Norge gir mest til Verdensbankens Ukraina-fond som har gitt 280 millioner USD til samferdsel
Russlands aggresjonskrig mot Ukraina har ført til store gjenoppbyggingsbehov innen samferdsel. Norge er den største giveren til Verdensbankens Ukraina-fond.
– Norge har så langt siden fullskalainvasjonen i 2022 gitt til sammen 23,4 milliarder kroner til sivile prosjekter i Ukraina og nabolandene. Tiltak for bedre samferdsel inngår i flere prosjekter og programmer. Det største enkeltbidraget fra Norge til den ukrainske transportsektoren går gjennom samferdselsprogrammet i Verdensbankens Ukraina-fond. Så langt har fondet gitt 280 millioner USD til transportsektoren i Ukraina, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Samferdselsprosjekter på vei og jernbane i Ukraina
Samferdselsprogrammet heter RELINC – Repairing Essential Logistics Infrastructure and Network Connectivity. De to største komponentene i programmet er vei og jernbane. Blant de siste resultatene er bidrag til 200 nye og mer fleksible jernbanevogner for containere og modulbroer for å erstatte ødelagte broer. Jernbanevognene er allerede i bruk og har bidratt til økt kapasitet og eksport. Broene er levert og minst en er satt på plass.
Norge er den største giveren til Verdensbankens Ukraina fond, Ukraina Relief, Recovery and Reconstruction Trust Fund (URTF) med 631 millioner USD, etterfulgt av Japan og USA. Det er nå 17 givere til fondet, og til sammen 1 901 millioner USD er mottatt i bidrag.
Fondet dekker flere sektorer og den norske støtten utgjør om lag en tredel av fondet.
– Ukraina fører en rettferdig selvforsvarskamp og trenger politisk, økonomisk og militær støtte. Det aller meste av Norges sivile bidrag går gjennom store, veletablerte institusjoner som mest effektivt får den hjelpen Ukraina trenger fram dit den trengs, sier utenriksminister Espen Barth Eide.
Møte i Kyiv om transport og gjenoppbygging
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var fredag i Ukraina, der han har møtte kolleger fra rundt 25 land på et dialogmøte i regi av International Transport Forum i Kyiv. Tema for møtene var gjenoppbygging av Ukrainas transportinfrastruktur. Ukraina har presentert både langsiktige og kortsiktige behov innenfor transport. De har prioritert konkrete prosjekter både på vei, luftfart og trafikksikkerhet.
– Ukrainas behov er enorme og over halvparten av URTFs ønskede budsjett for samferdsel er fortsatt udekket, men Norge vil gjennom Nansen-programmet fortsette å gi til dette fondet og til Ukrainas gjenoppbygging i mange år. Alvoret i dette kan ikke vektlegges nok: energikomponenter og militære innsatsfaktorer skal fram og Ukrainas eksportvarer skal ut på verdensmarkedet. De kommer ikke dit de skal uten at infrastruktur er på plass, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Innfører løyvekrav for varebiler23.1.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Regjeringen innfører løyvekrav for godstransport med varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn. Endringen vil gjelde fra 1. januar 2026.
Statens vegvesen overtek ansvaret for Rv. 13 mellom Vinje og Sogndal22.1.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
– Etter ei heilskapleg vurdering har regjeringa landa på at ansvaret for riksveg 13 mellom Vinje og Sogndal overførast frå Nye Veier til Statens vegvesen. Vi gjer dette for å samle ansvaret for drift og vedlikehald for dei ulike fjellovergangane, hos ein aktør, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Høring: Foreslår regelendringer som skal sikre at Bane NOR får nok tid i sporet til å utføre mer vedlikehold og fornyelse20.1.2025 15:50:21 CET | Pressemelding
Mer vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen er nødvendig for å opprettholde og forbedre tilstanden på jernbanenettet. Det fører til behov for mer tid i sporet til å gjennomføre tiltakene, men kapasiteten er i dag sprengt. Samferdselsdepartementet sender nå på høring forslag til regelverksenringer som skal legge til rette for at Bane NOR kan reservere tilstrekkelig med tid i sporet, samtidig som det påvirker brukerne av jernbanen minst mulig.
E39 Smiene–Harestad skal bygges samlet20.1.2025 14:41:45 CET | Pressemelding
– Før Rogfast kan åpne, må byggingen av E39 Smiene–Harestad være kommet så langt at de to prosjektene kan testes sammen og Rogfast-tunnelen kobles til veinettet når den er ferdig. Samferdselsdepartementet vil at Statens vegvesen skal planlegge E39 Smiene-Harestad videre med utgangspunkt i at prosjektet skal bygges samlet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Jernbanetalen 2025: Rekordmange togreiser i 202413.1.2025 13:41:00 CET | Pressemelding
Aldri før har flere tatt toget i Norge enn i 2024. Prognoser fra Jernbanedirektoratet viser 83 millioner togreiser i fjor. Det er 5 millioner flere enn i 2023. På drøyt ti år har tallet økt med 30 prosent.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom