Coop lanserer nye produkter fra saktevoksende kylling
Coop utvider tilbudet av saktevoksende kylling. I februar kommer tre nye produkter og enda flere produkter er på vei.

Coop har hatt økologisk og saktevoksende kylling i sortimentet i mange år. Nå satses det ytterligere gjennom lanseringen av nye produkter fra saktevoksende kylling, i Coop-merket, og enda flere produkter i løpet av 2025 og framover.
– I første omgang kommer tre populære produkter; Kyllingfilet naturell, kyllingfilet skivet og lårfilet. Produktene vil finnes i alle Coop-butikker over hele landet, sier Ulrika Thommessen, sortimentssjef for egg og hvitt kjøtt i Coop Norge.
Dyrevelferd er viktig for Coop
Dyrevelferden i norsk slaktekyllingproduksjon er god og blir stadig bedre. Det viktigste for dette er det daglige arbeidet hos dyktige bønder som alle inngår i dyrevelferdsprogrammet for kylling, forskning og det unike samarbeidet i norsk fjørfenæring. Coop jobber i tett samarbeid med våre leverandører for å sikre best mulig dyrevelferd for alle slaktekyllinger og vil bidra til en innfasing av saktevoksende kylling på en måte som ivaretar dyrevelferden, produsentene og dekker kundenes behov.
– Vi ser fram til Dyrevelferdsmeldingen som blir presentert fredag 20. desember og forventer at den inneholder forslag som vil sikre enda bedre dyrevelferd for både dyr og oppdrettsfisk, samtidig som den gir forutsigbarhet for alle aktører i verdikjeden for mat. God dyrevelferd er viktig for kundenes tillit til landbruks- og havbruksnæringen og således viktig for Coop, sier Thommessen.
Viktig leverandørsamarbeid
Produktene som nå lanseres kommer fra Ytterøykylling i Trøndelag. Coops hovedleverandør, Den Stolte Hane er også i gang med innfasing av saktevoksende kyllinger. Det dokumenteres veldig gode resultater på dyrevelferdsparametere for både de konvensjonelle og saktevoksende kyllingene. I løpet av 2025 og framover vil en stadig større andel av kyllingproduktene i Coop komme fra saktevoksende kyllinger.
– Vi er veldig tilfredse med samarbeidet med leverandørene og er imponert over omstillingsviljen og -evnen hos produsentene. Vi ser fram til å tilby saktevoksende kylling til flere av kundene våre, avslutter Thommessen.
Kontakter
Knut LutnæsSeniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Utvidet tilbakekalling av egg11.2.2025 11:45:51 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake et mindre parti på 5 000 pakker egg på grunn av høyt innhold av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig. Produktene er fjernet fra butikkene.
Coop tilbakekaller flere varianter egg6.2.2025 16:46:49 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake flere varianter egg på grunn av høyt innhold av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig. Produktene fjernes fra butikkene.
Coop tilbakekaller Xtra Surkål 450g30.1.2025 16:21:41 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake Xtra Surkål 450g etter funn av metall. Produktet er fjernet fra butikkene.
Coop utbetaler rekordhøyt kjøpeutbytte til medlemmene22.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Coop-medlemmer har i disse dager fått utbetalt 1,41 milliarder kroner i kjøpeutbytte. I tillegg har medlemmene fått kupong- og medlemsrabatter som utgjør 1,57 milliarder. Coop-medlemmene får dermed en rekordhøy samlet medlemsnytte på nærmere 3 milliarder kroner for 2024.
Extra er finalist i utmerkelse for sunnere kosthold – salget går bananas17.1.2025 10:05:36 CET | Pressemelding
Varene som har vært en del av Extras frukt- og grøntkonsept «Alltid 8» har siden lanseringen i august i fjor økt salgsvolumet med hele 80 prosent. Konseptet er finalist i en utmerkelse for sunnere kosthold og får honnør av statsråd Jan Christian Vestre.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom