Utmerket jernbanebygging i Bergen
Byggeprosjektet som fullførte dobbeltsporet fra Bergen til Arna og moderniserte Nygårdstangen godsterminal er klassifisert som «Excellent» etter den internasjonale bærekraftstandarden BREEAM.
Bærekraftig utbygging
Bane NORs prosjekt i Bergen gir i seg selv store miljøeffekter i form av flere passasjeravganger på dobbeltspor-strekningen, samt økt kapasitet og fossilfri drift på Norges nest største terminal.
Sertifisering etter BREEAM Infrastructure Projects handler om at man i tillegg skal ha bærekraft i alle ledd - fra utarbeidelsen av planer til gjennomføringen av prosjektet.
- Prosjektet har operert på et trangt område som har krevd gode planer for gjennomføring og løsninger. Dette har utfordret oss som rådgiver og prosjekterende, for å nå de mål som er satt i prosjektet, sier Hilde Rau Heien-Sunde, teknisk direktør for miljø i COWI.
- Gjennom godt samarbeid mellom aktørene har vi kommet frem til løsninger som muliggjør økt person- og godstrafikk, samt smidigere og mer effektiv godshåndtering. Fokuset på bærekraftige løsninger har bidratt til at prosjektet har nådd sine overbyggende mål og er et sterkt bidrag inn i det grønne skiftet.
Tiltak på byggeplassen
I byggeperioden var det stort fokus på kortreist og resirkulert materiell, blant annet ble steinen som ble brukt til ballast under sporene fraktet med båt til Bergen fra en lokal produsent.
Man hadde også et eget sorteringsverk for steinen som ble gravd opp inne på terminalen, slik at denne kunne gjenbrukes direkte.
Både Bane NOR sin prosjektorganisasjon og hovedentreprenøren Baneservice hadde kontorbrakker som ble forsynt med strøm fra solcellepanel på taket. Det ble også benyttet elektriske arbeidsbiler på anlegget.
Fikk nye ideer til byggingen
- I arbeidet med BREEAM-sertifiseringen hadde vi en ny gjennomgang av prosjektgrunnlaget for å se etter flere miljøgevinster, forteller prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR Utbygging Sør-Vest.
- Den gode ideen om å gjøre jernbanens evakueringsplass til en park for folk i området var et direkte resultat av denne gjennomgangen.
Den mer enn to mål store jernbaneparken er utstyrt med både benker og lekeapparater, og også her har prosjektet lagt vekt på resirkulering og gjenbruk. For eksempel har leketoget paneler som består av mer enn 95 % resirkulert havavfall, og overskuddsmateriell fra byggingen av dobbeltsporet er gjenbrukt til å bygge «ekte» jernbanespor som et visuelt element i den grønne delen av parken.
Et annet miljøtiltak er parkeringskontainere med lading for el-sykler som står inne på terminalområdet, til bruk for de ansatte på terminalen.
Lang sertifiseringsprosess
Det ble satt sammen et team på tvers av organisasjonene for å samle dokumentasjon fra prosjektorganisasjonene i Bane NOR, COWI og Baneservice.
- Det krever innsats fra alle parter for å få et så godt resultat, og vi er stolte over samarbeidet vi har fått til på tvers av organisasjonene, sier klima- og miljøleder hos Baneservice, Åshild Hamre.
- Sertifiseringen har bidratt til å visualisere det viktige arbeidet vi alle gjør hver dag med å ha kontinuerlig fokus på mer bærekraftige arbeidsprosesser. Dette er også viktig læring og erfaring som vi tar med oss videre i fremtidige prosjekter.
Fakta om prosjektet
- Prosjektnavn: Nygårdstangen-Bergen-Fløen
- Hvor: Bergen
- Byggherre: Bane NOR
- Hovedentreprenør: Baneservice
- Rådgiver: COWI
- Byggeperiode: januar 2022 - mars 2024
- På den 1,3 km lange strekningen er følgende bygget:
9 km nye spor, 12 km kontaktledning, 7,5 km kabelkanaler, 7 km vann- og overvannsledninger. - På godsterminalen er alle spor elektrifisert og det er etablert ladeuttak for elektriske terminaltrucker.
Fakta om BREEAM
BREEAM (Building Research Establishement Environmental Assessment Method) er en internasjonal miljøsertifiseringsmetode som brukes som et vurderingssystem for å klassifisere byggeprosjekter og bygninger med hensyn til deres miljømessige bærekraft.
Prosjektfasene vurderes og dokumenteres innenfor 8 definerte kategorier:
- Ledelse
- Robusthet
- Lokalsamfunn og interessenter
- Arealbruk og økologi
- Landskap og kultur arv
- Forurensing
- Ressurser
- Transport
Prosjektets prestasjon vurderes opp mot nærmere 250 satte kriterier, hvor man til slutt ender opp med en prosentscore.
Klassifiseringsnivåene deles inn slik:
- Outstanding >=90%
- Excellent >= 75%
- Very Good >= 60%
- Good >= 45%
- Pass >= 30%
- Unclassified <30
Kontakter
Dennis Fjellseth (35)COWI/Head of Press and PR
Tel:40831760Tel:40831760DEKH@COWI.COMMarius Ertshus MathisenCOWI/Prosjektsjef
mema@cowi.comHilde Rau Heien-Sunde
Teknisk direktør, miljø
Bilder
Om Cowi
COWI er et av Norges ledende rådgivende ingeniørselskap innen rådgivning og prosjektering knyttet til bygninger, samferdsel, industri, energi, miljø og vann.
Følg pressemeldinger fra COWI AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra COWI AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra COWI AS
COWI krever nasjonal handlingsplan for sikring av infrastruktur29.10.2024 14:23:46 CET | Pressemelding
Klimaendringer øker fare for skred på norske veier og jernbaner. COWI mener at norske myndigheter må mobilisere i stadig større grad for å sikre kritisk infrastruktur innen samferdsel.
Ny rapport: Tre tiltak mot stigende hav2.10.2024 13:16:22 CEST | Pressemelding
Bergen sentrum blir stadig mer utsatt for oversvømmelser. En ny rapport undersøker hvilke problemer vi kommer til å få – og hva som er de beste løsningene, både teknisk og økonomisk.
COWI øker lønnsomheten med 46 %12.9.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
I årets første seks måneder økte COWI globalt sin lønnsomhet (EBITA*-margin) fra 4,8 % til 7,0 %. Samtidig fortsatte den organiske veksten med 7 %, mens ordreboken vokste med 843 millioner NOK til 9,7 milliarder NOK.
COWI med ny rapport om drift av naturbaserte løsninger4.9.2024 07:45:00 CEST | Aktuelt
Hva koster det å drifte naturbaserte løsninger som åpne bekker, gresskledde grøfter og regnbed? En ny COWI-rapport retter søkelyset på hvordan norske kommuner planlegger og prioriterer ulike tiltak. Målet er at innsikten vil kunne bidra til bedre planlegging og kutt i driftskostnader.
Jan Otto Trulsen er ny CFO i COWI11.6.2024 13:19:07 CEST | Pressemelding
Ny nøkkelressurs på plass i COWI-ledelsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom