Nofima

Norskproduserte vegetarprodukter i framgang, men nedgang i salget totalt

Del

Det norske markedet for plantebaserte produkter nådde en topp i 2021, deretter har det falt noe tilbake. Ikke desto mindre; markedet er tre ganger så stort som i 2016. 

Norskprodusenterte vegetarprodukter har tatt en større del av markedet de seneste årene. Dette er spesielt tydelig for kjøttalternativene. Foto: Kristine Myhrer, Nofima
Norskprodusenterte vegetarprodukter har tatt en større del av markedet de seneste årene. Dette er spesielt tydelig for kjøttalternativene. Foto: Kristine Myhrer, Nofima Kristine Myhrer Nofima

Nofimas rapport "Utvikling i salg av plantebaserte produkter i Norge" avdekker at salget av kjøttalternativer og plantedrikker har falt tilbake til 2020-nivå etter en topp i 2021.

Andre viktige funn:

  1. Norskproduserte produkter tar større markedsandeler
  2. Havredrikk har blitt nordmenns foretrukne plantedrikk
  3. Større forskjeller i næringsinnholdet i plantebaserte kontra animalske produkter

– Funnene kan tyde på at vi ser en normalisering av markedet, noe som også er vist i andre land. Det er positivt at norske bedrifter er kommet mer på banen, sier seniorforsker og en av rapportforfatterne Øydis Ueland i Nofima.

Større markedsandeler til norskproduserte vegetarprodukter

Blant de bestselgende, plantebaserte kjøtterstatterne har det vært en økning av produkter produsert i Norge. Produktene har også et bredere råstoffgrunnlag.

Det mest solgte kjøttalternativet i Norge er, som i 2019, Liv Laga Plantebasert Burger Original fra Hoff. Burgeren er produsert i Norge, og inneholder hovedsakelig norske råvarer. Hovedingrediensen er potet. I 2019 var dette det eneste norskproduserte kjøttalternativet på ti-på-topp-listen. Nå dominerer kjøttalternativer produsert i Norge listen: Nummer to på listen er Orkla Foods Norways Naturli’ burger, på fjerdeplass ligger Bamas Veggisrull Falafel fulgt av Mills Grønnsakspostei. Mens Finsbråtens Grillpølser Go’Vegan inntar 8.plassen.  Disse tallene er basert på omsetningen via Asko, og det dekker 43 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

Havredrikk er favoritten blant plantedrikkene

Utenlandske produsenter og importerte råvarer er fremdeles dominerende for plantedrikkene. Oatlys havredrikkvarianter inntar halvparten av plassene på plantedrikkenes liste over de ti mest solgte, og av disse de tre øverste. Tines Gryr er så vidt inne på listen, med 10. plass.

– Plantedrikker brukes som regel i situasjoner der man ellers ville servert melk. Havredrikker er mest populære, deretter følger soya- og mandeldrikker, sier Nofimaforsker Sveinung Grimsby, medforfatter av rapporten.

Næringsinnholdet i plantebaserte alternativ.

Mange plantedrikker har høyt innhold av karbohydrater, og er populære på grunn av god smak. Det er stor forskjell på næringsinnholdet i de ulike plantedrikkene. Flere er tilsatt vitaminer og mineraler for å bidra til det daglige næringsinntaket.

Plantedrikker basert på soya har et godt innhold av protein. De øvrige plantedrikkene har lavt proteininnhold. Det er omtrent like mye vitamin B i havredrikk og mandeldrikk, som i melk. Vitamin D og kalsium er tilsatt i flere av plantedrikkene. 

Fra et ernæringsmessig ståsted har det vært en utvikling i kjøttalternativene fra 2019 til 2023. Flere av alternativene på bestselgerlisten har lavere proteininnhold, men høyere fettinnhold enn i 2019. De fleste produktene er over anbefalt saltinnhold, men saltinnholdet er på lik linje med tilsvarende kjøttprodukter. Både fett og salt bidrar til mer smakfulle produkter.

– Det er viktig at forbrukerne er klar over næringsinnholdet i de ulike plantedrikkene og kjøttalternativene, slik at de kan ta informerte valg, avslutter Øydis Ueland.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Norskprodusenterte vegetarprodukter har tatt en større del av markedet de seneste årene. Dette er spesielt tydelig for kjøttalternativene. Foto: Kristine Myhrer, Nofima
Norskprodusenterte vegetarprodukter har tatt en større del av markedet de seneste årene. Dette er spesielt tydelig for kjøttalternativene. Foto: Kristine Myhrer, Nofima
Kristine Myhrer Nofima
Last ned bilde
Nofima-forsker Sveinung Grimsby er en av forfatterne bak rapporten Utvikling i salg av plantebaserte produkter i Norge
Nofima-forsker Sveinung Grimsby er en av forfatterne bak rapporten Utvikling i salg av plantebaserte produkter i Norge
Last ned bilde
Øydis Ueland er seniorforsker i Nofima og en av rapportforfatterne
Øydis Ueland er seniorforsker i Nofima og en av rapportforfatterne
Last ned bilde

Lenker

Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.

Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.

Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.

Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte.

Følg pressemeldinger fra Nofima

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nofima

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye