Økt salg av ferdigmiddager i førjulstiden
REMA 1000 registrerer en betydelig økning i salget av enkle måltidsløsninger som Fjordland-retter, ferdiglaget sauser og frossenpizza. Veksten i de to første ukene i desember er på 26 % sammenlignet mot de to siste ukene i juli.

Mange av kundene våre er travle før jul, og da er det lett å velge litt enklere middagsløsninger, sier Pia Mellbye, Salgs- og markedsdirektør i REMA 1000.
Hurtigtrend fra i fjor til i år
Det er en klar trend at flere velger ferdiglaget julemat for å spare tid på hektiske førjulsdager, og trenden har styrket seg tydelig fra samme periode i fjor. Fjordland Pinnekjøtt har for eksempel hatt en salgsøkning på hele 47,5 % i desember, sammenlignet mot samme periode i fjor, mens julesaus fra Stange har økt med 21,4 %.
- Vår hypotese er at mange ønsker praktiske alternativer som gir dem mer tid til å nyte julen med familie og venner, uten å gå på kompromiss med smaken. Vi er opptatt av å tilby kundene våre et bredt utvalg av middagsløsninger som både er smakfulle og næringsrike til alltid lave priser, spesielt nå i innspurten mot jul, sier Mellbye.
Forskning bekrefter
En nylig publisert artikkel på forskning.no peker på at mange føler på stress i førjulstiden, med gavekjøp, rengjøring og matlaging som skal gjennomføres på kort tid. Dette kan føre til at daglige rutiner, som matlaging, nedprioriteres. En annen undersøkelse fra Respons Analyse at nordmenn er bekymret for stress og dårlig stemning i julen, noe som kan påvirke deres valg av enkle måltidsløsninger.
Salgsvekst for utvalgte produkter i uke 49 og 50:
-
Sous vide kjølt ferdigmat: +44 % mot uke 29 og 30
-
Fersk ferdig pizzabunn: +10 % mot uke 29 og 30
-
Fjordland Pinnekjøtt: +47,50 % mot fjoråret
-
Julesaus fra Stange: +21,40 % mot fjoråret
Nøkkelord
Kontakter
Hege RognlienLeder kommunikasjonREMA 1000
Tel:800 31 015hege.rognlien@rema.noBilder



Lenker
Om oss
I REMA 1000 skal du finne varer av høy kvalitet til den laveste prisen. Samtidig er det viktig for oss at du kan bære handleposen hjem med god samvittighet. Når vi lager, frakter og selger varer, er vi opptatt av hvordan det påvirker kloden og menneskene rundt oss. Her kan du lese mer om vårt arbeid innen samfunnsansvar og bærekraft: https://www.rema.no/wordpress/wp-content/uploads/2021/04/REMA1000_ansvarsrapport_2020_10mb.pdf
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
REMA 1000 ambisiøse ansvarsstrategi - På vei, men ikke i mål2.6.2025 11:27:23 CEST | Pressemelding
De siste fem årene har REMA 1000 redusert utslipp i egen drift med 30 % og kuttet matsvinn med 40 %. Salget av plastposer har falt med 32 %, og utvalget av sunne matvarer er større enn noen gang. – Vi har gjort mye bra, men vi er ikke i mål, sier leder for ansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge.
Her får ungdom sin første jobb – og velger å bli14.5.2025 13:22:35 CEST | Pressemelding
REMA 1000 er en av Norges største arbeidsgivere for unge. Hvert år får tusenvis sin første arbeidserfaring hos dagligvarekjeden – ofte gjennom en sommerjobb.
Mai slår alle rekorder for kakesalg på nett9.5.2025 16:05:25 CEST | Pressemelding
Hos REMA 1000 selges det flere kaker i mai enn i noen annen måned i året – mer enn både jul og nyttår. Og mange velger å bestille kaken på nett og hente den ferdig i sin lokale REMA 1000-butikk.
REMA 1000 er Nordens beste dagligvarekjede på klimaledelse7.5.2025 08:33:29 CEST | Pressemelding
REMA 1000 har oppnådd toppkarakteren A fra det internasjonale vurderingssystemet Carbon Disclosure Project (CDP) – en prestasjon ingen andre dagligvarekjeder i Norge kan vise til. I år rangeres REMA 1000 blant de 2 prosent beste selskapene i verden på klimaledelse, gjennom en kompleks, helhetlig og transparent rapportering.
Startskuddet har gått for årets grillsesong30.4.2025 11:55:11 CEST | Pressemelding
Fint vær og fridager gjør det enkelt å velge middager fremover. Ifølge REMA 1000 rykende ferske grillundersøkelse er omkring halvparten av befolkningen godt i gang med årets grillsesong. Det reflekteres også i dagligvarebutikkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom