Norge og Thailand inngår historisk frihandelsavtale
Norge og de andre EFTA-landene ble i dag enige med Thailand om en historisk frihandelsavtale som gir nye muligheter for eksport, investeringer og handel.
– Dette er godt nytt for norsk næringsliv, så godt som alle varene vi eksporterer til Thailand vil få nulltoll. Avtalen vil bidra til mer handel og styrker konkurranseevnen for norske varer og tjenester i en av de raskest voksende økonomiene i Sørøst-Asia, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).
Thailand er et viktig marked for norsk næringsliv. I følge Thailands egen importstatistikk importerte landet varer fra Norge for 5,6 milliarder kroner i 2023. Med den nye frihandelsavtalen vil 83 prosent av dette bli tollfritt fra ikrafttredelse. Etter 15 år vil 99,8% av norsk eksport til Thailand være tollfri.
– Dette er et veldig godt resultat for Norge! Over halvparten av all eksport fra Norge til Thailand er sjømat. Avtalen gir oss bedre vilkår enn våre viktigste konkurrenter på det thailandske markedet, og vil være en stor fordel for norske aktører, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap).
Frihandelsavtalen mellom Norge, EFTA-landene og Thailand gir norske bedrifter økt forutsigbarhet og forbedret markedsadgang i Thailand.
– Avtalen føyer seg inn i en rekke med viktige handelsavtaler som er inngått i år. Handelsavtaler er viktig for en liten og åpen økonomi som Norge, ikke minst i en tid hvor vi ser mange land bygger opp handelsbarrierene sine, sier næringsminister Myrseth.
Fakta om handelen mellom Norge og Thailand
- I 2023 var den totale handelen mellom Norge og Thailand på rundt 12 milliarder norske kroner.
- 6,3 milliarder av dette var import fra Thailand, hovedsakelig jern og stålprodukter, maskiner og kjøretøy.
- 5,6 milliarder av dette var eksport fra Norge, hovedsakelig sjømat, kunstgjødsel, tremasse og jern og stålprodukter.
- Samhandelen mellom Norge og Thailand har hatt en gjennomsnittlig årlig vekstrate på 11,5% i import og 5,4% i eksport de siste fem årene.
Konsekvensanalyse av en frihandelsavtale med Thailand
LSE Trade Policy Hub har, på oppdrag fra EFTA, utarbeidet en bærekraftsundersøkelse for konsekvensene av en frihandelsavtale med Thailand. Konsekvensanalysen kan leses her: Sustainability Impact Assessment of the Free Trade Agreement between the Euopean Free Trade Association and Thailand.
Rapporten finner at en frihandelsavtale mellom partene vil bidra til økonomisk vekst og økt handel og investeringer i både EFTA-landene og Thailand. Samtidig viser rapporten til at Thailand har utfordringer knyttet til klima, miljø og arbeidstakerrettigheter. I rapporten fremheves det at avtalen kan medføre en økning i CO2-utslipp i EFTA-statene og Thailand. Når det gjelder CO2-utslipp anslår rapporten at avtalen likevel vil innebære en liten reduksjon i klimautslipp globalt, fordi thailandsk import fra EFTA erstatter import av varer med høyere utslipp fra andre land. Med hensyn til sosial og miljømessig bærekraft anbefaler rapporten robuste bestemmelser om handel og bærekraftig utvikling, samt overvåkning av disse.
Frihandelsavtalen inneholder et ambisiøst kapittel om handel og bærekraftig utvikling, tett opptil EFTAs modellkapittel, med de mest omfattende forpliktelsene EFTA noen gang har inkludert i en frihandelsavtale med land i Asia.
Kontakter
Pressevakt NFD
902 51 303 (ikkje SMS)
Om oss
Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) utformar ein framtidsretta nærings- og sjømatpolitikk.
Innsyn: NFDs postjournal er søkbar hos www.eInnsyn.no
Du kan følgje NFD på LinkedIn og Flickr, og regjeringa på X/Twitter og Facebook
Følg pressemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nærings- og fiskeridepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet
Rapporteringskrav for den minste fiskeflåten utsettes til 20266.12.2024 11:48:16 CET | Pressemelding
Nærings- og fiskeridepartementet har besluttet å utsette innføringen av krav om elektronisk rapportering av fangst og posisjon for fiskefartøy mellom 8 og 10 meter til 1. januar 2026.
Nytt klimasamarbeid mellom staten, den maritime næringen og fiskerinæringen5.12.2024 08:23:57 CET | Pressemelding
Forhandlingene om et maritimt klimapartnerskap mellom regjeringen og organisasjoner i maritim næring og fiskerinæringen er signert. Med dette ønsker regjeringen å få fart på den grønne omstillingen og bidra til å nå Norges klimamål, samtidig som næringslivets konkurranseevne opprettholdes.
Vurdering av lakseluspåvirkning i produksjonsområdene i 20245.12.2024 07:18:34 CET | Pressemelding
De fleste områdene langs kysten har høyere påvirkning fra lakselus på villfisk enn ønskelig. Det viser ekspertenes rapport fra produksjonsområdene i 2024.
Hysefisket gjenåpnes for fartøy over 11 meter4.12.2024 16:01:40 CET | Pressemelding
Nærings- og fiskeridepartementet har i dag besluttet å gjenåpne fisket etter hyse for fartøy med hjemmelslengde på eller over 11 meter med et maksimalkvotetillegg.
Presseinvitasjon: Signering av maritimt klimapartnerskap3.12.2024 20:15:18 CET | Presseinvitasjon
Forhandlingene mellom regjeringen, den maritime næringen og fiskerinæringen om et klimapartnerskap er i boks. Målet er å få fart på den grønne omstillingen og bidra til å nå Norges klimamål, samtidig som næringslivets konkurranseevne opprettholdes.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom