Mesta

Mesta-bil til fronten i Ukraina

Del

Mesta har bidratt med bil og verktøy til bil som skal til fronten i Ukraina. Bilen kjøres ned av pressesjefen i Mesta, Hulda Tronstad.

Hulda Tronstad, pressesjef i Mesta, kjører selv Mesta-bilen til fronten i Ukraina.
Hulda Tronstad, pressesjef i Mesta, kjører selv Mesta-bilen til fronten i Ukraina.

Snart skal en tidligere Mesta-bil bidra til å reparere andre kjøretøy langs fronten helt øst i Ukraina. Bilen skal overleveres 1. januar 2025.

– Vi har en ekstraordinær situasjon med krig i Europa. Vi ønsker å bidra med det vi kan og vi tok utfordringen vi fikk fra en av våre ansatte. Derfor donerte vi en bil som egnet seg til formålet, sier konstituert konsernsjef Tonje Jensen. Hun roser egne ansatte som gjør en ekstraordinær innsats for fred og demokrati. Da Mesta ble utfordret til å finne en bil, tok det ikke lang tid før bilen var funnet, overhalt og rigget med utstyret som trengtes. Her deltok mange i Mesta.

– Jeg er utrolig stolt over å ha ansatte som viser et så stort engasjement og vilje til å bidra. Dette er et viktig bidrag som viser Mestas verdier i praksis. Jeg tror mange føler på at de skulle gjort mer – og dette var en slik mulighet, sier Jensen.

Eget initiativ av ansatt

Pressesjefen i Mesta, Hulda Tronstad, reiser på eget initiativ og som privatperson ned til fronten, med bil og verktøy, samt gjørmedekk, drone, dieselaggregat og førstehjelpsutstyr.

– Jeg har meldt meg frivillig som sjåfør via organisasjonen SLAVA UKRAINI . Jeg følte jeg var nødt til å gjøre noe mer enn bare å sende penger. Ukrainerne kjemper nå en kamp for frihet og demokrati som vi må bidra mer til å støtte. Dette er vår tids kamp og nå gjør jeg mitt, sier Hulda Tronstad.

Frakter bil og utstyr

Bilen skal overleveres til en bataljon ved fronten, der den norske organisasjonen har løpende kontakt. Med seg på turen har hun Steinar Lodve Gyltnes, avdelingsleder for Miljøberedskap, logistikk og teknologiutviklingsavdelingen i Kystverket, som også meldte seg som sjåfør.
Gyltnes og Tronstad skal kjøre så langt det er forsvarlig – det vil bli om lag 260 mil. De returnerer til Norge med tog, buss og fly.

Spleis til støtte

Sammen har de organisert en spleis for å dekke utgiftene til bil, frakt og utstyr. Sjåførene stiller opp gratis og dekker egne utgifter til turen ned og tilbake.

– Spleisen har gått strålende. Og når vi nå har fått en bil, betyr det at denne spleisen gir to eller kanskje tre biler til fronten, forteller Tronstad. Kommer det mer penger inn, går det utelukkende til flere biler til fronten.

Gul bil ble grønn

Bilen som nå sendes til fronten har tidligere vært på en drift- og vedlikeholdskontrakt i Gudbrandsdalen, er utstyrt med et verktøyskap og skal brukes til å reparere andre kjøretøy langs fronten. Før avreise er bilen malt. Den vanlige gule Mesta-fargen som gir synlighet på norske veier er byttet ut med kamuflasjefarget grønt og brunt, malt av sjåførene Tronstad og Gyltnes. Og bilen har fått navnet Kateryna. 

Mesta-bilen er nummer 24

Organisasjonen Slava Ukraini har organisert både biler og båter til Ukraina. Mesta-bilen er bil nummer 24. Organisasjonen har nå også satt i gang droneproduksjon i Norge for å bistå ytterligere med ukrainernes kamp mot russerne.

– Vi er blant mange som arbeider for å støtte ukrainernes kamp for demokrati og selvstendighet, sier Tore Wilken Nitter Walaker, leder i SLAVA UKRAINI.

– De kjempende mennene og kvinnene langs fronten i Ukraina vil bli svært takknemlige for Mestas bidrag, sier Walaker. I tillegg til bilen og utstyret, har spleisenforeløpig ført til at snart at nærmere tre nye biler kan sendes til fronten.

Nyttårsgave

Mesta-bil til fronten i Ukraina skal overleveres rett øst for byen Dnipro. En direkte kontakt med mottaker er opprettet slik at bilen går til fronten umidddelbart etter overleveringen.

– Vi vet at det nå har vært økte anslag i regionen, fortrinnsvis mot energiforsyningen. Vi følger med i nyhetsbildet, rapporterer reiseruten til Utenriksdepartementet, og oppholder oss kortest mulig i områdene som er utsatt for anslag, understreker Hulda Tronstad. Hun roser arbeidsgiver Mesta og alle kollagene som har bidratt med praktisk hjelp, organisering og økonomiske bidrag.

– Uten denne velviljen hadde det ikke blitt noen Mesta-bil til fronten i Ukraina, sier hun.

Kontakter

Bilder

Leder i SLAVA UKRAINI, Tore Wilken Nitter Walaker, er primus motor i foreningen som bidrar med biler, båter, droner og annet utstyr til fronten.
Leder i SLAVA UKRAINI, Tore Wilken Nitter Walaker, er primus motor i foreningen som bidrar med biler, båter, droner og annet utstyr til fronten.
Last ned bilde
Hulda Tronstad og Steinar Lodve Gyltnes er sjåfører, men har også malt den gule Mesta-bilen grønn.
Hulda Tronstad og Steinar Lodve Gyltnes er sjåfører, men har også malt den gule Mesta-bilen grønn.
Last ned bilde

Om oss

Mestas samfunnsoppdrag er viktig og vesentlig: Vi skal sørge for at du kommer deg trygt fram – hver dag.  

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye