NTB

NTB og 110 Vest inngår pilotsamarbeid om meldinger til pressen

Del

Én av brannvesenets tolv nødmeldesentraler, 110 Vest, har inngått en avtale med NTB om å teste et informasjonsverktøy, som vil gjøre det lettere å informere mediene om pågående hendelser. Verktøyet har allerede vist seg å fungere svært godt for politiet, som bruker det i forbindelse med den nye Politiloggen.

Redaksjonelle medier vil snart motta meldinger direkte fra 110 Vest når nødmeldesentralen tar i bruk NTBs presseklient. Fra venstre: Stine Mjelde, Christian Hilland, Jørgen Dahl Kristensen, Trine S. Sommerlade, Jostein Steinsland Hauge og Kåre Henriksen. Foto: Siv Kristin Hovland / Bergen brannvesen
Redaksjonelle medier vil snart motta meldinger direkte fra 110 Vest når nødmeldesentralen tar i bruk NTBs presseklient. Fra venstre: Stine Mjelde, Christian Hilland, Jørgen Dahl Kristensen, Trine S. Sommerlade, Jostein Steinsland Hauge og Kåre Henriksen. Foto: Siv Kristin Hovland / Bergen brannvesen

I løpet av det neste drøye halvåret, vil 110 Vest teste verktøyet presseklienten i sitt dekningsområde, som omfatter hele 38 kommuner i Vestland fylke. 

I dag får pressen informasjon om brannvesenets ulike oppdrag via meldinger på X og ved å ringe 110 Vest sin pressetelefon. I presseklienten vil vaktledere og operatører kunne skrive egne meldinger til pressen, og dermed sikre at alle medier får lik informasjon samtidig. Mediene som jobber med dekningen av saken, kan dermed få mer utfyllende informasjon enn det som kommuniseres til offentligheten. En av fordelene er at nødmeldesentralen slipper å få mange like telefonhenvendelser fra redaksjonene. 

Politiet var først ut med å ta i bruk presseklienten, og nå ønsker 110 Vest å utforske fordelene ved denne løsningen.

– Dette ser ut til å være en god løsning og vi gleder oss til å teste presseklienten. Slike samarbeid kan styrke demokratiet ved å sikre lik tilgang til informasjon. Vi håper også at dette vil gjøre arbeidet enklere og mer effektivt for både 110-operatørene og pressen, sier Christer Osen Skei, avdelingsleder for 110 Vest.

NTB ser også frem til samarbeidet. 

– Det er strålende at flere nødetater ønsker å prøve presseklienten. Det er NTBs ambisjon å bli nødetat-hubben for hele det norske medielandskapet. Redaksjonelle medier spiller en avgjørende rolle i samfunnet, og vårt samarbeid med 110 Vest styrker medienes evne til å oppfylle sitt samfunnsoppdrag. Vi gleder oss til å samarbeide tett med dem fremover, sier Tina Mari Flem, sjefredaktør og administrerende direktør i NTB. 

Fremmer åpenhet og demokrati

Våren 2024 ble presseklienten rullet ut i alle politidistriktene i Norge, med et mål om å fremme åpenhet og å oppnå en bedre informasjonsflyt fra politiets operasjonssentraler til mediene. 

– Vi har mottatt mange positive tilbakemeldinger fra medier og politiet om at presseklienten fungerer godt som arbeidsverktøy. Nå gleder vi oss til at en av 110-sentralene skal få gjøre sine erfaringer med meldinger direkte til pressen, sier Kåre Henriksen, utviklingsredaktør i NTB. 

Trine Sivertsen Sommerlade, kommunikasjonsleder i Bergen brannvesen, roser politiet: 

– Politiet har nå hatt en foregangsrolle i det å gjøre informasjon om deres oppdrag tilgjengelig for befolkningen. Det er like viktig for oss i brannvesenet å ha en god og stabil tjeneste for å informere innbyggere om viktige hendelser. Å sikre god informasjon til mediene er en god start. Vi ser for oss å utvikle dette videre, og på sikt forlate X.

Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø, støtter initiativet: 

– For at de redaktørstyrte mediene skal kunne gi faktabasert og kvalitetssikret informasjon til befolkningen, er kontakten med nødetatene helt avgjørende. Etter at politiloggen og presseklienten ble etablert, ser vi en klar forbedring av informasjonsflyten mellom politiet og pressen. Det vil åpenbart komme samfunnet til gode om flere nødetater kobler seg på.

– Dette samarbeidet gir verdifull innsikt i hvordan teknologien kan tilpasses og forbedres for å møte ulike nødetaters behov, noe som kan føre til en bredere nasjonal implementering i fremtiden, avslutter Henriksen i NTB.

Fakta om presseklienten

  • Over 3 000 journalister i hele landet bruker presseklienten. Journalistene jobber i ulike medier, alt fra nasjonale og regionale medier til lokalaviser og -radio. 

  • Presseklienten er utviklet av NTB og er et nasjonalt verktøy som forbedrer informasjonsflyten mellom journalister og politiet.

  • Tilgang til presseklienten tildeles journalister som jobber i eller leverer til medier som styres etter Redaktørplakaten og er forpliktet til Vær varsom-plakaten.

  • Samarbeidet mellom politiet og pressen har høstet flere priser for teknologiutvikling og for å bidra til mer åpenhet i samfunnet.

  • Historisk sett har utfordringer i kommunikasjonen mellom pressen og politiet ført til begrensninger i informasjonsdelingen og forsinkelser i nyhetsformidlingen. Et prosjekt som skulle sikre bedre informasjonsflyt, tok derfor form. Prosjektet var et samarbeid mellom Politidirektoratet og en arbeidsgruppe fra medieorganisasjonene, Budstikka og NTB. 

Fakta om 110 Vest

  • 110 Vest er en av tolv 110-sentraler i Norge.

  • 110 Vest dekker nesten hele Vestland fylke med rundt 600 000 innbyggere. 

  • Ansvarsområdet omfatter 38 kommuner, 33 brannvesen og til sammen 94 brannstasjoner. 

  • Fem vaktledere og femten alarmsentraloperatører tar imot nødtelefoner og sender ut mannskaper, brannbiler og andre ressurser fra det lokale brannvesenet.

  • Bergen er vertskommune for 110 Vest og har ansvaret for drift og administrasjon av nødmeldesentralen.

Fakta om NTB

  • NTB er et norsk nyhets- og teknologibyrå og Nordens største bildebyrå.  

  • NTB produserer og leverer nyheter, visuelt innhold, kommunikasjonstjenester, språktjenester og teknologi.

  • NTBs redaksjoner følger nasjonale og internasjonale nyheter døgnet rundt. Hver dag leverer våre journalister og fotografer redaksjonelt innhold til nærmere 200 medier. 

  • NTB er i front med innovativ teknologiutvikling for mediemarkedet, som presseklienten for nødetater, mediebank og automatisert journalistikk.

Kontakter

Bilder

Redaksjonelle medier vil snart motta meldinger direkte fra 110 Vest når nødmeldesentralen tar i bruk NTBs presseklient. Fra venstre: Stine Mjelde, Christian Hilland, Jørgen Dahl Kristensen, Trine S. Sommerlade, Jostein Steinsland Hauge og Kåre Henriksen. Foto: Siv Kristin Hovland / Bergen brannvesen
Redaksjonelle medier vil snart motta meldinger direkte fra 110 Vest når nødmeldesentralen tar i bruk NTBs presseklient. Fra venstre: Stine Mjelde, Christian Hilland, Jørgen Dahl Kristensen, Trine S. Sommerlade, Jostein Steinsland Hauge og Kåre Henriksen. Foto: Siv Kristin Hovland / Bergen brannvesen
Last ned bilde
– Det er viktig for brannvesenet å ha en god og stabil tjeneste for å informere innbyggere om viktige hendelser. Å sikre god informasjon til mediene er en god start, sier kommunikasjonsleder Bergen brannvesen, Trine S. Sommerlade, om samarbeidet med NTB. Her sammen med NTBs utviklingsredaktør Kåre Henriksen. Foto: Siv Kristin Hovland / Bergen brannvesen
– Det er viktig for brannvesenet å ha en god og stabil tjeneste for å informere innbyggere om viktige hendelser. Å sikre god informasjon til mediene er en god start, sier kommunikasjonsleder Bergen brannvesen, Trine S. Sommerlade, om samarbeidet med NTB. Her sammen med NTBs utviklingsredaktør Kåre Henriksen. Foto: Siv Kristin Hovland / Bergen brannvesen
Last ned bilde
Operasjonsleder i 110 Vest, Jostein Steinsland Hauge, viser NTBs utviklingsredaktør, Kåre Henriksen, hvordan nødmeldesentralen fungerer. Foto: Siv Kristin Hovland / Bergen brannvesen
Operasjonsleder i 110 Vest, Jostein Steinsland Hauge, viser NTBs utviklingsredaktør, Kåre Henriksen, hvordan nødmeldesentralen fungerer. Foto: Siv Kristin Hovland / Bergen brannvesen
Last ned bilde
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye