Avinor og Frequentis inngår kontrakt for fremtidens tårnsystem
Avinor har signert en kontrakt på i overkant av 200 MNOK med Frequentis AG. Leverandøren skal sikre et moderne tårnsystem på Oslo lufthavn som møter både eksisterende og fremtidige behov.
Dagens tårnsystem på Oslo lufthavn ble innført på slutten av 1990-tallet, og er kontinuerlig videreutviklet og oppgradert i takt med nye behov og krav.
– Nå er det behov for å skifte ut eksisterende system grunnet begrenset restlevetid, manglende leverandørstøtte, og nye europeiske myndighetskrav, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.
Konkurransen for å innføre et nytt og moderne tårnsystem på Oslo lufthavn er nå gjennomført, og vinneren av kontrakten ble Frequentis AG, som har hovedkontor i Wien i Østerrike.
– Frequentis utmerket seg som den beste tilbyderen på samtlige kvalitetskriterier og har presentert gode løsninger som oppfyller kravene i konkurransen. Tilbudet deres er grundig, relevant og gir gode utfyllende svar på alle kravene, sier Foss.
– Vi føler oss beæret og er fullt forpliktet til å videreutvikle vårt sterke, langsiktige samarbeid med Avinor, som vil fortsette å fremme tett samarbeid og drive innovasjon til fordel for begge selskapene, sier Norbert Haslacher, administrerende direktør i Frequentis. – Vår løsning vil hjelpe Avinor med å møte økende kapasitetsbehov på en samlet og moderne måte for tårnoperasjoner over hele landet, samtidig som de høyeste sikkerhetsstandardene opprettholdes.
Et system for de neste 20-30 årene
Det fremtidige tårnsystemet skal dekke eksisterende og nye behov i 20–30 år.
– Systemet må være fleksibelt og kunne tilpasses internasjonale krav og ny teknologi. I tillegg skal det legge til rette for pålitelig og kostnadseffektiv utøvelse av tårntjeneste på Oslo lufthavn, forklarer Foss.
Målet er å etablere et fremtidsrettet system for tårnsystemer i Avinor, og implementere dette på Oslo lufthavn. Dette slik at systemet raskt kommer i full produksjon og man kan hente ut planlagt driftseffektivitet, nytte og trivsel for brukere og ansatte. Løsningen gjør det mulig for Oslo lufthavn å forberede seg på fremtidig trafikkbilde, og gir flyplasser over hele Norge muligheten til å håndtere fremtidige trafikkvolumer.
Hva er egentlig et tårnsystem?
Et «tårnsystem» er et integrert IT-system med alle verktøyene en flygeleder behøver for å levere flykontrolltjeneste på en flyplass. Det vil si i luften rundt flyplassen og på bakken.
Tårnsystemet skal først og fremst skape oversikt over trafikken slik at den kan håndteres på en sikker måte. Videre skal systemet bidra til at trafikken kan håndteres på en effektivt og velordnet måte.
Kan utvides til flere tårn
Kontrakten som nå er signert kan utvides til å inkludere tårn ved andre Avinor-lufthavner, men det inngår ikke i prosjektet. Utrullingen på andre tårn vil vurderes nærmere.
Prosjektet er et av flere Avinor-prosjekter som skal legge til rette for en større digitalisering av dagens luftromskontroll. Nåværende system for å styre lufttrafikken (ATM-system) skal byttes ut på alle Avinors kontrollsentraler og tårn. Strategien er å erstatte dagens system med enten Remote-towers teknologi på de lokale flyplassene, eller systemet Frequentis skal utvikle gjennom denne kontrakten på de større flyplassene.
– System for fremtidens tårnsystem er en sentral brikke i fremtidens luftromskontroll, hvor vi skal digitalisere og endre våre driftskonsepter for å møte fremtiden. Totalt sett skal utskiftningen av disse systemene sørge for et sikkert og effektivt luftrom over Europa, og at Norge når de målene som er satt iEUs lovgivningspakke Single European Sky, avslutter Foss.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.
Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Stort ansiktsløft på Oslo lufthavn20.1.2025 09:32:49 CET | Pressemelding
Gjennom 2025 skal nesten samtlige restauranter på hovedflyplassen pusses opp og endre konsept. Her er listen over de nye spisestedene.
Ny fraktrute mellom Kina og Norge styrker handel og sjømateksport16.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Tidlig om morgenen 14. januar 2025 tok et fraktfly fra SF Airlines av fra Ezhou Huahu internasjonale lufthavn i Kina, med kurs mot Oslo lufthavn. Dette markerer den offisielle åpningen av fraktruten Ezhou–Oslo. – Det er første gang SF Airlines flyr til Norge, og det er også Ezhous første fraktrute til Norge, sier cargo-sjef i Avinor, Eva Beate Lande.
Luftfarten i 2024: 5 prosent vekst totalt, og store variasjonar mellom lufthamnene14.1.2025 13:36:08 CET | Pressemelding
I 2024 reiste 51 millionar passasjerar til og frå Avinor sine lufthamner. Dette er ein auke på fem prosent samanlikna med 2023. Talet på utanlands reisande auka med ni prosent, og innanlands auka med to prosent i fjor.
Luftfartstalen 20257.1.2025 15:49:03 CET | Aktuelt
Tirsdag 7. januar ble for første gang luftfartstalen i regi av Avinor avholdt på Trekanten i Oslo. Ca 50 bransjekollegaer og journalister trosset “snøværet” og møtte opp, og under kan du lese talen fra konsernsjef Abraham Foss i sin helhet.
Hainan Airlines gjenopptar direkteflyvninger mellom Beijing og Oslo2.1.2025 16:24:23 CET | Pressemelding
Hainan Airlines (HU) kunngjør at de gjenopptar sine direkteflyvninger mellom Beijing (PEK) og Oslo lufthavn (OSL) fra 22. mars 2025. Dette markerer en viktig milepæl for norsk reiseliv, sjømatnæring og forbindelsen mellom Norge og Kina.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom