Telenor Norge

Organisering av nødnummertjenesten

Del

Nkom har i dag publisert en delrapport der formålet er å diskutere løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag. Telenor har tidligere uttrykt at selskapet er positive til en debatt om en ny modell for organisering av nødnummertjenesten i Norge, inkludert å involvere flere mobiloperatører.

Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge, påpeker at det med årene har blitt en økende kompleksitet med nødnummertjenesten. Foto: Martin Fjellanger
Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge, påpeker at det med årene har blitt en økende kompleksitet med nødnummertjenesten. Foto: Martin Fjellanger

– Det er bra at myndighetene tar initiativ til å se på hvordan man skal trygge en best mulig løsning for nødnummertjenestene fremover. Her er det nyttige erfaringer å hente fra andre land, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Telenor er overbevist om det er på høy tid med en forenkling av hvordan nødnummertjenesten innrettes.

– Med årene har det blitt en økende kompleksitet med mange brukere som har egne krav og egne løsninger koblet til tjenesten. Denne kompleksiteten medfører sårbarhet for driften av nødmeldingstjenesten da det kan bli krevende å identifisere og rette feil, sier Engebretsen.

Hun fortsetter:  

– I dag er ansvaret for spredt, og det er mange bestillere. Vi mener én myndighetsaktør bør ha totaloversikt og totalansvar for nødmeldingstjenesten. Det må også være klare krav til alle aktører som inngår i verdikjeden, og en tydelighet fra myndighetenes side hvordan man kravstiller samfunnskritiske tjenester.

Kontakter

Bilder

Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge, påpeker at det med årene har blitt en økende kompleksitet med nødnummertjenesten. Foto: Martin Fjellanger
Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge, påpeker at det med årene har blitt en økende kompleksitet med nødnummertjenesten. Foto: Martin Fjellanger
Last ned bilde

Om Telenor Norge

Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.

Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Telenor Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye