Krevende rehabilitering av E6 Høybråtenveien bru
Rehabiliteringen av den nesten 60 år gamle brua som går over Høybråtenveien og hovedbanen på E6 nord for Oslo er nå i hovedsak fullført.
I utgangspunktet var arbeidene tenkt å vare i cirka 3 måneder, men det ble behov for lengre tid da jernbanen ikke kunne stenges så ofte som forutsatt, samt at det ble avdekket flere mindre skader.
Forlenger bruas levetid og bedrer trafikksikkerheten
I løpet av anleggsperioden er det utført fjerning av betongelementer og rekkverk mellom bruene, kabler er lagt om og det ble midlertidig bygd et tett stillas over jernbanen.
– Det er også bygd nye kantdragere på innersidene av bruene, det er lagt membran og asfalt mot ny kantdrager og utført betongrehabilitering av skadene på undersiden og oversiden av brudekkene, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord.
Neste år skal det asfaltereres og rettes opp i asfalttykkelsene over brua, og det vurderes også å legge membran knyttet til disse arbeidene. I tillegg skal mekaniske fuger fjernes og det skal lages nye polyflex-fuger i nordenden.
– Brua hadde de siste årene hatt et midlertidig rekkverk, så gjennom rehabiliteringsarbeidene har både bruas levetid blitt forlenget betraktelig, samtidig som trafikksikkerheten har blitt bedre, understreker Eiterjord.
Han gir honnør til entreprenør Consolvo AS som har utført arbeidene.
Store trafikale konsekvenser
Arbeidene krevde at trafikken på E6 i venstre felt over brua ble sperret i hver kjøreretning, og flyttet over til kollektivfeltene. Påkjøringsrampen fra Starveien var stengt i hele anleggsperioden.
I forbindelse med de planlagte fugeutskiftningene vil det bli to helgestenginger av brua til sommeren, hvor en kjøreretning blir stengt og det kjøres toveistrafikk i den andre kjøreretningen. Disse vil bli varslet når eksakte datoer er klare.
– Vi takker for tålmodigheten til trafikantene og nærområde og beklager ulempene. Rehabilitering av en bru som daglig trafikkeres av cirka 50.000 kjøretøy, og som jernbanen også går under, er svært krevende. Det er ikke mulig å gjennomføre slike arbeider uten at det får trafikale konsekvenser, presiser Eiterjord.
Trafikken over brua ble tilbakeført til ordinært kjøremønster 29. november. Totalkostnaden for prosjektet er cirka 25 millioner kroner.
Kompliserende faktorer skapte forsinkelser
– Den planlagte arbeidstiden for rehabiliteringen av brua var basert på en prognose knyttet til når jernbanetrafikken kunne stenges. Vi var avhengig av stenging av jernbanetrafikken for å få utført en rekke arbeidsoperasjoner, men her ble det dessverre færre stenginger enn hva vi hadde avtalt med BaneNor, sier Eiterjord.
I tillegg ble det under arbeidene avdekket ytterligere skader.
– Brua er en gammel konstruksjon og da er det dessverre ikke uvanlig at mindre og ytterligere skader avdekkes underveis i et slikt rehabiliteringsprosjekt. Da er det god samfunnsøkonomi at disse repareres når vi allerede er i gang med rehabilitering av brua, forteller Eiterjord.
Om brua
E6 Høybråtenveien bru ble åpnet for trafikk i 1966 og er en platebru i betong med sparerør, med en lengde på 80 meter. Lengste spenn er 20,9 meter. Brua går over Høybråtenveien og hovedbanen nord for Oslo.
Nøkkelord
Kontakter
Gunnar EiterjordSeksjonssjefStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:91877089gunnar.eiterjord@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nå går rv. 3 trafikken over nye Tunna bru17.12.2024 14:57:13 CET | Pressemelding
Norges lastebileierforbund har vært en pådriver for å bygge ny veg langs og over Tunna nord for Tynset. Tirsdag klippet regionsjef Guttorm Tysnes snora for den nye vegen.
Samferdselsministeren åpner miljøgate i Gran17.12.2024 07:32:31 CET | Presseinvitasjon
Samferdelsminister Jon-Ivar Nygård klipper snora når Statens vegvesen åpner den nye miljøgata i Gran torsdag 19. desember 11.00.
Bratt læringskurve for elektrisk vegprosjekt16.12.2024 10:46:24 CET | Pressemelding
Vegvesenet lovte norsk rekord i elektrisk vegbygging før arbeidet med miljøgata i Gran startet i januar 2024. Nå åpner miljøgata. Ble det rekord?
Nye krav til drift og vedlikehald16.12.2024 10:04:27 CET | Pressemelding
Standard for drift og vedlikehald av riksvegar (R610) er revidert. Det inneber nokre nye krav i kontraktane, men ikkje før i 2026.
Forventar framleis stengde vegar på Vestlandet måndag morgon16.12.2024 00:13:45 CET | Pressemelding
Skred stengjer mange vegar på Vestlandet søndag kveld og natt. Det vert også store utfordringar for morgontrafikken måndag med uvêr og stengde vegar.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom