Organisering av nødnummertjenesten
Nkom har i dag publisert en delrapport der formålet er å diskutere løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag. Telenor har tidligere uttrykt at selskapet er positive til en debatt om en ny modell for organisering av nødnummertjenesten i Norge, inkludert å involvere flere mobiloperatører.

– Det er bra at myndighetene tar initiativ til å se på hvordan man skal trygge en best mulig løsning for nødnummertjenestene fremover. Her er det nyttige erfaringer å hente fra andre land, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.
Telenor er overbevist om det er på høy tid med en forenkling av hvordan nødnummertjenesten innrettes.
– Med årene har det blitt en økende kompleksitet med mange brukere som har egne krav og egne løsninger koblet til tjenesten. Denne kompleksiteten medfører sårbarhet for driften av nødmeldingstjenesten da det kan bli krevende å identifisere og rette feil, sier Engebretsen.
Hun fortsetter:
– I dag er ansvaret for spredt, og det er mange bestillere. Vi mener én myndighetsaktør bør ha totaloversikt og totalansvar for nødmeldingstjenesten. Det må også være klare krav til alle aktører som inngår i verdikjeden, og en tydelighet fra myndighetenes side hvordan man kravstiller samfunnskritiske tjenester.
Kontakter
Anders KrokanPressesjefTelenor Norge
Tel:952 09 037anders.krokan@telenor.noBilder

Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Telenor: Økt sannsynlighet for destruktive cyberangrep og sabotasje15.10.2025 06:55:00 CEST | Pressemelding
(Fornebu, 15. oktober 2025) Norge står i dag overfor den mest alvorlige geopolitiske situasjonen siden andre verdenskrig. Det haster å bygge samfunnet mer robust og motstandsdyktig, slår Telenor fast i ny Sikkerhetsrapport.
Ekstremværet Amy: Telenor øker beredskapen2.10.2025 16:42:52 CEST | Pressemelding
Det varslede ekstremværet Amy kan skape utfordringer for mobil- og bredbåndsnettet. Telenor øker beredskapen og bemanningen gjennom helgen.
Nordmenns mobilvaner: Finnmarkinger ringer mest, 21-åringer surfer hardest – og meldingsiveren er størst i Agder24.9.2025 11:15:28 CEST | Pressemelding
Ferske tall fra Telenor om nordmenns mobilvaner viser at 21-åringer er landets største dataforbrukere, mens Finnmarkinger ringer langt mer enn resten av landet. Agder topper SMS-statistikken, og kvinner sender klart flest meldinger.
Telenor lanserer Apple TV+ på T-We16.9.2025 12:24:36 CEST | Pressemelding
Telenor-kunder i Norge kan nå abonnere på Apple TV+ og nyte prisbelønte og populære Apple Originals.
Telenor testet ny løsning for midlertidig dekning under SykkelBirken8.9.2025 10:30:15 CEST | Pressemelding
Telenor tok i bruk en ny løsning for å sikre dekning langs hele løypa under årets SykkelBirken. Den nye løsningen er mer kompakt, støyer mindre og er enklere å sette opp enn tidligere løsninger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom