OPS Hålogalandsvegen med stor milepel
Skanska og Hæhre har drevet 15 000 meter tunnel på 15 måneder. Det offentlige-private samarbeidet på OPS Hålogalandsvegen ligger godt foran skjema.
– Det er svært gledelig at fremdriften går så godt. Det viser at de store linjene i vårt samarbeid fungerer bra og at vi kan ta juleferie med lave skuldre, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar Johansen.
God planlegging og solid utførelse
Vegvesenet har over år jobbet aktivt for å få på plass nødvendige godkjenninger og for å sikre rask behandling av ulike søknader i forbindelse med anleggsarbeidet. Dette har bidratt til at entreprenørene har kunnet starte samtidig driving av flere tunneler tidligere enn planlagt. Kombinert med godt samarbeid mellom alle involverte faggrupper, grundig prosjektering og mye godt fjell har dette gitt svært høy produksjon og rask fremdrift.
- Jeg må virkelig berømme alle arbeidslagene som har vært involvert i prosjektet. Vi har svært dyktige folk med oss fra Skanska og Hæhre, innen blant annet prosjektering, planlegging, dagsonearbeid, rigg og drift, konstruksjoner, elektro og tunneldrift. Et godt eksempel på dette er arbeidet med masseflytting i dagsonen, som har vært avgjørende for den fremgangen vi har hatt. Uten innsatsen fra så mange dedikerte folk hadde vi aldri nådd denne milepælen så raskt, sier Fridhild Hjortdahl, daglig leder i Hålogalandsvegen AS.
Dette er prosjektdirektør i Skanska, Are Eliassen, enig i:
– Vi gjør det vi kan for å jobbe trygt og effektivt. Jeg er enig med Fridhild om at fremgangen ikke hadde vært mulig uten det tette samarbeidet mellom faggruppene. Vi har med oss svært dyktige fagfolk som brenner for jobben sin, og det merkes i både utførelsen og fremdriften. Her er det mange som fortjener en klapp på skulderen.
Mye gjenstår
15 000 tunnelmeter er en viktig milepel i kontrakten mellom Statens vegvesen og Hålogalandsvegen AS. Totalt skal det drives 27 000 meter med tunnel i denne utbyggingen. Når det er hull i alle fjellene, gjenstår det nesten like mye arbeid. Da skal tunnelene frostsikres, det skal trekkes flere mil med kabler, og tekniske rom skal bygges. Til slutt skal systemene i tunnelene testes, og nødetatene skal gjennomføre øvelser før tunnelen kan godkjennes og åpnes for trafikk.
– I tillegg skal vi ha ferdig 55 kilometer vei i dagen med en rekke større og mindre bruer og kontruskjoner, så det er bra vi ligger foran skjema og har noe å gå på om noe skulle forsinke oss i det videre arbeidet, påpeker Johansen.
Anlegget har en planlagt byggetid på om lag 5,5 år og skal stå ferdig sent i 2028.
Nøkkelord
Kontakter
Reidar Arnfinn JohansenProsjektsjefStatens vegvesen / Utbyggingsområde nord
Tel:90675055reidar.johansen@vegvesen.noIngrid Marie SandøyKommunikasjonsrådgiver for prosjektetSkanska Norge
Tel:90 71 40 56ingrid.marie.sandoy@skanska.noBilder
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nytt servicebygg for E39 Vestnes ferjekai åpner fredag19.12.2024 13:02:03 CET | Pressemelding
Fredag er nytt servicebygg for E39 Vestnes ferjekai klar for bruk. Strakstiltakene for ferjekaia gir betydelig bedre trafikksikkerhet for myke trafikanter.
- Miljøgata er et banebrytende prosjekt19.12.2024 12:52:30 CET | Pressemelding
-Miljøgata på Gran har levert det laveste utslippet av klimagasser fra et norsk vegprosjekt. Det er imponerende.
Mulig lengre tunnel gir utsatt planforslag på E3918.12.2024 15:26:47 CET | Pressemelding
Planforslaget for E39 Astad-Bjerkeset kommer over nyttår, da Statens vegvesen måtte gjøre tilleggsvurderinger av kostnadsoverslag og tunnellengde.
Stadig flere nullutslippskjøretøy18.12.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
88,1 prosent av alle nye førstegangsregistrerte personbiler hittil i 2024 er nullutslippsbiler.
Tjeldsundbrua blir lysregulert ut februar18.12.2024 09:53:39 CET | Pressemelding
Alle pendellager på Tjeldsundbrua på E10 må byttes ut. I tillegg til lysregulering, vil det fra slutten av januar bli kortere perioder med nattestenging av brua.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom