Svak nedgang i matte og naturfag og mange elever på lavt nivå
Norske elever på 5. trinn har hatt en liten nedgang i resultater i matematikk og naturfag, mens elevene på 9. trinn ligger stabilt, viser TIMSS-undersøkelsen. – Vi kan ikke slå oss til ro med at 43 prosent av niendeklassingene ligger på laveste nivå i naturfag, sier Morten Rosenkvist.
Resultatene fra TIMSS-undersøkelsen viser at norske elever på 5. trinn har hatt en liten nedgang siden forrige undersøkelse i 2019. Likevel scorer vi godt over snittet og ligger på middels høyt nivå. I matematikk på barnetrinnet er vi på nivå med svenske og finske elever, og bedre enn danske. I naturfag er vi på nivå med svenske, svakere enn finske og bedre enn danske elever.
Elevene på 9. trinn har resultater på nivå med 2019 og vi ligger nærmere det internasjonale snittet. Samtidig er 43 prosent av 9. klassingene på laveste nivå i naturfag og 37 prosent på laveste nivå i matematikk.
– Både nasjonale og internasjonale undersøkelser viser at mange norske elever har lav kompetanse i flere fag. Vi kan ikke slå oss til ro med at så mange ikke lærer det de skal på skolen, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Få timer naturfag på ungdomstrinnet
De norske elevene presterer betydelig dårligere i naturfag enn svenske og finske elever på ungdomstrinnet. I Norge har elevene 2,2 timer naturfag i uka på ungdomstrinnet, i Sverige har de 3,4 timer og i Finland 3,6 timer. Det er bare ett land i undersøkelsen som har færre timer i naturfag enn Norge på ungdomstrinnet.
– I Norge har vi kjemi, fysikk, geologi og biologi samlet i ett fag på grunnskolen. Det kan gi gode muligheter for en undervisning der fagene bygger på hverandre og viser sammenhengen mellom de ulike temaene. Samtidig kan det være krevende, og det forutsetter at lærerne har god kompetanse på flere områder, sier Rosenkvist.
Mange lærere mangler spesialisering
Mange av elevene har lærere med mastergrad. Samtidig undervises 53 prosent av elevene på 5. trinn og 40 prosent av elevene på 9. trinn, av lærere som ikke har spesialisering i naturfag. Det er også få lærere som tar etter- og videreutdanning i naturfag, selv om mange gir uttrykk for at de ønsker det. Det viser at lærerne er motiverte for å lære mer.
– Naturfag er et fag med store muligheter for praktisk undervisning, men det krever tid og ressurser, kompetanse og egnede rom, sier Rosenkvist.
Han understreker at det ikke er et enkelt grep som kan gjøre elevene bedre i naturfag, men at det er noen strukturelle forhold det er naturlig å se nærmere på.
– Realfagskompetanse er viktigere enn noen gang
Regjeringens stortingsmelding om en mer praktisk skole er nylig behandlet i Stortinget. Ett av tiltakene er å styrke Naturfagssenteret med 16 millioner og Matematikksenteret med 21 millioner, slik at de kan bidra med kompetanseutvikling og undervisningsopplegg.
Regjeringen har også bevilget 160 millioner som kommunene kan søke om i 2025, for å bruke på utstyr og spesialrom i skolene. Utdanningsdirektoratet har et bredt tilbud om etter- og videreutdanning for lærere. Læreplanene er et viktig rammeverk og støtte for lærerne, og Utdanningsdirektoratet vil vurdere om det kan gjøres endringer for å styrke realfagsopplæringen.
– I et samfunn med kunstig intelligens, overgang til grønn energi, en enorm teknologisk utvikling og digitale trusler, er realfagskompetanse viktigere enn noen gang. Vi må sørge for at elevene er rustet til fremtidig studie- og arbeidsliv, sier Rosenkvist.
Lite forskjell mellom kjønn
TIMSS viser, som mange andre undersøkelser, at elever som har foreldre med høy utdanning og inntekt oppnår bedre resultater. Elever som snakker norsk hjemme, gjør det også bedre.
Guttene presterer litt bedre enn jentene i matematikk på 5. trinn, ellers er det ikke forskjell mellom kjønnene.
Sammenlignet med andre land, viser TIMSS at norske elever trives godt på skolen. De aller fleste opplever skolen som et trygt sted å være og det er få elever som blir mobbet. Både elever og lærere er imidlertid mindre tilfredse med skolemiljøet i 2023 enn i 2019. Denne tendensen er i tråd med funn fra andre undersøkelser som PISA og Elevundersøkelsen.
Les mer om rapporten på Utdanningsdirektoratets nettside
Fakta om TIMSS
- TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) er en internasjonal studie som måler elevenes kompetanse i matematikk og naturfag.
- 64 land deltok i TIMSS 2023, som ble gjennomført våren 2023. Norge deltok med 5301 elever på 5. trinn og 6324 elever på 9. trinn.
- Forskerne følger utviklingen i elevenes kompetanse over tid og kan sammenlikne med andre lands utdanningssystemer.
- Målet med deltakelsen er å forbedre og videreutvikle realfagsundervisningen i skolen.
- Undersøkelsen gjennomføres hvert fjerde år, og Norge har deltatt hver gang siden 1995, unntatt i 1999.
- Gjennom spørreskjemaer samles det i tillegg inn relevant informasjon om elevene, lærerne og skolene som brukes i analysene av datamaterialet.
- IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) står bak TIMSS. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo er ansvarlig for gjennomføring TIMSS i Norge på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
Bilder
Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Bekymret over femteklassingers leseferdigheter13.11.2024 09:30:34 CET | Pressemelding
Årets femteklassinger gjør det litt bedre i engelsk, mens resultatene i regning og lesing går ned, viser nye tall. - Å kunne lese er helt avgjørende for å forstå og lære i alle fag. Barn må bruke tid på å lese, både på skolen og hjemme, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
1 av 6 elever i videregående har over 50 timer fravær16.10.2024 08:40:30 CEST | Pressemelding
Fraværet øker både i grunnskolen i videregående opplæring, viser ny statistikk fra Utdanningsdirektoratet. –Dette er tall vi alle må ta på alvor. Fravær kan få store konsekvenser for eleven både på kort og lang sikt, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Små endringer i karakterene på videregående skole20.8.2024 10:02:45 CEST | Pressemelding
Karakterene er generelt litt høyere enn før pandemien i mange fag. Elevene får stadig høyere standpunktkarakter i kroppsøving og noe lavere i matematikk.
Store forskjeller i hva 15-åringer kan om økonomi27.6.2024 11:00:00 CEST | Pressemelding
Det er store ulikheter i hvor mye norske 15-åringer kan om økonomiske begreper og det å styre og planlegge egen økonomi. Det viser resultatene fra den siste PISA-undersøkelsen, der norske elever for første gang har svart på spørsmål om økonomiforståelse.
Utdanningsdirektoratet foreslår å videreføre fraværsgrensen30.5.2024 08:10:06 CEST | Pressemelding
Høringen om forslag til nye fraværsregler for videregående skole er avsluttet. De nesten 400 høringssvarene viser at det er vanskelig å finne fraværsregler som ivaretar alle hensyn. Utdanningsdirektoratet (Udir) anbefaler derfor å videreføre dagens fraværsgrense på 10 prosent, med mulighet til å unnta enkelte typer fravær. Samtidig mener Udir at flere innspill til fraværsreglene bør utredes nærmere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom