Utdanningsforbundet

Utdanningsforbundet får ny logo

Del

Utdanningsforbundet fornyer seg. I dag lanserer landets største lærerorganisasjon ny visuell profil, inkludert helt ny logo.

Utdanningsforbundets nye logo
Utdanningsforbundets nye logo

Utdanningsforbundets visuelle profil ble sist endret for over 15 år siden. Nå har forbundet laget en helt ny visuell identitet som har som mål å vise kjernen av hva organisasjonen står og jobber for.  

– Jeg er veldig fornøyd med endringene! Nye farger, fonter og noen gjennomgående klosseelementer i logo og illustrasjoner forteller historien om hvordan vi som er lærere i barnehage og skole er med på å bygge framtida og samfunnet, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet.  

Den nye visuelle identiteten, utviklet av det prisbelønte designbyrået Anti, gir nye og flere virkemidler, noe som er nødvendig for kommunikasjon på digitale flater. Målet er også å styrke Utdanningsforbundets gjennomslagskraft.  

En logo som fanger framtida 

Utdanningsforbundet har til nå hatt en logo som symboliserer etableringen av forbundet i 2002, da to forbund ble til ett. Logoen ble etter hvert rød og grønn, og symboliserte sammenslåingen.  

– Vi ønsker at logomerket vårt skal være et uttrykk for organisasjonen slik situasjonen er nå og framover. U-en står for navnet vårt, men også for ordet «utgangspunkt».  

– Våre lærere og ledere jobber for å åpne dørene til verden for alle som er i utdanning. Derfor endrer vi logoen til en U, bygget opp av ulike elementer, sier Røsvoll.   

Det beste utgangspunktet 

Utdanningsforbundet tar nå i bruk den visuelle identiteten på alle flater.  

– Vi håper medlemmer og tillitsvalgte blir glad i vår nye profil og at de kjenner at den viser fram Utdanningsforbundet slik vi er i 2025; et forbund som jobber for å gi medlemmene våre – og alle i utdanning – det beste utgangspunktet, sier Pernille Huseby, kommunikasjonssjef i Utdanningsforbundet.  

Godt samarbeid 

Huseby takker Anti for et godt samarbeid i utviklingen av det nye designet. Kristin Grimstad, daglig leder i Anti, er stolt over sluttresultatet.  

– Vi har hatt et fantastisk samarbeid med en organisasjon som er både solid, innovativ og framoverlent. 
Utdanningsforbundet har gjennomført en strategisk godt forankra prosess. Vårt mål har vært å gi forbundet en identitet som leverer godt på denne strategien og som gjør at de lettere kan kommunisere sitt viktige arbeid til ei brei målgruppe. Vi er stolte av resultatet og ser fram til å se hvordan den nye identiteten vil styrke gjennomslagskraften deres i tida framover, sier Kristin Grimstad, daglig leder i Anti. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Utdanningsforbundets logo
Utdanningsforbundets logo
Last ned bilde
Pernille Huseby er kommunikasjonssjef i Utdanningsforbundet.
Pernille Huseby er kommunikasjonssjef i Utdanningsforbundet.
Foto: Astrid Løland Ørbæk
Last ned bilde

Lenker

Utdanningsforbundet

Utdanningsforbundet er landets nest største fagforening og den største på utdanningsfeltet. Våre om lag 190.000 medlemmer jobber på alle områder og nivåer i utdanningsløpet, fra barnehage til universitet, og er med på å forme barn og elevers liv, ferdigheter og muligheter.

Utdanningsforbundets overordnede mål er å skape et godt og trygt utdanningsløp for alle, fra de minste barnehagebarna til voksne i utdanning. For å få til dette, jobber vi for at lærere og ledere i barnehage og skole får bruke sine kunnskaper og ferdigheter i jobben, og møter lønns- og arbeidsvilkår som gjenspeiler deres viktige bidrag til samfunnet.

Følg pressemeldinger fra Utdanningsforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utdanningsforbundet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye