TUI Norge

– All inclusive er ikke harry lenger

Del

Stikkord for reisetrender  i 2025 er all inclusive, putemeny og White Lotus. 

Familie som drikker av ananas på stranden på all inclusive på Kypros.
Stadig flere, ikke bare barnefamilier, velger hoteller med alt av mat og drikke inkludert. I 2025 kaster også generasjon Z seg på all inclusive-bølgen. Foto: TUI

Det er ikke lenger bare barnefamilier som synes det er lettvint og behagelig å ha alle måltider servert under ferien.

Ifølge data fra TUIs analyseavdeling har de mest populære hotellene i Spania, Hellas og Tyrkia all inclusive. Det gjelder både hoteller skreddersydd for kun voksne og hoteller tilpasset barnefamilier. 

Vil ha høy kvalitet på mat og drikke


Det støttes også av Unpack 25 raporten fra Hotels.com, hvor en tredjedel av de spurte i generasjon Z svarer at inntrykket av all inclusive har endret seg i positiv retning. Hele 42% sier at en resort med all-inclusive er deres foretrukne hotelltype.

Samtidig  er også kravene til all Inclusive-tilbudene blitt høyere, og de fleste ønsker at tilbudet også skal inkludere restaurantbesøk med bordservering og a la carte, i tillegg til buffeer. 

– Nordmenn er veldig glad i god mat og drikke og forventer naturlig nok høy kvalitet på dette også når de er på Syden-tur, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen. 

Hun legger til: 

– Tidligere ble det nok sett på som litt harry med all inclusive, mens det nå er det smarte og lettvinte valget for de fleste. Hoteller med høy standard har gjerne også en gourmetrestaurant inkludert i mattilbudet, men her må man bestille bord på forhånd. 

Ferie på egne premisser og putemeny

Nordmenn er veldig glad i å kunne sette sammen sin egen feriereise. Salget av pakkereiser med rutefly fortsetter å øke i 2025. Til sommeren er det 32 % flere som velger en slik reisetype sammenlignet med i fjor. 

– En pakkereise med rutefly kan tilpasses på en helt egen måte. En chartereise har en standard reiselengde på 7 eller 14 dager, mens velger du en dynamisk pakkereise, kan du være borte i 5 eller 10 dager, hvis det passer deg bedre. Du kan også ofte velge mellom flere flyselskap og avreisetider, sier Mørk-Løwengreen. 

TUI ser også økende interesse for skreddersydde konsepthoteller. Barnefamilier vil ha hotell med store oppholdsrom,  mange aktivitetstilbud for barn i alle aldre, store bassenger og treningstilbud for voksne.

Voksne uten barn foretrekker hoteller med aldersgrense. De ønsker gjerne luksustilbud som for eksempel egen putemeny, slik at man kommer hjem fra ferie makismalt uthvilt. 

White Lotus-effekt i Thailand

Stadig flere ønsker å reise til steder de har opplevd via skjerm. Thailand økte kraftig i popularitet allerede i 2024, og denne trenden vil bare bli sterkere etter White Lotus sesong tre har premiere i februar. TUI forventer en ytterligere økning til Phuket, Koh Samui og Bangkok, hvor den kritikerroste TV- serien ble spilt inn. 

– I tillegg er juleferien like gunstig når det gjelder fridager i 2025 som i fjor. Så dersom en drømmer om en "thaimout" fra julestria, er det smart å være tidlig ute med å sikre seg drømmeferien, sier Anne Mørk-Løwengreen i TUI. 

Uredde soloreisende

Å reise verden rundt alene er trendy, spesielt blandt de litt yngre voksne. Stadig flere arbeidsplasser legger til rette for at man kan jobbe uten fast kontorplass. Det gjelder for eksempel TUI som gjennom Workwide-programmet, som lar ansatte jobbe fra utlandet i opptil 30 arbeidsdager hvert år.

Dermed ligger hele verden for våre føtter, i hvert fall den delen med god nettilgang. Stadig flere kombinerer jobb med ferie og det er ikke like skummelt lenger å reise alene. 

– Vi ser at stadig flere reiser på egen hånd, og i tiden framover blir det viktig å legge enda bedre til rette for denne gruppen, sier Mørk-Løwengreen i TUI. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Familie som drikker av ananas på stranden på all inclusive på Kypros.
Stadig flere, ikke bare barnefamilier, velger hoteller med alt av mat og drikke inkludert. I 2025 kaster også generasjon Z seg på all inclusive-bølgen.
Foto: TUI
Last ned bilde

Om oss

TUI Nordic  er den ledende reiseoperatøren i Norden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI.TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly, hotell og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring.

Følg pressemeldinger fra TUI Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TUI Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye