Vi prater mer i telefonen enn før
(Fornebu, 19. Desember 2024) Vi tar færre telefonsamtaler, men samtalene varer lenger enn for ti år siden. I 2024 varte en gjennomsnittlig telefonsamtale i Telenors nett 3,3 minutter. Det er dobbelt så lenge som i 2013, da en gjennomsnittlig samtale varte i 1,6 minutter.

– Disse tallene overrasker selv oss. Med alle de forskjellige måtene vi har å kontakte hverandre på i dag er det interessant å se at nordmenn har mer enn doblet lengden på vanlige telefonsamtaler på ti år, sier Rikke Klonteig Nielsen leder for mobil i privatmarkedet i Telenor.
Tallene gjelder privatkunder i Telenors nett.
Telenor-kunder har gjennomsnittlig i underkant av 16 samtaler i løpet av en uke. Dette er noe lavere enn for ti år siden, da lå tilsvarende tall på i overkant av 18 samtaler i løpet av en uke. Selv med færre samtaler snakker vi dermed mer i telefonen enn tidligere. Samtaler som går over Wi-Fi eller videosamtaler er ikke inkludert i disse tallene.
– Bruker mer tid på våre nærmeste
I en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov for Telenor i november i år, svarer om lag halvparten av de spurte at de snakker med 2-4 personer i løpet av en uke, utover jobbrelaterte samtaler.
– Tidligere var det vanlig å ringe når man skulle bestille legetime, take-away, foreta reservasjoner eller benytte seg av kundeservice-tjenester. Økt digitalisering har ført til at man nå gjør dette primært via apper eller på nett. Denne endringen har kanskje bidratt til at dagens telefonsamtaler i større grad er med våre nærmeste, snarere enn til praktiske gjøremål. Dette er en mulig forklaring på hvorfor samtaletiden sakte, men sikkert har doblet seg de siste årene, sier Klonteig Nielsen.
De eldste har lengst samtaler
Det er heller ikke enkelte aldersgrupper som drar opp samtalesnittet. Alle aldersgrupper har hatt en dobling i lengden på samtaler siste ti år. De over 60 år har imidlertid de lengste samtalene.
– De over 60 år har de lengste telefonsamtalene med snitt-tid på 4,5 minutter per samtale, mens de under 25 år snakker i snitt 2,6 minutter per samtale. Samtidig vet vi at de unge i større grad bruker Facetime og andre videosamtale-tjenester, så denne aldersgruppen har nok lengre samtaler med venner og familie enn det som fremkommer av disse tallene, avslutter Klonteig Nielsen.
Telenor skal sikre hele Norge god dekning uavhengig av hvor folk bor. Med mer enn 8800 basestasjoner spredt utover vårt langstrakte land tilbyr Telenor dekning i verdensklasse i nær 90 prosent av Norges totale landareal og hele 99,9 prosent av befolkningen.
Nøkkelord
Kontakter
Julie HæhreInformasjonssjef
Tel:419 01 011julie.haehre@telenor.noBilder

Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Black Friday og førjulstid er høysesong for svindel21.11.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 21. november 2025) Vi er inne i årets travleste tid for netthandel. Black week-tilbudene florerer. Det gjør også svindelforsøkene. Dette bør du se etter.
Telenor lanserer Streamix: – Gir deg full kontroll over strømmetjenestene dine17.11.2025 12:28:15 CET | Pressemelding
Telenor lanserer tjenesten Streamix, en helt ny måte å ta styring over strømmetjenestene på. Kun strømmetjenester, alt på ett sted, til én fast månedspris.
Telenors sikkerhetspuls: – Bruker sosiale medier til å spre skadevare12.11.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 12. november 2025) Telenor blokkerte 628 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet i tredje kvartal. Svindelaktiviteten rettet mot nordmenn er fortsatt høy, men metodene har endret seg dette kvartalet.
Telenor: Økt sannsynlighet for destruktive cyberangrep og sabotasje15.10.2025 06:55:00 CEST | Pressemelding
(Fornebu, 15. oktober 2025) Norge står i dag overfor den mest alvorlige geopolitiske situasjonen siden andre verdenskrig. Det haster å bygge samfunnet mer robust og motstandsdyktig, slår Telenor fast i ny Sikkerhetsrapport.
Ekstremværet Amy: Telenor øker beredskapen2.10.2025 16:42:52 CEST | Pressemelding
Det varslede ekstremværet Amy kan skape utfordringer for mobil- og bredbåndsnettet. Telenor øker beredskapen og bemanningen gjennom helgen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom