Vil bruke rekordmye på ferie i 2025
Over 6 av 10 nordmenn planlegger å ha sommerferie i 2025.

Reiselivsbransjen forventer at 2025 blir et solid år med mange reiseglade nordmenn.
– Norsk økonomi og dermed også folks egne lommebøker går bedre tider i møte. Etter reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 2024 har mange fått bedre råd. I tillegg er prisveksten på vei ned mot målet på to prosent per år og det er forventet at styringsrenten settes ned i løpet av året. Vi forventer at den økte kjøpekraften i husholdningene vil bidra til at nordmenn også i 2025 vil kunne bruke tid og penger på reiseopplevelser, sier bransjedirektør for reiseliv i Virke, Audun Pettersen.
Bruker mer penger
Virkes innsiktsrapport for reiselivsbransjen, Reisepuls, viser at norske husholdninger i snitt vil bruke 53 150 kroner på ferie i 2025. Det er en økning fra året før, hvor vi i snitt planla å bruke 45 900 kroner. Resultatene fra Reisepuls indikerer at 22 prosent vil bruke litt eller mye mer penger på ferie i 2025, enn i 2024.
– Reiser og ferie er veldig viktig for mange nordmenn. Det er rett og slett en stor del av livene våre, som gir oss glede, samvær med familie og venner – og viktig avkobling fra hverdagen. Derfor er det mange av oss som prioriterer dette, sier Pettersen.
I 2025 er det 6 av 10 nordmenn som planlegger å ha sommerferie. Av disse er det 63 prosent som legger ferien til Norge, og 51 prosent velger seg utenlandsferie.
Pettersen sier det ikke er noen store overraskelser på listen over favorittland for sommerferie utenfor Norges grenser.
– Spania troner på topp, med Hellas, Sverige, Italia og Danmark hakk i hel, sier han.
Egen økonomi
Det er egen økonomi som er mest styrende for hvordan vi planlegger reiseåret vårt.
– Mange sitter i disse dager å planlegger hvor de ønsker å reise, og hva slags type turer og reisemål som skal ligge i kalenderen gjennom året. Da er folks egne private økonomi det viktigste forholdet for hvor vi drar, og hvor mye vi bruker. Så kommer prisen på selve reisene og den tredje styrende faktoren er trygghet på destinasjonen man vil reise til, sier Pettersen.
Det er nær halvparten som svarer at de vil prioritere ferie, og det er svært få som planlegger å låne penger for å finansiere ferien sin i 2025.
Mer kunstig intelligens
Selv om søkemotorer, råd fra venner og bookingportaler er mest brukt i planleggingen av sommerferien, så sier 10 prosent av de som planlegger sommerferie at de vil bruke kunstig intelligens i planleggingsfasen.
– Bruken av KI i reiseplanleggingen er fortsatt lavt, men økende – spesielt blant yngre, sier Pettersen
– Samtidig ser vi at reisearrangørens rolle har styrket seg. Det er mange som foretrekker at reisen kan bestilles i sin helhet, fra samme leverandør. Da er forbrukeren i større grad sikret på ferien - spesielt hvis noe skulle skjære seg. Det oppleves mindre komplisert, og ikke minst - man er beskyttet av pakkereiseloven når man bestiller via reisearrangører, sier Pettersen.
Bekymret
For mange nordmenn er ferieturen til utlandet et høydepunkt i løpet av året. Det som flest er redd skal stikke kjepper i hjulene er sykdom.
– 48 prosent svarer at de er bekymret for å bli syk mens de er på ferietur, sier Pettersen.
28 prosent oppgir dårlig vær som sin største bekymring knyttet til reisen, mens 25 prosent er bekymret for sikkerheten på reisemålet.
Fakta om undersøkelsen:
-
Resultatene er hentet fra Virkes Reisepuls den årlige innsiktsrapporten for reiselivsbransjen. I rapporten presenteres viktigste funn fra en befolkningsrepresentativ undersøkelse gjennomført på web og inkluderer svar fra totalt 2.038 respondenter over 18 år. Datainnsamlingen er gjennomført av Opinion/Norstat i november og desember 2024 og resultatene er vektet på alder, kjønn og geografi.
-
Ved sitering skal Virke Reisepuls 2025 oppgis som kilde.
Nøkkelord
Kontakter
Audun PettersenBransjedirektør Reiseliv+47 907 75 521
audun.pettersen@virke.noKaja KirkerudSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:+47 402 43 840kaja.kirkerud@virke.noBilder

Dokumenter
Om oss
Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom