Coop Norge

Extra ser positive tendenser etter nye kostråd

Del

Utviklingen i norsk kosthold går feil vei, viser en fersk rapport fra Helsedirektoratet. Likevel ser Extra-kjeden positive tendenser i salgstallene for frukt og grønt etter at nye kostråd ble presentert i august i år.

Håvard Jensen, direktør Extra
Håvard Jensen, direktør Extra Foto: Espen Solli

Tilbakegangen ble i dag bekreftet av rapporten «Utviklingen i norsk kosthold», som Helsedirektoratet la frem. Den viser at norsk kosthold fortsetter å gå i feil retning, og at vi ikke når målene for forbedret kosthold. Rapporten bygger på analyser og befolkningsundersøkelser og viser forbruket til og med 2023, altså før nye kostråd ble lansert i august 2024. Disse kostrådene har fått betydelig oppmerksomhet, og kan være et vendepunkt for kostholds-utviklingen.

– Vi har alle et ansvar for å bedre det norske kostholdet, og Extra skal gjøre vårt for å gjøre det enkelt og billig å velge sunt. Rapporten viser til at pris stadig blir viktigere for kundenes valg, og dette har vi selv fått bekreftet gjennom den store suksessen med "Alltid 8", vårt tilbudskonsept på frukt og grønt, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.

Da nye kostråd ble lansert av helsemyndighetene i august, inneholdt disse blant annet en anbefaling om å øke det daglige inntaket av frukt og grønt fra fem til åtte enheter om dagen. Med tilbudskonseptet «Alltid 8» har Extra til enhver tid åtte frukt eller grønt-produkter til en spesielt lav pris. Og dette har virkelig slått an.

– Siden kostrådene ble lansert har Extra økt salget av frukt og grønt med 13 prosent. Salget av varene som har vært en del av «Alltid 8»-konseptet har økt med nesten 60 prosent, forklarer Jensen.

Extra har analysert innholdet i over fem millioner Coop-medlemmers handlekurver som inneholder frukt eller grønnsaker fra perioden etter at nye nasjonale kostråd ble lansert. Innholdet er sammenlignet med 3,6 millioner handlekurver fra samme periode i 2023.

– Analysen viser at andelen som velger å legge to eller flere frukt eller grønt-produkter i handlekurven har økt fra 31 prosent i 2023 til 38 prosent i 2024. Antallet handlekurver som inneholder åtte enheter er tredoblet. Dette er en tydelig tilbakemelding om at kundene har tatt til seg kostrådene, sier Jensen.

Også tall presentert i oktober av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), underbygger trenden. Den årlige undersøkelsen om inntaket av frukt og grønt viser at det økt fra 2,9 til 3,3 porsjoner daglig – den første økningen siden 2019. I sin forklaring peker OFG på mye omtale i pressen rundt de nye kostrådene og effekten av store kampanjer fra dagligvarebransjen for å øke salget av frukt og grønt.

Om «Alltid 8»

  • Tilbudskonsept for frukt og grønt i lavpriskjeden Extra
  • Konseptet innebærer at det til enhver tid er åtte varianter av frukt og grønnsaker som har svært lav pris
  • Utvalget endres hver fjerde uke

Kontakter

Bilder

Håvard Jensen, direktør Extra
Håvard Jensen, direktør Extra
Foto: Espen Solli
Last ned bilde

Om Coop

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.

Følg pressemeldinger fra Coop Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Coop Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye