Statens vegvesen

Signerte samarbeidsavtale om Norges første hydrogengraver

Del

En ombygd Volvo gravemaskin kan bli et viktig bidrag i arbeidet med å kutte utslipp av klimagasser fra anleggsbransjen.

Bildet viser gravemaskinen som skal bygges om fra dieseldrift til hydrogendrift. Bildeteksten sier, Hydrogengraveren gjøres klar til pilotering
Bygges om: Hydrogengraveren gjøres klar til pilotering Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien / Skanska

Nå får gründerne i Applied Hydrogen i Kongsberg drahjelp fra Statens vegvesen og flere tunge samarbeidspartnere på tvers av anleggsbransjen. Denne uken skrev utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik under samarbeidsavtale med Applied Hydrogen, Veidekke, Skanska, Hydrogen Solutions og Volvo Maskin. Målet er å utvikle og teste ut Norges første hydrogendrevne gravemaskin.

- Dette er et viktig skritt mot å gjøre anleggsbransjen mer bærekraftig, med nullutslippsløsninger også for de tyngste maskinene. Samarbeidet viser hvordan bransjen kan gå sammen for å møte klimautfordringene vi står overfor, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Samarbeid som en nøkkel for å nå ambisiøse klimamål

Norge har satt ambisiøse klimamål om å redusere klimagassutslippene med minst 55 prosent innen 2030. Bygg- og anleggsbransjen står for en stor del av verdens CO2-utslipp, og en betydelig andel kommer fra fossile energibærere som diesel og bensin.

- Skal samfunnet klare det grønne skiftet er det avgjørende at byggherrer, entreprenører, produsenter og leverandører engasjerer seg sammen i et felles løft for å kunne realisere denne type nullutslippsmaskiner, sier Davik.

I prosjektet konverteres en Volvo 300E gravemaskin til en hydrogendrevet maskin. Den hydrogendrevne gravemaskinen er designet for å oppnå samme ytelse som dieselmaskiner i det tyngre gravemaskinsegmentet, men med nullutslipp.

Hydrogen matcher diesel

Ombyggingen innebærer at dieselmotoren og dieseltanken fjernes, og erstattes av en elektrisk motor. Elmotoren driver hovedpumpen og andre enheter som tidligere ble drevet av dieselmotoren. Maskinen inneholder totalt fire hydrogentanker og et batteri. Brenselcellen produserer elektrisk energi fra hydrogen, som driver maskinen. Resultatet er en nullutslippsmaskin som matcher dieselmaskiner i både ytelse og kapasitet, samtidig som utslippene begrenses til vanndamp. 

Tester ut på Hålogalandsvegen

Applied Hydrogen har siden 2021 ledet utviklingen av denne teknologien. Arbeidet er nå kommet til sluttfasen. Piloteringen skal etter planen starte våren 2025 på OPS Hålogalandsvegen, Nord-Norges største samferdselsprosjekt noensinne, som Skanska bygger for Statens Vegvesen. OPS Hålogalandsvegen er et pilotprosjekt for å teste klimasmarte løsninger og redusere miljøbelastningen ved veibygging, både i nåværende og kommende samferdselsprosjekter.

Skanska vil lede piloteringen og koordinere nøkkelaktiviteter som testing, logistikk og sikkerhet. En viktig del av prosessen blir erfaringsoverføring fra Applied Hydrogen og Veidekke for å sikre vellykket overgang fra utvikling til praktisk bruk. Applied Hydrogen vil sammen med Volvo utføre vedlikehold og feilretting av maskinen. Hydrogen Solutions (Hyds) skal bistå i opplæring og kompetanseheving for alt personell som vil være involvert i hydrogenrelaterte operasjoner. Hyds er også ansvarlig for hydrogenleveransene og logistikken knyttet til distribusjon av hydrogen til prosjektet. Sikkerhet er høyest prioritert og skal ivaretas i alle ledd.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bildet viser den ombygde gravemaskinen. Bildeteksten sier, Hydrogengraveren gjøres klar til pilotering
Bygges om: Hydrogengraveren gjøres klar til pilotering
Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien / Skanska
Last ned bilde
Bildet viser samarbeidspartene. Bildeteksten sier, Signerte: Kjell Inge Davik, direktør for utbygging i Statens Vegvesen, Arne Knaben, administrerende direktør i Volvo Maskin, Øivind Larsen, konserndirektør for Veidekke Infrastruktur, Lone Frogner, styreleder for Hydrogen Solutions, Anders Geirsta, konserndirektør for Anlegg i Skanska Norge og Vidar Sten-Halvorsen, daglig leder i Applied Hydrogen fikk gleden av å signere samarbeidsavtalen denne uken.
Signerte: Kjell Inge Davik, direktør for utbygging i Statens Vegvesen, Arne Knaben, administrerende direktør i Volvo Maskin, Øivind Larsen, konserndirektør for Veidekke Infrastruktur, Lone Frogner, styreleder for Hydrogen Solutions, Anders Geirsta, konserndirektør for Anlegg i Skanska Norge og Vidar Sten-Halvorsen, daglig leder i Applied Hydrogen fikk gleden av å signere samarbeidsavtalen denne uken.
Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien / Skanska
Last ned bilde
Bldet er tatt med drone høyt over ny E10 som er under bygging og viser en rekke anleggsmaskinger i arbeid sommmeren 2024. Biledetksten sier, Våren 2025 skal den hydrogendrevne gravemaskinen settes i abeid på OPS Hålogalandsvegen. Utbyggingen på E10 er et av Vegvesenets pilotprosjekt for å teste klimasmarte løsninger og redusere miljøbelastningen ved veibygging.
Pilotering: Våren 2025 skal den hydrogendrevne gravemaskinen settes i abeid på OPS Hålogalandsvegen. Utbyggingen på E10 er et av Vegvesenets pilotprosjekt for å teste klimasmarte løsninger og redusere miljøbelastningen ved veibygging.
Foto: Skanska
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye