Statens vegvesen

Mulig lengre tunnel gir utsatt planforslag på E39

Del

Planforslaget for E39 Astad-Bjerkeset kommer over nyttår, da Statens vegvesen måtte gjøre tilleggsvurderinger av kostnadsoverslag og tunnellengde.

Vi ser deler av vegtraseen som utredes ligger til venstre i bildet her. Vi ser Gaupset-/Harstadområdet med utsikt mot Batnfjordsøra, og skredløpet ved Svartdalselva er i området bakerst til venstre.  Utgang for det lengste tunnelalternativet vil komme nær huset med rødt tak til venstre i bildet.
Deler av vegtraseen som utredes ligger til venstre i bildet her. Vi ser Gaupset-/Harstadområdet med utsikt mot Batnfjordsøra, og skredløpet ved Svartdalselva er i området bakerst til venstre. Utgang for det lengste tunnelalternativet vil komme nær huset med rødt tak til venstre i bildet. Cowi

I november besluttet Samferdselsdepartementet at Statens vegvesen skulle gå videre med det alternativet som beslaglegger minst fulldyrket areal i den videre planprosessen for ny E39 inn mot Batnfjordsøra, nord for Molde.  Dette betyr at det er utredning og planforslag for tunnelalternativet som skal legges fram for Gjemnes kommunestyre.

Kommer i januar

- Statens vegvesen har hatt som mål å sende planforslag med konsekvensutredning til kommunen i desember 2024. Dette utsetter vi nå til januar 2025, da vi måtte gjøre tilleggsvurderinger av lengde på tunnelen, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen.

I detaljutredningen som startet opp i januar 2024 er tunnellengden planlagt til ca. 1,5 km fra Astad til Harstadområdet. Denne løsningen forutsatte skredsikring med ca. 130 m betongtunnel og ledemurer/-voller for skredløpet ved Svartdalselva.

Vurderer forlenging

Nye kostnadsoverslag for denne løsningen viser seg å være høyere enn tidligere.

- Statens vegvesen vurderer nå en senkning og forlenging av fjelltunnelen i Harstadområdet, opp til ca. 2,1 km total lengde. Denne tunneltraseen går under skredløpet og får utgang like nord for Gaupsetvegen.

Kostnadsoverslag for de to tunnelalternativene er på om lag samme nivå og det ser ut til at en beslaglegger mindre fulldyrket areal med det lengste tunnelalternativet, sier Brudeseth.

Ny veg vil forkorte reisetiden mellom Kristiansund og Molde, og gi økt trafikksikkerhet på den aktuelle strekningen.

Kontakter

Bilder

Vi ser deler av vegtraseen som utredes ligger til venstre i bildet her. Vi ser Gaupset-/Harstadområdet med utsikt mot Batnfjordsøra, og skredløpet ved Svartdalselva er i området bakerst til venstre.  Utgang for det lengste tunnelalternativet vil komme nær huset med rødt tak til venstre i bildet.
Deler av vegtraseen som utredes ligger til venstre i bildet her. Vi ser Gaupset-/Harstadområdet med utsikt mot Batnfjordsøra, og skredløpet ved Svartdalselva er i området bakerst til venstre. Utgang for det lengste tunnelalternativet vil komme nær huset med rødt tak til venstre i bildet.
Cowi
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye