Utdanningsforbundet

Dagens medisin fungerer ikke

Del

Nye tall fra den internasjonale TIMSS-undersøkelsen viser at det faglige nivået til norske elever på barnetrinnet har sunket noe. På ungdomstrinnet er tallene stabile.  Samtidig er det funn i rapporten som vekker bekymring. Elevene forteller om manglende motivasjon og tallene viser en urovekkende høy andel elever som presterer på lavt nivå: 

Dagens medisin fungerer ikke, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll.

Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet
Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet Foto: Stig Marlon Weston/Utdanningsforbundet

Den internasjonale studien TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) kartlegger elevers kompetanse i matematikk og naturfag på 5. og 9. trinn. Resultatene fra TIMSS 2023 viser en liten tilbakegang i prestasjonene til norske elever på 5. trinn, i både matematikk og naturfag sammenlignet med 2019. På 9. trinn er resultatene derimot stabile.    

Likevel er det flere funn i rapporten som vekker bekymring. Både på femte og niende trinn forteller elevene om manglende motivasjon. Dette gjelder både for matematikk på barnetrinnet og for både naturfag og matte på ungdomstrinnet. Samtidig viser tallene en urovekkende høy andel som presterer på lavt nivå: På ungdomstrinnet er det hele 37 prosent av elevene i matematikk og 43 prosent av elevene i naturfag på lavt nivå eller under lavt nivå. 
 
– Dette er meget alvorlig, sier Geir Røsvoll.  
  
– Vi skal være forsiktig med å legge for stor vekt på funn i enkelttester som dette. Men det er i ferd med å bli et veldig klart bilde av at mangel på motivasjon er en betydelig utfordring som norsk skole står overfor. At så mange av elevene på ungdomstrinnet presterer på det laveste nivået, er meget bekymringsfullt. For at resultatene skal kunne bli bedre, må elevene oppleve en skole som gjøre dem mer motiverte.  

Utdanningsforbundets leder mener at dagens undersøkelse er nok et bevis på at det må tas grep og gjøres endringer i skolen.  
 
– Det forteller oss at vi MÅ gjøre noen endringer, noe er vesentlig feil i dagens skole. Stressnivået må ned, og mer lek, spesielt i de første årene på skolen, er én av de tingene vi vet hjelper. Det fremmer både barns sosiale, emosjonelle og kognitive utvikling. Skolen må også bli mer praktisk og mer variert, på alle trinn.  

At regjeringene også nå vil endre de nasjonale prøvene mener Røsvoll er et viktig grep. Vi trenger nye læringsstøttene prøver som kan være til hjelp i klasserommet. 

 Samtidig biter Røsvoll seg merke i TIMMS-undersøkelsens funn om at altfor mange lærere mangler faglig kompetanse.   
  
– Fra 2015 til i fjor ser vi en betydelig økning i andelen elever som undervises av lærere med mastergrad, samtidig som det også har vært en liten økning i andelen elever som undervises av lærere med spesialisering i matematikk og naturfag på ungdomstrinnet. Det er positivt, men:  
  
– Det er altfor mange lærere som underviser i naturfag som ikke har spesialisering i faget. Hele 53 prosent av 5. trinnselevene og 40 prosent av 9. trinnselevene undervises av lærere uten spesialisering i naturfag. Faktisk har hver tredje naturfagslærer i undersøkelsen ingen studiepoeng i faget. Det vil selvsagt sterkt påvirke hva elevene sitter igjen med. Dette er svært alvorlig, her må kompetansen opp, sier Røsvoll bestemt.   

FAKTA TIMMS: 
 
64 land deltok i undersøkelsen i fjor, som gjennomføres av International Association for the Evaluation of Educational Achievement. I tillegg til å undersøke elevenes kompetanse, kartlegger undersøkelsen også forhold som hjemmebakgrunn, motivasjon, undervisning og skolemiljø. I tillegg til elevene, besvarer også foresatte (5. trinn), lærere og skoleledere et spørreskjema.  Norge har deltatt i denne undersøkelsen siden 1995. 

Kontakter

Bilder

Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet
Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet
Foto: Stig Marlon Weston/Utdanningsforbundet
Last ned bilde

Lenker

Utdanningsforbundet

Utdanningsforbundet er landets nest største fagforening og den største på utdanningsfeltet. Våre om lag 190.000 medlemmer jobber på alle områder og nivåer i utdanningsløpet, fra barnehage til universitet, og er med på å forme barn og elevers liv, ferdigheter og muligheter.

Utdanningsforbundets overordnede mål er å skape et godt og trygt utdanningsløp for alle, fra de minste barnehagebarna til voksne i utdanning. For å få til dette, jobber vi for at lærere og ledere i barnehage og skole får bruke sine kunnskaper og ferdigheter i jobben, og møter lønns- og arbeidsvilkår som gjenspeiler deres viktige bidrag til samfunnet.

Følg pressemeldinger fra Utdanningsforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utdanningsforbundet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye