Nå får Arild en tryggere arbeidsveg på rv. 3
Lastebileier Arild Olsbakk får en tryggere arbeidsplass på riksveg 3 når Statens vegvesen åpner den nye strekningen over elva Tunna nord for Tynset 17. desember.
I 74 år har trafikken kjørt den krevende vegen gjennom Tunndalen. Tunna bru ligger i et søkk over sideelva til Glomma, og stigningen opp fra brua mot nord har skapt problemer for tungtrafikken i flere år.
Arild Olsbakk (44) har kjørt store vogntog på transportstrekningen mellom Oslo og Trondheim i 26 år. Hvert tredje kjøretøy på riksvegen er en tungbil. De siste årene har 50 kilometer veg blitt breddet ut til ni meter på riksveg 3 i Østerdalen.
Olsbakk roser arbeidet Statens vegvesen har gjort for å gjøre den raskeste vegen mellom Østlandet og Trondheim tryggere med bedre framkommelighet. Han er daglig leder i Arne Olsbakk Transport AS på Koppang. Firmaet har 14 ansatte. Olsbakk er også styreleder i Norges Lastebileierforbund i Innlandet.
Kan senke skuldrene
Tirsdag fikk Olsbakk prøvekjøre den 3,8 kilometer lange nye strekningen med ny bru over Tunna som rosinen i pølsa. Selv om han har ledet transportfirmaet siden 2008, kjører han fortsatt stor bil på rv. 3 noen dager hver uke.
- Det er helt fantastisk. Alle vi som kjører tungbil i Østerdalen har fått en bedre hverdag på 3-ern de siste årene. Nå kan vi senke skuldrene enda et hakk. Vi slipper å være redd for hva vi møter rundt neste sving, sier Olsbakk.
Det har også blitt fjernet mye vegetasjon langs rv. 3 slik at sjåførene har større kontroll på elg og annet vilt langs vegen. Mindre vegetasjon gir også færre skyggepartier. Det gjør at vegen tørker raskere. Alt dette gjør vegen mer trafikksikker.
To krevende strekninger
Olsbakk er særlig glad for vegen over Tunna og at Vegvesenet bygger ny veg forbi Messeltsvingene i Koppang.
- Dette er to strekninger som har vært ekstra krevende for rv. 3 trafikken med flere ulykker. Hver vinter kjører store kjøretøy seg fast i bakkene opp fra brua på veg nordover. Da har det korket seg raskt i begge retninger, sier Olsbakk.
Det legger heller ingen demper på humøret at staten tar hele regningen for vegarbeidet på riksvegen.
Rimeligere og i tide
Byggeleder Stig Johansen i Statens vegvesen, Utbygging, mener entreprenøren Johs. J. Syltern har gjort en meget god jobb.
- Entreprenøren har bygd vegen under det endelige budsjett, og noen uker raskere enn planlagt. Bedre blir det ikke for oss i Vegvesenet, sier Johansen.
Gamle Tunna bru skal rives. Den 300 meter lange vegen nord for brua tilbakeføres til naturen. Vegen sør for brua blir fylkesveg. Det gjenstår noe arbeid med å sette opp skilt og rekkverk, før vegen kan åpnes for trafikk tirsdag 17. desember.
Nesten fem kilometer ny veg
I tillegg til den nye vegen langs Tunna, har Vegvesenet fortsatt det svært kostnadseffektive vegarbeidet i Østerdalen med å utbedre flere strekninger. Denne høsten er Vegvesenet ferdig med en strekning på halvannen kilometer rett sør for Kvikne.
- Her er vegen blitt god som ny for en meterpris på 22.000 kroner, sier byggeleder Einar Aakerøien i Statens vegvesen, Drift og vedlikehold.
Dette er en del av strekningen på seks kilometer fra Storåsen – Granengmoen. Her ble ca. 2,5 kilometer, Hyllbekken – Granengmoen, utbedret og breddeutvidet i 2023. Det er Tronfjell Maskin AS i Alvdal som utfører jobben.
- Sammen med en fremoverlent og løsningsorientert entreprenør leverer vi veldig mye veg for pengene, sier Aakerøien.
Planer om mer «ny» veg
Kommer det mer penger til rv. 3, er planen å utbedre og utvide vegen videre sørover ca.1,5 kilometer mot Storåsen i 2025. Videre er det planer om nok en kilometer sørover.
Vegvesenet jobber også med reguleringsplan for en strekning ved Tunfoss. Denne skal kobles sammen med Tunna prosjektet. Reguleringsplanen er forhåpentligvis godkjent første halvdel 2025.
Nøkkelord
Kontakter
Stig JohansenByggelederStatens vegvesen/ Utbygging Sørøst
Tel:970 67 709stig_johansen@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
De utsatte arbeidene for interimsbru E6 Stavåbrua starter neste uke16.1.2025 18:23:04 CET | Pressemelding
De planlagte arbeidene for utskiftning av dekkeelementer før nyttår for den midlertidige brua i Rennebu kommune i Trøndelag måtte utsettes, men nå kommer arbeidet i gang igjen.
Gladnyhet for bilister: Bompengene på Kråkerøy kan forsvinne allerede i vinter16.1.2025 09:00:17 CET | Pressemelding
Styringsgruppa for Bypakke Nedre Glomma vil fjerne de to bomstasjonene på Kråkerøy så snart som mulig.
Disse vil drifte elektro på riksveiene i Hålogaland15.1.2025 15:45:56 CET | Pressemelding
Fire entreprenører konkurrerer om å få drifte elektroinstallasjoner på riksvegene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms.
382 000 lette kjøretøy med bremsefeil på EU-kontroll15.1.2025 12:21:09 CET | Pressemelding
Fersk statistikk fra Statens vegvesen viser at 676 000 kjøretøy hadde mangler som måtte utbedres før godkjenning i 2024. Totalt 1,4 millioner kjøretøy ble kontrollert.
Her er kontraktene Vegvesenet lyser ut i 202514.1.2025 17:00:17 CET | Pressemelding
Statens vegvesen, Utbygging sender ut 28 kontrakter i markedet i 2025. Tirsdag ble kontraktene presentert under Markedsdagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom