engasjerende.
- Elevene utviser kompetanser i å oppsummere og trekke ut hovedpoenger fra nettbaserte tekster som belyser det tverrfaglige temaet de jobber med.
- Likevel finner forskerne at elevene i mindre grad bearbeider, kritisk vurderer og sammenligner informasjonen i læringsarbeidet.
- Elevene trenger mer lærerstøtte i det å lære å samarbeide, håndtere faglig uenighet og det å problematisere nettbasert informasjon som ofte er preget av motstridende og polariserte meningsytringer – altså utvikling av digital dømmekraft.
- Undervisningen ser i liten grad ut til å synliggjøre konfliktperspektiver – altså at samfunnsutfordringene knytter seg til både etiske og politiske perspektiver, noe som innebærer uenighet både på individ og samfunnsnivå.
Les kortrapporten: Dette sier EVA2020 om elevers læring i møte med de tverrfaglige temaene.
Nøkkelord
Kontakter
Anniken FurbergInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
Tel:90092915anniken.furberg@ils.uio.noBilder



Lenker
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i tverrfaglig utdanningsvitenskap.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
– Engelsklærarar tek eit stort ansvar for leseopplæringa16.12.2025 14:03:29 CET | Pressemelding
Engelsklærarar tek like stort ansvar for litteraturundervisinga som norsklærarar, viser ny klasseromforsking frå Universitetet i Oslo. I begge fag les elevane lengre tekstar no enn for ti år sidan.
Født sent på året: Urettferdig fra første skoledag?16.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ett band. Fem medlemmer. Alle født i november. Ingenting er på stell. De mener det er fordi de er født sent på året. Kan det være så enkelt? Forskning og erfaringer fra praksis viser at de kanskje er inne på noe.
Hvor gode er testene som skal fange opp barn i risiko for lærevansker?10.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ny studie viser store kunnskapshull.
Ny studie: Barnehager fanger opp for få barn med behov for ekstra støtte5.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
En omfattende norsk studie viser at mange barn i barnehagealder som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker enten får for lite hjelp – eller ingen hjelp i det hele tatt. Resultatene viser store skjevheter i hvem som får spesialpedagogisk støtte og hvor mye.
Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker29.10.2025 06:40:00 CET | Pressemelding
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom