Telenor utsetter stengning av 2G-nettet til 31.12 2027
(Fornebu, 05.12.2024) Telenor Norge har besluttet å utsette stengningen av sitt 2G-nett til 31.12 2027. Med dette ønsker Telenor å sikre en best mulig overgang til nyere teknologi spesielt for helse- og omsorgstjenester, først og fremst trygghetsalarmer. Utsettelsen gir selskapet i tillegg bedre muligheter til å ivareta egne sluttkunder i perioden.
- Vi har gjort ytterligere kartlegging av bruken av 2G-nettet vårt og ser at det er mange enheter igjen som er kritiske for kundene. Ved å bruke noe mer tid på overgangen vil vi være bedre i stand til å ivareta egne kunder i perioden frem mot slukking. I tillegg ser vi at når det gjelder trygghetsalarmer er bildet komplekst med mange aktører involvert. Vi kommer til å være tett på denne brukergruppen og vil forsikre oss om at alle har gjennomført teknologiskiftet innen vi slukker, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.
- I mer enn 10 år har vi kommunisert at vi skal stenge 2G-nettet. De aller fleste av våre kunder er i god rute, og vi vil fortsette arbeidet med å hjelpe dem over på nye løsninger på 4G og 5G, fortsetter Engebretsen.
Telenors 2G-nett vil fungere som normalt ut 2027. Deretter slukkes det, og enheter som er koblet opp mot denne teknologien vil slutte å fungere. De frigjorte 2G-frekvensene vil etter slukking kunne brukes i 4G og 5G-nettene. Dette er vesentlig mer robuste nett, som tilbyr både større kapasitet og langt bedre brukeropplevelser.
– Telenor er opptatt av at overgangen til ny teknologi skal skje på en best mulig måte. I tiden fremover vil vi fortsette å veilede privatpersoner og virksomheter om hvordan de best kan forberede seg på dette teknologiskiftet, avslutter Engebretsen.
Her er noen enkle råd i forbindelse med teknologiskiftet:
- Skaff deg oversikt over om du har utstyr som bruker 2G
- Bestill nytt utstyr hos din leverandør
- Bestill nye SIM-kort og eventuelt nye abonnement
- Start så tidlig som mulig
- Ikke aktiver nye abonnement/tjenester med 2G-utstyr
- Benytt SIM-kort fra norske operatører
Les mer om 2G-slukningen her:
For privatkunder
For bedriftskunder
Kontakter
Anders KrokanPressesjefTelenor Norge
Tel:952 09 037anders.krokan@telenor.noOm Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Telenor stoppet 2,2 milliarder hendelser knyttet til digital kriminalitet i 202423.1.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 23. januar 2025) I løpet av 2024 foretok Telenors sikkerhetsfiltre 2,1 milliarder blokkeringer. I tillegg blokkerte Telenor 54,5 millioner svindelforsøk via anrop og 64,1 millioner via SMS. Hver dag, og ofte uten at vi merker det, blir vi nordmenn utsatt for forsøk på å bli frastjålet informasjon eller penger.
Nyttårsaften i Telenors nett: Rakettfart på Snapchat-trafikken1.1.2025 12:16:30 CET | Pressemelding
(Fornebu, 1. januar 2025) For åttende år på rad er det Snapchat-meldinger som dominerer når nordmenn ønsker hverandre godt nyttår. På det meste var Snapchat-trafikken 1247 prosent over normalen. Samtidig sendte Telenors kunder over 12.3 millioner tekstmeldinger på nyttårsaften.
2 av 3 irriterer seg over mobilbruk i selskaper23.12.2024 14:23:51 CET | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Telenor viser at hele 66 prosent av nordmenn irriterer seg over at folk er på mobilen i sosiale sammenkomster – noe som kan sette sitt preg på stemningen i årets juleselskaper.
Vi prater mer i telefonen enn før19.12.2024 11:04:26 CET | Pressemelding
(Fornebu, 19. Desember 2024) Vi tar færre telefonsamtaler, men samtalene varer lenger enn for ti år siden. I 2024 varte en gjennomsnittlig telefonsamtale i Telenors nett 3,3 minutter. Det er dobbelt så lenge som i 2013, da en gjennomsnittlig samtale varte i 1,6 minutter.
Organisering av nødnummertjenesten16.12.2024 11:48:09 CET | Pressemelding
Nkom har i dag publisert en delrapport der formålet er å diskutere løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag. Telenor har tidligere uttrykt at selskapet er positive til en debatt om en ny modell for organisering av nødnummertjenesten i Norge, inkludert å involvere flere mobiloperatører.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom