Fortsatt lave marginer i dagligvarehandelen
Hovedorganisasjonen Virkes ferske dagligvarerapport analyserer utviklingen i dagligvarehandelen. Til tross for en periode med høy matprisvekst, viser rapporten at prisveksten i Norge har vært på nivå med Danmark og lavere enn i Sverige. Butikkjedenes driftsmarginer var i 2023 på samme lave nivå som i 2019 – på 1,9 prosent – betydelig lavere enn annen detaljhandel og matindustri.
- Vi har lagt bak oss en tid med høy prisvekst. Mange har påstått at det kommer dagligvarekjedene til gode. Fasiten viser det motsatte. I perioden med høyest prisvekst, gikk marginene ned, sier bransjedirektør for Virke dagligvare, Bendik Solum Whist.
Han håper at vi i tiden fremover vil se en mer stabil og forutsigbar prisutvikling, noe han mener vil være til det beste for både kundene og landets mange kjøpmenn og -kvinner.
- Matprisveksten i 2022-23 kom som et resultat av kostnadsøkninger i hele verdikjeden for mat. Det rammet naturligvis også butikkene, som måtte betale mer for både vareinnkjøp og dyrere strøm. At driftsmarginene i 2022-23 var nede i 1,7 og 1,9 prosent, viser at landets matbutikker har lite å gå på hvis de ikke skal få røde tall på bunnlinja, sier Whist.
Kaster penger over svenskegrensa
Selv om prisveksten det siste året har avtatt betydelig, til glede for både kunder og kjøpmenn, mener han rapporten viser at det også er skjær i sjøen for norsk dagligvarehandel. Spesielt er han urolig for at grensehandelen er raskt på vei opp.
- I 2023 grensehandlet nordmenn for 9,35 milliarder kroner, og i tredje kvartal 2024 økte grensehandelen med hele 17,9 prosent i forhold til samme periode året før. Dette er omsetning som kunne bidratt til å skape arbeidsplasser, verdiskaping og avgiftsinntekter i Norge. Grensehandelsproblematikken er noe politikerne bør ta tak i. Å fortsette som nå er regelrett å kaste penger over svenskegrensen, sier han.
Inkluderingsmotor
I sin nyttårstale snakket statsminister Jonas Gahr Støre om viktigheten av å få flere unge i jobb. Whist påpeker at dagligvarebransjen spiller en svært sentral rolle i dette arbeidet.
- Allerede i dag får mange unge sitt første møte med arbeidslivet i den lokale matbutikken. Det samme gjelder flyktninger og andre som av ulike årsaker har falt utenfor arbeidslivet. Slik skal det fortsette å være, og vi håper andre bransjer lar seg inspirere av dagligvarebransjen som inkluderingsmotor, slik at vi får enda flere i jobb i 2025, sier Whist.
Kjøp dagligvarapporten her:
https://www.virke.no/analyse/statistikk-rapporter/dagligvarehandelen/
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Vil bruke rekordmye på ferie i 20256.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Over 6 av 10 nordmenn planlegger å ha sommerferie i 2025.
Gullruten 2025 – påmeldingen åpner i dag2.1.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
Til våren skal vi igjen hedre det beste av det beste med Gullruten og Gullrutens Fagpris.
Kjøpesentrene med stabil vekst23.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Kjøpesentrene har hatt en vekst i butikkhandelen på 1,4 prosent totalt de fire siste ukene (47-50), viser julehandelindeksen.
Nesten 3 av 10 planlegger juleferie17.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
De neste ukene skal mange nordmenn pakke kofferten for å dra på juleferie.
Sterk vekst i julehandelen16.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Julehandelsindeksen for kjøpesentrene viser vekst i butikkhandelen på 4,2 prosent de tre siste ukene (uke 47-49), fra året før. Samtidig viser uke 49 en nedgang på 1,6 prosent.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom