Sju entreprenører konkurrerer om å drifte 410 km riksvei for 310.000 trøndere
Alle de sju entreprenørene som meldte seg for å konkurrere om den nye kontrakten for drift av riksveier i søndre og midtre del av Trøndelag har blitt godkjent.
Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og gang- og sykkelveier langs riksveiene med tilhørende sideanlegg og rasteplasser i kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Levanger og Meråker.
Frist for at de sju entreprenørene skal levere sitt første tilbud er 28. januar 2025. Statens vegvesen går nå nye veier for å sikre best mulig veidrift for riksveiene i sørdelen av Trøndelag.
Skal holde veiene trygge og framkommelige
– Til sammen bor det 310.000 innbyggere i kontraktsområdet og trafikken har et spenn på mellom 100 til 60.000 kjøretøy hvert døgn i gjennomsnitt på disse veiene, med et spenn fra høyfjell- til storbyproblematikk. På strekningene er det også mye næringstransport. Det er ikke mange offentlige kontrakter i Trøndelag som angår så mange menneskers hverdag. Det er et ansvar vi er svært bevisste på, sier Per Fladvad prosjektleder for drift i Statens vegvesen.
Av de 410 kilometerne med vei som kontrakten omfatter, er 348 kilometer riksvei og 62 kilometer er gang- og sykkelveier langs riksvei.
– Veidrift er å holde veiene trygge og framkommelige til enhver tid og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap, forteller Fladvad.
Lav pris er ikke nok for å vinne
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
– Før har driftskontrakter for veidrift vært tildelt de som kan levere til laveste pris om kvalitetskriteriene er oppfylt. Nå bruker vi ny anskaffelseform, hvor også andre kriterier enn pris påvirker hvem som vinner til slutt. Vi oppfordrer entreprenørene til å tenke annerledes knyttet til klima og miljø, smarte løsninger for hele året og da spesielt for vinterdrifta, forteller Fladvad.
Disse entreprenørene konkurrerer
Til sammen sju entreprenører har meldt interesse:
- Mesta AS
- Presis Vegdrift AS
- Risa AS
- Stian Brenden Maskinservice AS
- Svevia Norge AS
- Vaktmesterkompaniet AS
- Veidekke Industri AS
Alle entreprenørene som meldte interesse har blitt godkjent.
Dette er kriteriene entreprenørene må levere på
Tilbyderne blir vurdert knyttet til fire kriterier:
- K1 Tilbudssum: summen som leverandør oppgir i sitt tilbud.
- K2 Klima og miljø: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 175 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.
- K3 Driftsopplegg for hele året: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 50 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.
- K4 Vinterdrift: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 45 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.
Kontrakt med forhandling
Konkurransen foregår i flere trinn. I første omgang måtte entreprenørene melde sin interesse for å bli med i anbudskonkurransen:
– Entreprenørene har nå frist til 28. januar med å levere sitt første tilbud. Når vi har fått tilbudene vil vi gjøre en vurdering av hvem som går videre til finalefeltet. Mest sannsynlig får tre til fire av entreprenørene gå videre til finalerunden hvor det blir forhandlinger. Etter dette leverer entreprenørene sitt andre og endelige tilbud og vi vekter pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som vinner kontrakten, sier Fladvad.
Målet er at kontrakten kan signeres i begynnelsen av april 2025.
Fakta om Statens vegvesens vegdriftskontrakter
- All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
- Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene.
- Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
- Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.
- Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.
- Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.
- Landet er delt inn i 30 kontraktsområder for riksveg. Se oversikten her: Driftskontraktar per september 2024 | Statens vegvesen
Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.
Nylig ble det klart hvem som er i finalefeltet for å drifte riksvegene fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense, som er en kontrakt på cirka en halv milliard kroner:
Nøkkelord
Kontakter
Per FladvadProsjektleder drift midt
Tel:90835679per.fladvad@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Stadig flere nullutslippskjøretøy18.12.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
88,1 prosent av alle nye førstegangsregistrerte personbiler hittil i 2024 er nullutslippsbiler.
Tjeldsundbrua blir lysregulert ut februar18.12.2024 09:53:39 CET | Pressemelding
Alle pendellager på Tjeldsundbrua på E10 må byttes ut. I tillegg til lysregulering, vil det fra slutten av januar bli kortere perioder med nattestenging av brua.
Signerte samarbeidsavtale om Norges første hydrogengraver18.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En ombygd Volvo gravemaskin kan bli et viktig bidrag i arbeidet med å kutte utslipp av klimagasser fra anleggsbransjen.
Nå går rv. 3 trafikken over nye Tunna bru17.12.2024 14:57:13 CET | Pressemelding
Norges lastebileierforbund har vært en pådriver for å bygge ny veg langs og over Tunna nord for Tynset. Tirsdag klippet regionsjef Guttorm Tysnes snora for den nye vegen.
Krevende rehabilitering av E6 Høybråtenveien bru17.12.2024 13:06:03 CET | Pressemelding
Rehabiliteringen av den nesten 60 år gamle brua som går over Høybråtenveien og hovedbanen på E6 nord for Oslo er nå i hovedsak fullført.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom