Amedia kjøper Berlingske Media fra DPG Media
Amedia overtar i dag eierskapet i Berlingske Media fra det belgiske medieselskapet DPG Media. Berlingske Media er et ledende dansk mediehus som eier og driver avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

Berlingske Media har en sterk posisjon i Danmark, som eier av historiske og anerkjente nyhetsmedier med høy tillit, som Amedia vil bevare og utvikle videre.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier og et upolitisk, stiftelseseid mediekonsern. Amedia ser på kjøpet av Berlingske Media som en strategisk mulighet til å styrke sin posisjon i det nordiske mediemarkedet.
– Amedia og Berlingske Media er perfekt match
– Nordiske medieselskaper står overfor en tøffere global konkurranse og fundamentale digitale skift, der vi kjemper mot teknologigiganter om både inntekter og distribusjon. I dette utfordrende landskapet blir medienes formål – å fremme et levende demokrati gjennom ytringsfrihet og uavhengig journalistikk – et stadig mer krevende oppdrag å løse. Derfor mener jeg at tettere samarbeid er avgjørende fremover, noe som gjør Amedia og Berlingske Media til en perfekt match, sier Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia.
Han legger til:
– Vi ser store muligheter for kunnskapsutveksling og samarbeid på tvers av landegrensene. Kjøpet lar oss eksportere vår ekspertise som et ledende mediekonsern innen digital avisutvikling i Europa. Vi styrker vår posisjon og vår norske virksomhet, samtidig som vi når nye målgrupper og sikrer Berlingske Media større kraft i Danmark.
Amedia har som formål å fremme mediemangfold og en uavhengig presse som tjener offentligheten. Mediekonsernet støtter sine publikasjoner med langsiktig eierskap, bransjekompetanse, sterke redaksjonelle standarder, unike teknologiske verktøy og solid økonomi.
– I de beste hender hos Amedia
DPG Media har eid Berlingske Media siden 2015.
– Den digitale transformasjonen av Berlingske Medias titler har til nå vært en stor suksess. Men som alle mediehus trenger selskapet å tilhøre noe større for å kunne akselerere sin utvikling i et utfordrende marked. Derfor har vi sett etter konsolideringsmuligheter og hatt dialog med flere mediekonsern. Det viste seg at Amedia også så behovet for konsolidering, og hadde en klar ambisjon om å utvide sin virksomhet i Norden. Etter nøye vurderinger konkluderte vi med at Amedia - som et svært vellykket og digitalt orientert mediekonsern - ville være en utmerket eier av Berlingske Media, noe som førte til denne transaksjonen, sier Christian Van Thillo, konsernsjef i DPG Media om valget av Amedia.
Van Thillo legger til:
– Selv om det å selge slike flotte avistitler er en vanskelig og uvanlig beslutning for vårt selskap, er vi overbevist om at Berlingske Media er i de beste hender. Det er det som virkelig teller for selskapets fremtidige vekst. Vi ønsker å takke våre kolleger i Berlingske Media for ti fantastiske år og ønsker dem alt godt.
– Berlingske Media er et naturlig neste skritt
Amedia eies av Amediastiftelsen. Stiftelsens formål er å eie mediehus og relatert virksomhet. Stiftelsen støtter også prosjekter som fremmer ytringsfrihet og journalistikk.
André Støylen, styreleder i Amedia og daglig leder i stiftelsen understreker viktigheten av nordisk samarbeid.
– Amediastiftelsen er fullt ut forpliktet til å støtte Amedia i utviklingen av sin avisportefølje. Kjøpet av Berlingske Media er et naturlig neste skritt for å sikre vår posisjon og møte konkurransen fra globale giganter. Vi tror denne transaksjonen vil styrke avisene eid av både Amedia og Berlingske Media, sier styrelederen.
Krab-Johansen sikrer kontinuitet
Anders Krab-Johansen vil fortsette som konsernsjef i Berlingske Media, noe som sikrer kontinuitet i ledelsen av det danske mediehuset.
– Anders Krab-Johansens fortsatte lederskap er avgjørende for å bevare Berlingske Medias kvalitet og tillit, samtidig som vi driver innovasjon. Denne stabiliteten er nå kritisk viktig når vi samarbeider for å styrke vår felles posisjon i det nordiske mediemarkedet, avslutter Opdahl.
DANSK
Pressemeddelelse: Amedia køber Berlingske Media af DPG Media
ENGLISH
Press release: Amedia to Acquire Berlingske Media from DPG Media
PRESSETILGJENGELIGHET
Pressen inviteres til Berlingske Media (Pilestræde 34, København) klokken 12.00. Christian Van Thillo, Anders Opdahl og Anders Krab-Johansen vil være tilgjengelige for spørsmål. (Ta med pressekort/ID-kort).
PRESSEKONTAKTER
For Amedia og konsernsjef Anders Opdahl
Helene Wille Lund, kommunikasjonsrådgiver
Telefon: (+47) 98 44 48 21
Epost: helene.lund@amedia.no
Marte Ingul, konserndirektør, samfunns- og myndighetskontakt
Telefon: (+47) 99 54 12 38
Epost: marte.ingul@amedia.no
For DPG Media og styreleder Christian Van Thillo
Babet Verstappen, Director Corporate Communications
Mobile: +31 (0)6 11786330
Mail: babet.verstappen@dpgmedia.nl
Bilder

Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
kommunikasjon@amedia.no
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
Amedia presenterer årsresultatet for 202418.6.2025 13:36:18 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 25. juni klokka 12.00 presenterer Amedia sitt årsresultat for 2024. Sted: Schweigaards gate 15, Oslo
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom