Statens vegvesen

Fire entreprenører kjemper om prestisjekontrakt

Del

Nå er det klart hvem som går videre til finalefeltet for å drifte riksvegene fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense. Kontrakten er verdt rundt en halv milliard kroner.

Dronefoto av Måsørtunnelen og Måsørbrua
Måsørtunnelen er en kort veitunnel på 117 meter som ligger i Steinkjer, tunnelen leder E6 trafikken under Nordlansbanen som krysser over. På bildet ser man også Måsørbrua, både tunnel og bro ble åpnet i 2005. E6 gjennom Steinkjer er en del av veidriftskontrakten det kjempes om. Foto: Statens vegvesen Foto: Erlend Karlsen/Statens vegvesen.

Men det er ikke lenger bare lav pris som teller når Statens vegvesen tildeler kontrakter for å drifte og vedlikeholde riks- og europavegene.

Dette er finalistene

– Finalefeltet skal i tillegg til pris konkurrere om å finne de beste løsningene for trafikantene, vinterdrifta og ikke minst utslippskutt, sier Per Fladvad som er prosjektleder for drift i område midt i divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.  

Følgende kandidater er invitert med til videre forhandlinger: 

  • Mesta AS 

  • Odd Einar Kne AS 

  • Presis Vegdrift AS 

  • Veidekke Industri AS 

Svevia AS og Risa AS ble ikke med i finalefeltet. 
 
– Entreprenørene konkurrerer i flere runder, hvor de først måtte melde sin interesse for å bli med i konkurransen inn 14. oktober. De entreprenørene som ble godkjent ble invitert til å komme med et første tilbud som har vært grunnlag for utvalget vi har gjort nå. Neste runde skal det forhandles med den enkelte entreprenør og de får mulighet til å optimalisere sine tilbud, sier Fladvad. 

Målet er at kontrakten signeres i slutten av februar 2025.

Omfatter 288 kilometer veg

Kontrakten omfatter riks- og europaveger i Levanger, Verdal, Inderøy, Steinkjer, Snåsa, Grong og Namsskogan kommuner.   

Vegdrift innebærer å holde vegene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.   
   
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år. Denne kontrakten omfatter totalt 288 km riksveg, hvorav 265 kilometer er riksveg og 23 kilometer er gang- og sykkelveg langs riksveg. Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveger og riks gang- og sykkelveger med tilhørende sideanlegg og rasteplasser.    

Trafikken på disse riksvegene har et variasjonsspenn fra 1400 til 15 000 kjøretøy i døgnet. 

Fakta om Statens vegvesens vegdriftskontrakter  

  • All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.    

  • Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene.    

  • Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.    

  • Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.    

  • Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.    

  • Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.  

Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.   
 
Tidligere pressemeldinger: 

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Bilder

Kart som markerer strekningene i driftskontrakt riksveg 9406 Trøndelag nord.
Kart som markerer strekningene i driftskontrakt riksveg 9406 Trøndelag nord.
Kart: Statens vegvesen.
Last ned bilde
Dronefoto av Måsørtunnelen og Måsørbrua
Måsørtunnelen er en kort veitunnel på 117 meter som ligger i Steinkjer, tunnelen leder E6 trafikken under Nordlansbanen som krysser over. På bildet ser man også Måsørbrua, både tunnel og bro ble åpnet i 2005. E6 gjennom Steinkjer er en del av veidriftskontrakten det kjempes om. Foto: Statens vegvesen
Foto: Erlend Karlsen/Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye