Fremtind

Økning i forsikringssvindel blant unge

Del

Andelen svindel blant de yngste fortsetter å øke, viser tall fra Fremtind. Nå står de for hele 40 prosent av svindelforsøkene.

Hvert år avdekkes forsikringssvindel for enorme summer, og hos Fremtind øker andelen svindel blant de yngste. Foto: Unsplash
Hvert år avdekkes forsikringssvindel for enorme summer, og hos Fremtind øker andelen svindel blant de yngste. Foto: Unsplash

Hvert år avdekkes forsikringssvindel for enorme summer. Hos Fremtind er det særlig en stor økning av yngre svindlere.   

– I fjor stod de unge for 30 prosent av svindeltilfellene på skadeforsikring. Første halvår i år står de for hele 40 prosent, sier Lisa Cathrin Olsen, som er leder for utredning i Fremtind.  

Urovekkende trend  
– Gjennomsnittsbeløpet har også økt med nesten 30 prosent blant de under 30 år. Det er en urovekkende trend, sier Olsen.

Den yngste aldersgruppen begår ofte forsikringsbedrageri knyttet til statusobjekter som kostbare mobiltelefoner, elektronikk og luksusvesker.   

Melder inn tyveri som aldri har skjedd  
Det er flest blant de yngre som svindler på innboforsikringen. En utbredt metode er å melde inn skadetilfeller som ikke har skjedd.   

– Typiske svindelforsøk er å melde at man er utsatt for tyveri, gjerne av mobil, PC eller nettbrett, uten at det har skjedd, forteller Olsen.   

Svimlende beløp  
Tall fra Finans Norge viser at det er avdekket forsikringssvindel for 230 millioner kroner første halvår. De fleste sakene gjelder skadeforsikring, mens beløpene er størst på svindel med syke- og uføreforsikringer.  

– Stadig flere melder inn skader digitalt, og det er i prinsippet enkelt å lage dokumenter og hente bilder fra internett som ikke er eget. Noen forfalsker kvitteringer i håp om å få erstatning for varer de aldri har eid, forklarer Olsen.   

Frykter mer svindel før jul
I en undersøkelse som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, har en landsrepresentativ gruppe svart på spørsmål som dreier seg om deres holdning til svindel. På spørsmål om de har vurdert å øke skadesummen mer enn det faktiske beløpet når de melder en skade på forsikringen, svarer 3 prosent, tilsvarende 125 000 nordmenn, at de har vurdert det.  
  
Undersøkelsen viser dessuten at de med lavest inntekt oftere vurderer å øke skadesummen enn de med høy inntekt. Nå frykter Olsen at stram økonomi kan friste til mer svindel i forbindelse med julegavehandelen fremover. 

– Stram økonomi kan helt klart ha en sammenheng med økningen av svindel. Økonomisk kriminalitet har en tendens til å øke når økonomien blir trangere, påpeker Olsen.     
  
Risikerer fengselstraff
Mange tror at forsikringssvindel ikke er så farlig, men svindel for selv lave summer kan gi ubetinget fengsel.   

– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer kundene våre, avslutter Olsen.  
  

Funn fra undersøkelsen om svindel:  

  • Undersøkelsen viser at det store flertallet (85 %) anser det som svært viktig å gi nøyaktige opplysninger ved innmelding av skader på forsikringen. Den eldste aldersgruppen (65 år og eldre) mener dette aller sterkest, med en andel på 96 prosent.  

  • Eldre aldersgrupper viser størst oppmerksomhet på nøyaktighet, hvor 96 % av de over 65 år anser dette som svært viktig, sammenlignet med bare 60 % av de mellom 18-24 år.

  • Det er 3 % av respondentene som har vurdert å øke skadesummen mer enn det faktiske beløpet.   

  • Geografisk sett har Oslo (7 %) og Trøndelag (6 %) den høyeste andelen som har vurdert å øke skadesummen, mens Rogaland (1 %) og Nordland (2 %) har de laveste andelene. 

  • Når det gjelder inntekt, ser vi at de med lavest husstandsinntekt oftest har vurdert å øke skadesummen (7 %), mens de med inntekt over 1.400.000 kroner sjeldnere har vurdert det (2 %). 
      

Undersøkelsen er utført av Respons Analyse i slutten av september 2024, med 1011 respondenter.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Hvert år avdekkes forsikringssvindel for enorme summer, og hos Fremtind øker andelen svindel blant de yngste.Foto: Unsplash
Hvert år avdekkes forsikringssvindel for enorme summer, og hos Fremtind øker andelen svindel blant de yngste.Foto: Unsplash
Last ned bilde
Lisa Cathrin Olsen, leder for Utredning i Fremtind. Foto: Fremtind
Lisa Cathrin Olsen, leder for Utredning i Fremtind. Foto: Fremtind
Last ned bilde
Kvittering som er forfalsket av kunde. Elkjøp har bekreftet at denne kvitteringen egentlig gjaldt en stavmikser, men at kunden har endret den. Foto: Fremtind
Kvittering som er forfalsket av kunde. Elkjøp har bekreftet at denne kvitteringen egentlig gjaldt en stavmikser, men at kunden har endret den. Foto: Fremtind
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

AutoSync er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Autosync, finner du kontaktinformasjon her.

Følg pressemeldinger fra Fremtind

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye