2 av 3 irriterer seg over mobilbruk i selskaper
En fersk undersøkelse fra Telenor viser at hele 66 prosent av nordmenn irriterer seg over at folk er på mobilen i sosiale sammenkomster – noe som kan sette sitt preg på stemningen i årets juleselskaper.
Telefonbruk i sosiale sammenkomster er en kilde til irritasjon for mange, viser en undersøkelse gjennomført av analyseselskapet YouGov på vegne av Telenor.
– Et godt nett er nødvendig for at du til enhver tid skal kunne komme i kontakt med de som betyr mest for deg. Det gir frihet og trygghet. Samtidig er det en kjensgjerning at det kan være bra å ikke alltid være pålogget eller tilgjengelig, sier Rikke Klonteig Nielsen, leder for Mobil i privatmarkedet i Telenor Norge.
Mobiloperatøren har gjennomført undersøkelsen for å finne ut hvordan skjerm- og mobilbruk påvirker folks hverdag.
– Det er viktig å huske på hvilke signaler man sender til de andre i selskapet når du sitter på telefonen. Selv om det er en viktig mail eller melding som må besvares, kan de rundt deg føle seg oversett eller glemt, selv om du kanskje ikke mener det slik. Legg mobilen til side, se de rundt deg og kos deg med familie og venner, sier Klonteig Nielsen.
De eldre irriterer seg mest
Kvinner og eldre irriterer seg mest over mobilbruk i sosiale sammenkomster. 70 prosent av kvinnene i undersøkelsen oppgir at de synes dette er irriterende, sammenlignet med 62 prosent av mennene.
Blant de over 60 år er andelen enda høyere – hele 71 prosent synes mobilbruken forstyrrer.
Unge bruker mobilen mest – og irriterer seg samtidig
Ironisk nok irriterer de yngre aldersgruppene seg nesten like mye, samtidig som det er de som bruker mobilen mest i sosiale settinger.
Blant dem mellom 18 og 29 år sier 67 prosent at de irriterer seg over mobilbruk. Samtidig innrømmer nesten halvparten (45 %) i denne aldersgruppen at de selv bruker mobilen ofte i sosiale sammenkomster. Dette står i kontrast til de over 60 år, hvor kun 10 prosent innrømmer det samme.
En felles utfordring
Undersøkelsen viser også at mobilbruk i sosiale sammenkomster er et utbredt fenomen. Hele 78 prosent oppgir at de ofte opplever at andre bruker telefonen. Likevel er det kun 26 prosent som innrømmer å gjøre det selv.
– Dette kan tyde på at mobilbruk i sosiale sammenhenger er noe mange legger merke til hos andre, samtidig som de er mindre tilbøyelige til å se at de gjør det samme selv, avslutter Klonteig Nielsen.
Hvordan redusere skjermtiden i juleselskapene
- Enighet om mobilfri sone: Avtal at mobiltelefoner legges bort i bestemte tidsrom, som under middagen.
- Glem telefonen i jakkelommen: Legg mobilen i jakkelommen i gangen når du ankommer selskapet. Da blir det mindre fristende å sjekke telefonen gjennom kvelden.
- Skap felles aktiviteter: Spill eller quiz kan bidra til å trekke fokuset bort fra skjermene.
- Led ved eksempel: Om verten selv legger bort mobilen, kan dette inspirere gjestene til å gjøre det
Nøkkelord
Kontakter
Vetle AndersenInformasjonssjef
Tel:+4797123539vetle.andersen@telenor.noBilder
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Vi prater mer i telefonen enn før19.12.2024 11:04:26 CET | Pressemelding
(Fornebu, 19. Desember 2024) Vi tar færre telefonsamtaler, men samtalene varer lenger enn for ti år siden. I 2024 varte en gjennomsnittlig telefonsamtale i Telenors nett 3,3 minutter. Det er dobbelt så lenge som i 2013, da en gjennomsnittlig samtale varte i 1,6 minutter.
Organisering av nødnummertjenesten16.12.2024 11:48:09 CET | Pressemelding
Nkom har i dag publisert en delrapport der formålet er å diskutere løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag. Telenor har tidligere uttrykt at selskapet er positive til en debatt om en ny modell for organisering av nødnummertjenesten i Norge, inkludert å involvere flere mobiloperatører.
Operatørsamarbeid stopper enormt med telefonsvindel10.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 9. desember 2024) En ny måte å dele data om mistenkelige anrop mellom teleoperatørene Ice, Telia og Telenor vil redusere svindelanrop og såkalt spoofing mot norske mobilkunder drastisk.
Telenor utsetter stengning av 2G-nettet til 31.12 20275.12.2024 14:53:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 05.12.2024) Telenor Norge har besluttet å utsette stengningen av sitt 2G-nett til 31.12 2027. Med dette ønsker Telenor å sikre en best mulig overgang til nyere teknologi spesielt for helse- og omsorgstjenester, først og fremst trygghetsalarmer. Utsettelsen gir selskapet i tillegg bedre muligheter til å ivareta egne sluttkunder i perioden.
Hendelsesrapport oversendt Nkom21.11.2024 15:48:37 CET | Pressemelding
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom