Statens vegvesen

Stikkrenne til besvær skiftet på rv. 25 ved Kvernmolia i Søre Osen i Trysil

Del

Ny stikkrenne på cirka 45 meter er på plass, det er gravd ut 2750 kubikkmeter masser og asfaltert 310 kvadratmeter for å reparere og sikre stikkrenna etter uværets herjinger i september i år.

Bilde av montering av stikkrenna.
Stikkrenner er ikke så synlige der de ligger under veien, men de har en veldig viktig funksjon. Med en diameter på 140 cm og lengde på cirka 45 meter snakker vi om store dimensjoner for den nye stikkrenna på rv. 25. Foto: Statens vegvesen.

Arbeidene med utbedringen startet i slutten av september:

Pressemelding 30. september: Skifter ut stikkrenne på Rv. 25 ved Kjernmolia i Søre Osen i Trysil | Statens vegvesen

Stikkrenne kollapset

Tidligere stikkrenne i stål var delvis kollapset etter uværssituasjonen. Det gamle stålrøret er erstattet med nytt betongrør med en diameter på 140 cm. Ny stikkrenne er lagt fra 5,5 meter til 8 meter under vegbanen, så det var store masser som måtte fjernes. Den største jobben var likevel å få etablert omkjøringsveien, som var kritisk viktig knyttet til manglende omkjøringsmuligheter. Arbeidene ble utført av entreprenør John Galten AS, som har gjort en god jobb med gjennomføring av dette prosjektet. 

Stikkrennen på rv. 25 som ligger ved Kjernmolia i Søre Osen er cirka midt mellom Elverum og Trysil. I og med det var setning i veien som resultat av den delvis kollapsede stikkrennen ble veien humpete og farten nedsatt etter uværets herjinger. 

En stikkrenne er en konstruksjon som leder vann under en vei, jernbane, sti eller en annen type anlagt struktur. Funksjonen til en stikkrenne er å forhindre opphopning av vann, som kan føre til erosjon, oversvømmelser eller skade på infrastrukturen. Riktig dimensjonering og vedlikehold av stikkrenner er avgjørende for å sikre at de fungerer effektivt over tid. 
 
Nå er skaden fra uværet både reparert og sikret for fremtidige uværssituasjoner. Arbeidet kostet 4,5 millioner kroner.

Stor aktivitet for å begrense skader og konsekvenser av ekstremvær 

Statens vegvesen jobber kontinuerlig med reparasjon og sikring mot ekstremvær. Nylig ble sikringsarbeidene for rv. 7-brua over Kvinda i Ål kommune ferdigstilt: 

Pressemelding 29. november 2024: Ferdig med å sikre rv. 7 brua over Kvinda i Ål kommune | Statens vegvesen

Etter ekstremværet Hans har Statens vegvesen på Østlandet utbedret eller skriftet ut stikkrenner og kulverter på rv. 15, E6, rv. 4, rv. 7, rv. 3 og E16 i Buskerud og Innlandet. I noen tilfeller er det lagt inn større dimensjoner for å kunne håndtere mer vann. 

E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønefoss ble tidligere i år også erosjonssikret: 

Pressemelding 27. juni 2024: Erosjonssikring ferdig: E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønesfoss tilbake i vanlig trasé | Statens vegvesen

I tillegg er det utbedret bruer på rv. 3 og E16. Dette er bruer der enten selve brukonstruksjonen eller landkar ble skadet av flommen. 
 
Statens vegvesen har også startet arbeid med langsiktige tiltak mot flom. På riksveg 3 ved Søndre Bjørå forberedes regulering av ny eller omlagt bru, som planlegges bygget i 2025/2026. 

På riksveg 7 ved Nesbyen, riksveg 3 ved Stai/Koppang og rv. 2 ved Kongsvinger og flere punker på E16, planlegges heving og flomsikring av hovedveg. Dette arbeidet foregår i samarbeid med NVE. 

Les mer om Statens vegvesens arbeid knyttet til skred- og flomsikring: 

Pressemelding 3. juni 2024: Statens vegvesen ruster seg mot større flom i framtida | Statens vegvesen 

Ekstremværet Jakob i høst minnet om at dette er en vedvarende og kontinuerlig utfordring. Her måtte blant annet Vegvesenet reetablere 200 meter riksvei på 3 uker etter utglidningen for E16 Eggemoen: 
 
Pressemelding 20. september: Mål om å gjenåpne E16 Eggemoen ved Hønefoss 30. september | Statens vegvesen 

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Bilder

Bilde av montering av stikkrenna.
Stikkrenner er ikke så synlige der de ligger under veien, men de har en veldig viktig funksjon. Med en diameter på 140 cm og lengde på cirka 45 meter snakker vi om store dimensjoner for den nye stikkrenna på rv. 25.
Foto: Statens vegvesen.
Last ned bilde
Kartplassering for den nye stikkrenna.
Kartplassering for den nye stikkrenna.
Foto: Statens vegvesen
Last ned bilde
Bildet som viser skadene på veien etter uværet.
Slik så det ut etter uværets herjinger. Foto: Statens vegvesen.
Foto: Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye