Statens vegvesen

OPS Hålogalandsvegen med stor milepel

Del

Skanska og Hæhre har drevet 15 000 meter tunnel på 15 måneder. Det offentlige-private samarbeidet på OPS Hålogalandsvegen ligger godt foran skjema.

Bildet er tatt inne i tunnelen med en gul fjellboremaskin i brakgrunnen og i skinnet fra hodelykert og maskinens arbeidslys. Bildetektsen sier, Skanska passerer 15 000 meter drevet tunnel på OPS Hålogalandsvegen.  I marmorhvelvet i Gullberg øst, som vender ut mot Tjeldsundbroen står fra venstre: Statens vegvesen ved Bjørn-Einar Hansen, Hålogalandsvegen AS ved Kent Gøran Johansen, Statens vegvesen ved Henning Larsen og sprengningsbas Tore Gunnar Gundersen.
Skanska passerer 15 000 meter drevet tunnel på OPS Hålogalandsvegen. I marmorhvelvet i Gullberg øst, som vender ut mot Tjeldsundbroen står fra venstre: Statens vegvesen ved Bjørn-Einar Hansen, Hålogalandsvegen AS ved Kent Gøran Johansen, Statens vegvesen ved Henning Larsen og sprengningsbas Tore Gunnar Gundersen. Foto: Anita Arntzen / Skanska

– Det er svært gledelig at fremdriften går så godt. Det viser at de store linjene i vårt samarbeid fungerer bra og at vi kan ta juleferie med lave skuldre, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar Johansen.

God planlegging og solid utførelse

Vegvesenet har over år jobbet aktivt for å få på plass nødvendige godkjenninger og for å sikre rask behandling av ulike søknader i forbindelse med anleggsarbeidet. Dette har bidratt til at entreprenørene har kunnet starte samtidig driving av flere tunneler tidligere enn planlagt. Kombinert med godt samarbeid mellom alle involverte faggrupper, grundig prosjektering og mye godt fjell har dette gitt svært høy produksjon og rask fremdrift.

- Jeg må virkelig berømme alle arbeidslagene som har vært involvert i prosjektet. Vi har svært dyktige folk med oss fra Skanska og Hæhre, innen blant annet prosjektering, planlegging, dagsonearbeid, rigg og drift, konstruksjoner, elektro og tunneldrift. Et godt eksempel på dette er arbeidet med masseflytting i dagsonen, som har vært avgjørende for den fremgangen vi har hatt. Uten innsatsen fra så mange dedikerte folk hadde vi aldri nådd denne milepælen så raskt, sier Fridhild Hjortdahl, daglig leder i Hålogalandsvegen AS.

Dette er prosjektdirektør i Skanska, Are Eliassen, enig i:

– Vi gjør det vi kan for å jobbe trygt og effektivt. Jeg er enig med Fridhild om at fremgangen ikke hadde vært mulig uten det tette samarbeidet mellom faggruppene. Vi har med oss svært dyktige fagfolk som brenner for jobben sin, og det merkes i både utførelsen og fremdriften. Her er det mange som fortjener en klapp på skulderen.

Mye gjenstår

15 000 tunnelmeter er en viktig milepel i kontrakten mellom Statens vegvesen og Hålogalandsvegen AS. Totalt skal det drives 27 000 meter med tunnel i denne utbyggingen. Når det er hull i alle fjellene, gjenstår det nesten like mye arbeid. Da skal tunnelene frostsikres, det skal trekkes flere mil med kabler, og tekniske rom skal bygges. Til slutt skal systemene i tunnelene testes, og nødetatene skal gjennomføre øvelser før tunnelen kan godkjennes og åpnes for trafikk.

– I tillegg skal vi ha ferdig 55 kilometer vei i dagen med en rekke større og mindre bruer og kontruskjoner, så det er bra vi ligger foran skjema og har noe å gå på om noe skulle forsinke oss i det videre arbeidet, påpeker Johansen.

Anlegget har en planlagt byggetid på om lag 5,5 år og skal stå ferdig sent i 2028. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bildet er tatt inne i tunnelen med en gul fjellboremaskin i brakgrunnen og i skinnet fra hodelykert og maskinens arbeidslys. Bildetektsen sier, Skanska passerer 15 000 meter drevet tunnel på OPS Hålogalandsvegen.  I marmorhvelvet i Gullberg øst, som vender ut mot Tjeldsundbroen står fra venstre: Statens vegvesen ved Bjørn-Einar Hansen, Hålogalandsvegen AS ved Kent Gøran Johansen, Statens vegvesen ved Henning Larsen og sprengningsbas Tore Gunnar Gundersen.
Skanska passerer 15 000 meter drevet tunnel på OPS Hålogalandsvegen. I marmorhvelvet i Gullberg øst, som vender ut mot Tjeldsundbroen står fra venstre: Statens vegvesen ved Bjørn-Einar Hansen, Hålogalandsvegen AS ved Kent Gøran Johansen, Statens vegvesen ved Henning Larsen og sprengningsbas Tore Gunnar Gundersen.
Foto: Anita Arntzen / Skanska
Last ned bilde
Bildet viser  sprengningsbas Tore Gunnar Gundersen med lærlig Trond Randen i bakgrunnen, som lader ferdig borede hull i fjellveggen (stuffen) og gjør klart til sprengning.
Skanska passerer 15 000 meter drevet tunnel på OPS Hålogalandsvegen. I marmorhvelvet i Gullberg øst, som vender ut mot Tjeldsundbroen står sprengningsbas Tore Gunnar Gundersen med lærlig Trond Randen i bakgrunnen, og lader klart til sprengning.
Foto: Anita Arntzen / Skanska
Last ned bilde
Bildet viser lærling Trond Randen i arbeid med å lade en salve inne på stuff (fjellveggen som skal sprenges ut og bli tunnel). Bildetaksten sier, Skanska passerer 15 000 meter drevet tunnel på OPS Hålogalandsvegen.  I marmorhvelvet i Gullberg øst, som vender ut mot Tjeldsundbroen står lærling Trond Randen (fra Sel i Gudbrandsdalen) og lader klart for dagens første salve.
Skanska passerer 15 000 meter drevet tunnel på OPS Hålogalandsvegen. I marmorhvelvet i Gullberg øst, som vender ut mot Tjeldsundbroen står lærling Trond Randen (fra Sel i Gudbrandsdalen) og lader klart for dagens første salve.
Foto: Anita Arntzen / Skanska
Last ned bilde
15 000_005.jpg  Skanska passerer 15 000 meter drevet tunnel på OPS Hålogalandsvegen.  I marmorhvelvet i Gullberg øst, som vender ut mot Tjeldsundbroen står fra venstre: Statens vegvesen ved Henning Larsen og Bjørn-Einar Hansen.
15 000_005.jpg Skanska passerer 15 000 meter drevet tunnel på OPS Hålogalandsvegen. I marmorhvelvet i Gullberg øst, som vender ut mot Tjeldsundbroen står fra venstre: Statens vegvesen ved Henning Larsen og Bjørn-Einar Hansen.
Foto: Anita Arntzen / Skanska
Last ned bilde
Bildet er et kart over hele utbyggingsprosjektet. Bildeteksten sier, Gullbergtunnelen øst er tunnelløpet som skal gå ut til Tjeldsund bru oppe til høyre i kartillustrasjonen.
Gullbergtunnelen øst er tunnelløpet som skal gå ut til Tjeldsund bru oppe til høyre i kartillustrasjonen.
Illustrasjon / Statens vegvesen
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye