Organisering av nødnummertjenesten
Nkom har i dag publisert en delrapport der formålet er å diskutere løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag. Telenor har tidligere uttrykt at selskapet er positive til en debatt om en ny modell for organisering av nødnummertjenesten i Norge, inkludert å involvere flere mobiloperatører.
– Det er bra at myndighetene tar initiativ til å se på hvordan man skal trygge en best mulig løsning for nødnummertjenestene fremover. Her er det nyttige erfaringer å hente fra andre land, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.
Telenor er overbevist om det er på høy tid med en forenkling av hvordan nødnummertjenesten innrettes.
– Med årene har det blitt en økende kompleksitet med mange brukere som har egne krav og egne løsninger koblet til tjenesten. Denne kompleksiteten medfører sårbarhet for driften av nødmeldingstjenesten da det kan bli krevende å identifisere og rette feil, sier Engebretsen.
Hun fortsetter:
– I dag er ansvaret for spredt, og det er mange bestillere. Vi mener én myndighetsaktør bør ha totaloversikt og totalansvar for nødmeldingstjenesten. Det må også være klare krav til alle aktører som inngår i verdikjeden, og en tydelighet fra myndighetenes side hvordan man kravstiller samfunnskritiske tjenester.
Kontakter
Anders KrokanPressesjefTelenor Norge
Tel:952 09 037anders.krokan@telenor.noBilder
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Vi prater mer i telefonen enn før19.12.2024 11:04:26 CET | Pressemelding
(Fornebu, 19. Desember 2024) Vi tar færre telefonsamtaler, men samtalene varer lenger enn for ti år siden. I 2024 varte en gjennomsnittlig telefonsamtale i Telenors nett 3,3 minutter. Det er dobbelt så lenge som i 2013, da en gjennomsnittlig samtale varte i 1,6 minutter.
Operatørsamarbeid stopper enormt med telefonsvindel10.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 9. desember 2024) En ny måte å dele data om mistenkelige anrop mellom teleoperatørene Ice, Telia og Telenor vil redusere svindelanrop og såkalt spoofing mot norske mobilkunder drastisk.
Telenor utsetter stengning av 2G-nettet til 31.12 20275.12.2024 14:53:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 05.12.2024) Telenor Norge har besluttet å utsette stengningen av sitt 2G-nett til 31.12 2027. Med dette ønsker Telenor å sikre en best mulig overgang til nyere teknologi spesielt for helse- og omsorgstjenester, først og fremst trygghetsalarmer. Utsettelsen gir selskapet i tillegg bedre muligheter til å ivareta egne sluttkunder i perioden.
Hendelsesrapport oversendt Nkom21.11.2024 15:48:37 CET | Pressemelding
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.
Mobilproblemene rettet13.11.2024 17:01:50 CET | Pressemelding
Tiltakene som er blitt iverksatt for å løse sitasjonen har hatt ønsket effekt, og alle tjenestene våre fungerer som normalt. Vi fortsetter å følge situasjonen nøye.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom