Derfor rykket bilbergerne ut i 2024
Hvert år rykker NAF ut til uheldige bilister som får stans på bilturen eller ikke får start på bilen. I 2024 var det startproblemer, punkteringer og trøbbel med startbatteriet bilbergerne oftest ble kalt ut til.

Januar og februar i fjor ble travle måneder for NAFs bilbergere, med mye snø, ekstremkulde og vanskelige kjøreforhold. Men å ha kjørt seg fast i snøen når ikke helt opp på listen over hvorfor folk trengte veihjelp i fjor. Gjennom året er det andre årsaker som stopper statistikken over hvorfor vi trengte bilberging.
Dette var de vanligste årsakene til at NAF rykket ut i 2024:
- Startproblemer og batteritrøbbel
- Punktering
- Hjul og hjuloppheng
- Elektriske systemfeil
- Kjørt fast i snø eller utforkjøring
– Å ikke få start på bilen går igjen både sommer og vinter, og er den hyppigste årsaken til at våre bilbergere må rykke ut. Det kan være mange grunner til at bilen ikke vil starte, og bilbergerne våre vil alltid forsøke å løse problemet på stedet, slik at du kan kjøre videre, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Rykker ut med hjelp til det lille batteriet
Både elbiler og andre biler har et 12-voltsbatteri som kan takke for seg, og om dette går tomt for strøm vil du slite med å få start på bilen, ifølge Handagard.
– Mange elbiler lader opp 12-voltsbatteriet når de står koblet for å lade hovedbatteriet, men med mye småkjøring kan også dette gå tomt. Det gjelder for alle biler, og det kan lønne seg å vedlikeholdslade det om du småkjører mye. Batteritrøbbel viser altså ikke til at elbiler går tomme for strøm på hovedbatteriet, men gjelder feil på startbatteriet på alle biler, forklarer hun.
Punktering lar seg ikke alltid reparere
Punktering var den nest vanligste årsaken til bilberging i fjor. Riktige dekk, som ikke er for slitt, kan hindre at du er uheldig og punkterer.
– Mange er også usikre på hva de skal gjøre om de punkterer. Ofte har ikke moderne biler reservedekk, men kanskje et reparasjonssett med skum. Dette kan være dårlig egnet til å tette skaden om du har kommet borti fortauskanter eller liknende. Hvis du får en slik skade må bilen ofte fraktes til dekkverksted, sier Handagard.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Priv til red.: Tesla-rekord står for fall i verdens største elbiltest onsdag 4.juni2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 4. juni gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Bilene som kjører lengst har pauser på Basecamp Hjerkinn. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen30.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis28.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En rekke nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis i salgspapirene. Grunnen er at de fleste laderne ikke kan levere nok strøm til bilene. Da vil ikke bileieren se igjen tallet fra reklamen på ladestasjonen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom