2 av 3 irriterer seg over mobilbruk i selskaper
En fersk undersøkelse fra Telenor viser at hele 66 prosent av nordmenn irriterer seg over at folk er på mobilen i sosiale sammenkomster – noe som kan sette sitt preg på stemningen i årets juleselskaper.

Telefonbruk i sosiale sammenkomster er en kilde til irritasjon for mange, viser en undersøkelse gjennomført av analyseselskapet YouGov på vegne av Telenor.
– Et godt nett er nødvendig for at du til enhver tid skal kunne komme i kontakt med de som betyr mest for deg. Det gir frihet og trygghet. Samtidig er det en kjensgjerning at det kan være bra å ikke alltid være pålogget eller tilgjengelig, sier Rikke Klonteig Nielsen, leder for Mobil i privatmarkedet i Telenor Norge.
Mobiloperatøren har gjennomført undersøkelsen for å finne ut hvordan skjerm- og mobilbruk påvirker folks hverdag.
– Det er viktig å huske på hvilke signaler man sender til de andre i selskapet når du sitter på telefonen. Selv om det er en viktig mail eller melding som må besvares, kan de rundt deg føle seg oversett eller glemt, selv om du kanskje ikke mener det slik. Legg mobilen til side, se de rundt deg og kos deg med familie og venner, sier Klonteig Nielsen.
De eldre irriterer seg mest
Kvinner og eldre irriterer seg mest over mobilbruk i sosiale sammenkomster. 70 prosent av kvinnene i undersøkelsen oppgir at de synes dette er irriterende, sammenlignet med 62 prosent av mennene.
Blant de over 60 år er andelen enda høyere – hele 71 prosent synes mobilbruken forstyrrer.
Unge bruker mobilen mest – og irriterer seg samtidig
Ironisk nok irriterer de yngre aldersgruppene seg nesten like mye, samtidig som det er de som bruker mobilen mest i sosiale settinger.
Blant dem mellom 18 og 29 år sier 67 prosent at de irriterer seg over mobilbruk. Samtidig innrømmer nesten halvparten (45 %) i denne aldersgruppen at de selv bruker mobilen ofte i sosiale sammenkomster. Dette står i kontrast til de over 60 år, hvor kun 10 prosent innrømmer det samme.
En felles utfordring
Undersøkelsen viser også at mobilbruk i sosiale sammenkomster er et utbredt fenomen. Hele 78 prosent oppgir at de ofte opplever at andre bruker telefonen. Likevel er det kun 26 prosent som innrømmer å gjøre det selv.
– Dette kan tyde på at mobilbruk i sosiale sammenhenger er noe mange legger merke til hos andre, samtidig som de er mindre tilbøyelige til å se at de gjør det samme selv, avslutter Klonteig Nielsen.
Hvordan redusere skjermtiden i juleselskapene
- Enighet om mobilfri sone: Avtal at mobiltelefoner legges bort i bestemte tidsrom, som under middagen.
- Glem telefonen i jakkelommen: Legg mobilen i jakkelommen i gangen når du ankommer selskapet. Da blir det mindre fristende å sjekke telefonen gjennom kvelden.
- Skap felles aktiviteter: Spill eller quiz kan bidra til å trekke fokuset bort fra skjermene.
- Led ved eksempel: Om verten selv legger bort mobilen, kan dette inspirere gjestene til å gjøre det
Nøkkelord
Kontakter
Vetle AndersenInformasjonssjef
Tel:+4797123539vetle.andersen@telenor.noBilder

Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Telenor testet ny løsning for midlertidig dekning under SykkelBirken8.9.2025 10:30:15 CEST | Pressemelding
Telenor tok i bruk en ny løsning for å sikre dekning langs hele løypa under årets SykkelBirken. Den nye løsningen er mer kompakt, støyer mindre og er enklere å sette opp enn tidligere løsninger.
Vellykkede Svalbard-tester av nød- og beredskapskommunikasjon28.8.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Telenor Norge har gjennomført tester av 5G standalone (SA), skivedeling med prioritet og oppdragskritiske tjenester som kan revolusjonere utfordrende nød- og beredskapsarbeid.
Slik sikres mobildekningen langs løypa under SykkelBirken27.8.2025 14:39:37 CEST | Pressemelding
Telenor tar i bruk en ny løsning for å sikre dekning langs hele løypa til SykkelBirken. Denne skal være mer kompakt, støye mindre og enklere å sette opp enn tidligere mobile basestasjoner.
Stor svindelanropsbølge mot Norge14.8.2025 12:21:25 CEST | Pressemelding
Telenor blokkerte 1,3 millioner svindelanrop på én dag denne uken. Dette er den største bølgen av svindelanrop selskapet har registrert siden i fjor høst.
Telenor blokkerte 479 millioner digitale trusler i andre kvartal 20258.8.2025 06:30:00 CEST | Pressemelding
(Fornebu, 8. august 2025) Antall digitale angrep og svindelforsøk rettet mot nordmenn er fortsatt svært høyt. Telenors Sikkerhetspuls for andre kvartal 2025 viser at en stadig større andel svindelforsøk skjer via nettsider ofrene oppsøker selv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom