Setter fart på elektrisk tungtransport med sju nye ladestasjoner
Enova har i dag innvilget støtte til utbygging av sju nye ladestasjoner for tunge kjøretøy langs norske riksveier, gjennom støtte programmet «Underveislading for tunge kjøretøy».
Korrigering:
Det ble opprinnelig kommunisert at Enova tildelte støtte til 10 ladestasjoner. På grunn av en feil i saksbehandlingen måtte Enova imidlertid korrigere tilsagnet til tre ladestasjoner i denne søknadsrunden. Teksten i pressemeldingen, samt kart og tabeller, er nå justert i henhold til riktig antall. Les mer om korrigeringen i slutten av teksten.
Totalt har Enova nå støttet 48 offentlige ladestasjoner, med tilsammen 276 ladepunkter.
– Dette er et viktig skritt mot en mer bærekraftig transportsektor i Norge, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).
– Med denne støtten sikrer vi at elektriske lastebiler kan kjøre flere strekninger, noe som vil redusere utslippene betydelig, legger Sandvik til.
Sentrale strekninger
Til sammen vil prosjektene som er tildelt midler sørge for grunnleggende dekning for elektrisk tungtransport langs riksveiene i Sør-Norge. I tillegg er det i denne runden tildelt støtte til en ladestasjon ved Tana bru i Finnmark.
– Dette vil gi en viktig forbedring i infrastrukturen for elektriske kjøretøy, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Det er gledelig at markedet også ser mulighetene ved å opprette ladestasjoner, også på veiene utenfor de store byene. Når vi skal kutte utslippene i tungtransporten trenger vi et helhetlig nettverk, sier Nygård.
– Økende interesse
Veitrafikken står for rett under en femtedel av Norges utslipp av klimagasser, og tyngre kjøretøy for om lag halvparten av disse igjen.
– Vi ser en økende interesse for elektriske lastebiler, og denne støtten vil bidra til å skyte fart på overgangen til nullutslippskjøretøy, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
– Dette er et viktig steg for å redusere utslippene fra transportsektoren. Grunnleggende dekning for elektrisk tungtransport langs riksveiene er avgjørende for den nødvendige omstillingen vi skal gjennom mot lavutslippssamfunnet, sier han.
Nødvendig infrastruktur
Formålet med Enovas støtteprogrammer er å legge til rette for en raskere overgang til elektrisk tungtransport.
Enova vil fortsette støtten til ladestasjoner for tunge kjøretøy også i 2025. Videre detaljer om dette vil kunngjøres på et senere tidspunkt.
– Vi ønsker å gjøre det mulig for stadig flere transportører å velge elektriske kjøretøy, sier Carl-Erik Kullmann, målansvarlig for utslippsfri vegtransport i Enova.
Fakta om støtteprogrammet «underveislading for tunge kjøretøy»:
- Enova tilbyr støtte til utbygging av offentlig tilgjengelige ladestasjoner for tyngre kjøretøy.
- Dette skal muliggjøre bruk av elektriske kjøretøy på de lengre transportetappene, og i tilfeller hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover forventet rekkevidde.
- Det er konkurranse om midlene og søknadene rangeres etter kostnadseffektivitet i henhold til rangeringskriteriene.
- Det er stilt betydelige krav til utforming av stasjonene. De skal ha en god standard med minst fire ladepunkt som kan levere minimum 350 kW kontinuerlig per ladepunkt samtidig. Det bør også være tilgang på nødvendige fasiliteter som minimum døgnåpne toaletter, samt mattilbud, hvilerom og/eller dusj.
(Kilde: Enova)
Korrigering:
Det ble opprinnelig kommunisert at Enova tildelte støtte til 10 ladestasjoner. På grunn av en feil i saksbehandlingen måtte Enova imidlertid korrigere tilsagnet til tre ladestasjoner i denne søknadsrunden. Etter at feil ble avdekket, skal det korrekte tallet være sju ladestasjoner.
De to eierselskapene bak de tre aktuelle ladestasjonene som ikke får tilsagn i denne runden fikk tidlig melding om feil fra Enova. Enova har videre kommunikasjon direkte med disse selskapene.
– Vi beklager feilen som har skjedd, og vi vil se nærmere på våre prosedyrer for å unngå at dette skjer igjen, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.
– Det er heldigvis sjeldent at slike tilfeller oppstår, men vi tar dette på alvor, sier hun.
Og legger til:
– Vi vil undersøke mulighetene for at de skal kunne søke på nytt. Det vil komme flere søknadsfrister for støtteprogrammet, og lokasjoner for nye søknadsrunder er ennå ikke definert.
Nøkkelord
Kontakter
Marie Tranaas SkjærvikLeder landtransportEnova SF
Tel:+47 411 47 026marie.tranaas.skjaervik@enova.noCarl-Erik KullmannMarkedsrådgiverEnova SF
Tel:97529823carl-erik.kullmann@enova.noMariann StrandFungerende presseansvarlig, Enova SF
Tel:+47 906 41 873mariann.strand@enova.noBilder
Om oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har cirka 110 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Enova beklager feil3.12.2024 15:42:59 CET | Pressemelding
Feil i forbindelse med saksbehandling gjør at Enova må korrigere tilsagn om støtte til tre ladestasjoner for elektrisk tungtransport ved søknadsrunden i oktober 2024.
Støtte til over 1800 ladepunkter: – Vi satser videre på tungtransporten11.11.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Enova har gjennom åtte søknadsrunder støttet hjemmeladere, til både små og store bedrifter i tungtransporten.
Satsar stort på biokarbon for å kutte klimautslepp7.11.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Ved å bytte fossilt kol ut med klimavenleg biokarbon i stor skala kan smelteverket på Kyrksæterøra medverke til eit av dei aller største utsleppskutta i norsk industrihistorie.
Over 777 millioner til hydrogen: – Sikrer forsyningen langs norskekysten5.11.2024 09:21:52 CET | Pressemelding
Fem prosjekter for hydrogenproduksjon får støtte fra Enova. Satsingen skal være et springbrett for bruk av hydrogen i norsk skipsfart.
Over 5,7 EU-milliarder til norske selskap: – Største tildeling noensinne23.10.2024 12:18:04 CEST | Pressemelding
Over 484 millioner euro, eller rundt 5,7 milliarder kroner stilles til disposisjon til åtte prosjekter i Norge. Det er det høyeste beløpet noen gang fra innovasjonsfondet til norske selskap.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom