Telenor utsetter stengning av 2G-nettet til 31.12 2027
(Fornebu, 05.12.2024) Telenor Norge har besluttet å utsette stengningen av sitt 2G-nett til 31.12 2027. Med dette ønsker Telenor å sikre en best mulig overgang til nyere teknologi spesielt for helse- og omsorgstjenester, først og fremst trygghetsalarmer. Utsettelsen gir selskapet i tillegg bedre muligheter til å ivareta egne sluttkunder i perioden.
- Vi har gjort ytterligere kartlegging av bruken av 2G-nettet vårt og ser at det er mange enheter igjen som er kritiske for kundene. Ved å bruke noe mer tid på overgangen vil vi være bedre i stand til å ivareta egne kunder i perioden frem mot slukking. I tillegg ser vi at når det gjelder trygghetsalarmer er bildet komplekst med mange aktører involvert. Vi kommer til å være tett på denne brukergruppen og vil forsikre oss om at alle har gjennomført teknologiskiftet innen vi slukker, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.
- I mer enn 10 år har vi kommunisert at vi skal stenge 2G-nettet. De aller fleste av våre kunder er i god rute, og vi vil fortsette arbeidet med å hjelpe dem over på nye løsninger på 4G og 5G, fortsetter Engebretsen.
Telenors 2G-nett vil fungere som normalt ut 2027. Deretter slukkes det, og enheter som er koblet opp mot denne teknologien vil slutte å fungere. De frigjorte 2G-frekvensene vil etter slukking kunne brukes i 4G og 5G-nettene. Dette er vesentlig mer robuste nett, som tilbyr både større kapasitet og langt bedre brukeropplevelser.
– Telenor er opptatt av at overgangen til ny teknologi skal skje på en best mulig måte. I tiden fremover vil vi fortsette å veilede privatpersoner og virksomheter om hvordan de best kan forberede seg på dette teknologiskiftet, avslutter Engebretsen.
Her er noen enkle råd i forbindelse med teknologiskiftet:
- Skaff deg oversikt over om du har utstyr som bruker 2G
- Bestill nytt utstyr hos din leverandør
- Bestill nye SIM-kort og eventuelt nye abonnement
- Start så tidlig som mulig
- Ikke aktiver nye abonnement/tjenester med 2G-utstyr
- Benytt SIM-kort fra norske operatører
Les mer om 2G-slukningen her:
For privatkunder
For bedriftskunder
Kontakter
Anders KrokanPressesjefTelenor Norge
Tel:952 09 037anders.krokan@telenor.noOm Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Operatørsamarbeid stopper enormt med telefonsvindel10.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 9. desember 2024) En ny måte å dele data om mistenkelige anrop mellom teleoperatørene Ice, Telia og Telenor vil redusere svindelanrop og såkalt spoofing mot norske mobilkunder drastisk.
Hendelsesrapport oversendt Nkom21.11.2024 15:48:37 CET | Pressemelding
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.
Mobilproblemene rettet13.11.2024 17:01:50 CET | Pressemelding
Tiltakene som er blitt iverksatt for å løse sitasjonen har hatt ønsket effekt, og alle tjenestene våre fungerer som normalt. Vi fortsetter å følge situasjonen nøye.
Oppdatering om mobilproblemer13.11.2024 12:19:04 CET | Pressemelding
Ny status på situasjonen, klokken 14:45, 13.11.2024: Vi har tidligere meldt at anrop til nødnumre går som normalt, men vi ser dessverre at enkelte kunder fortsatt kan oppleve forsinkelser. Vårt råd fra tidligere gjelder ennå: Hold linjen og vent til du blir oppkoblet når du ringer til 110, 112 og 113. For vanlige taleanrop: Vi ser en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst. Vi fortsetter arbeidet med å løse problemene. Tidligere melding: - Telenor-kunder opplever for øyeblikket forsinkelser på tale. SMS og mobildata fungerer som normalt. Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man blir koblet opp. Telenor beklager ulempene disse problemene har ført til. For mer informasjon, kontakt anders.krokan@telenor.no el
Nannestad IL Håndball stakk av med pris fra Røde Kors og Telenor6.11.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Tiltak mot mobbing og utenforskap ga klingende mynt i klubbkassen for håndballaget fra Nannestad. Alle idrettslag som fullfører Røde Kors og Telenor sitt antimobbeprogram Bruk Hue er med i trekningen av 25.000 kr. Nannestad IL Håndball Jenter U16 ble denne rundens premievinnere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom