XPENG valgte Geelmuyden Kiese
Den kinesiske elbilprodusenten XPENG satser stort i Norge. Nå hyrer selskapet inn Geelmuyden Kiese som fullservice-byrå for å støtte all markeds- og selskapskommunikasjon i Norge.
I 2021 ble Norge det første markedet utenfor Kina hvor XPENG ble tilgjengelig for salg. Samme år fikk merket den gjeve prisen «Årets nykommer» i Kantar sin årlige Bilindeks.
Hittil har selskapet solgt over 3,500 biler i Norge, hvorav over 1,500 er solgt i år. De tre modellene som er tilgjengelige i Norge – XPENG G9, XPENG G6 og XPENG P7 – har også fått gode anmeldelser i bilpressen, og XPENG G9 ble kåret til «Folkets favoritt» i Aller Media sin kåring i 2023.
Den langsiktige ambisjonen er å bli blant de ti mest solgte bilmerkene i Norge. Til å støtte selskapet i det, var det ønskelig med et lokalt fullservice-byrå.
– Geelmuyden Kiese passer perfekt med våre ambisjoner om å bli en av Norges topp ti mest solgte bilmerker. Byrået har over tid vist solide resultater for kundene sine og kan sømløst tilby alle de tjenestene vi trenger, sier Managing Director i XPENG, Claes Persson.
– XPENG er et nytt navn på det norske markedet, og har behov for et byrå som både har god samfunnsforståelse og som kan jobbe med kreative markedskampanjer. Vi har presentert et sterkt team og tanker som vi tror vil kunne flytte merkevaren XPENG, sier byråleder Severin Roald.
Godt samsvar mellom merkevarene
– Geelmuyden Kiese hadde en god presentasjon, et solid team og et sterkt merkenavn som vi ønsket å knytte oss til. Vi opplevde et genuint engasjement for oss som kunde, og at vi hadde en felles lidenskap for bilteknologi. Ikke minst løste de oppgavene vi ga på en svært god måte, sier Trine Johansen, Head of Marketing i XPENG.
For XPENG var det viktig å finne et norsk byrå som kunne håndtere både store kampanjer og løpende kommunikasjon.
– For å gjøre kommunikasjonen mest mulig effektiv ønsket vi å ha alle kommunikasjonstjenester på samme sted. Vi så etter et totalbyrå som kunne vise til profesjonalitet, erfaring og et sterkt merkenavn, sier Johansen.
Prøvekjøring ble nøkkelen
– Jeg syntes de hadde fantastiske produkter og vi gleder oss til å ta fatt på oppgaven, sier assosiert partner Knut Olav Aarsnes, som har koordinert arbeidet med konkurransen om XPENG hos Geelmuyden Kiese.
Byrået satte sammen et sterkt, tverrfaglig team med erfaring fra store kreative kampanjer, digital markedsføring, mediehåndtering og myndighetskontakt.
Sammen presenterte de en rekke tanker for hvordan XPENG kan skille seg ut i et bilmarked med svært like aktører. Teamet brukte også mye tid på å prøvekjøre bilene og gjøre seg kjent med merkevaren.
– Bilene er ekstremt bra og får gode omtaler. Slaget står om å få kundene inn for å prøvekjøre. Vi skal utvikle løsninger som bidrar til å bygge en tydelig merkevare som viser at XPENG leverer på alt nordmenn er opptatt av. Det skal vi gjøre ved hjelp av grep som oppleves overraskende, men relevante, sier kreativ leder Ole Henrik Stubberud.
Rigget for europeisk suksess
Geelmuyden Kiese-eier Paritee kjøpte nettopp det tyske byrået LHLK Gruppe, og har fra før tilstedeværelse i Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia og USA. Paritee har også strategiske samarbeidspartnere i flere markeder.
Severin Roald i Geelmuyden Kiese mener den internasjonale byråmodellen er en styrke i samarbeidet.
– Det gir oss tilgang til et nettverk med kompetanse som kan være verdifullt for kundene våre, både i Norden og Europa, avslutter han.
Kontakter
Severin RoaldAdm. dir.Geelmuyden Kiese
Administrerende direktør og managing partner for GK Norge
Knut Arne MarcussenPR ManagerXPENG Motors Norway
Tel:+47 920 41 422knut.marcussen@xiaopeng.comBilder
Om XPENG
XPENG er en ledende elbilprodusent med hovedkontor i Kina og et sterkt fokus på det europeiske markedet. Selskapet kombinerer avansert teknologi, fremtidsrettet design og bærekraftige løsninger for å forme fremtidens mobilitet. På verdensbasis leverte Xpeng over 141.000 elektriske kjøretøy i 2023 – en økning på 14,7 prosent fra 2022. I løpet av første halvår i 2024, har selskapet en salgsøkning på 30,2 prosent i forhold til tilsvarende periode i 2023. XPENG P7+ ble lansert i Paris som neste generasjons bilteknologi. XÅEMG G9 er publikumsfavoritt mens XPENG G6 nominert til Årets Bil i Europa. XPENG satser tungt på KI for bedre kjøreopplevelse. Siden den første modellen ble lansert i Norge i 2020, har XPENG vokst fra å være en tydelig utfordrer til å bli en populær folkefavoritt i Norge. Én av grunnene er innovativ teknologi til en overkommelig pris.
Om Geelmuyden Kiese
Holdingselskapet Paritee kjøpte Geelmuyden Kiese Gruppen ved årsskiftet 2021/2022. Selskapet har som ambisjon å vokse i Norden og en rekke europeiske markeder. Bak Paritee står flere bransjenestorer i kommunikasjonsbransjen i Norden. Paritee har samlet 400 ansatte i 6 land på kontorer i Oslo, Stockholm og København i Norden gjennom Geelmuyden Kiese, i London i UK og i New York, San Fransisco og Minneapolis i USA med Brands2Life. Nylig kjøpte Paritee LHLK Gruppe/PRpetuum (PRP) med kontorer i München, Berlin og Frankfurt/Main.
Samfunnsbyrået Geelmuyden Kiese ble etablert i 1989 og har mer enn 140 ansatte fordelt på kontorer i Oslo, København og Stockholm. Selskapet er et av Skandinavias største kommunikasjonsbyråer. Se mer på: www.paritee.com og www.gknordic.com
Følg pressemeldinger fra Geelmuyden Kiese
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Geelmuyden Kiese på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Geelmuyden Kiese
Ketil Solvik-Olsen blir assosiert partner i Geelmuyden Kiese: - Gleder seg til å bidra i norsk samfunnsliv etter langt USA-opphold28.11.2024 08:47:44 CET | Pressemelding
28. november 2024 – Ketil Solvik-Olsen returnerer fra USA og blir assosiert partner i Geelmuyden Kiese, et av Nordens ledende kommunikasjonsbyråer. Den tidligere samferdselsministeren og stortingspolitikeren vil bistå kunder med politisk og strategisk kommunikasjon. Han begynner i rollen i desember.
David Gleditsch blir ny Group CFO i Geelmuyden Kiese: Fra eiendomsbransjen til rådgivningsbransjen7.10.2024 10:21:59 CEST | Pressemelding
7. oktober 2024 – David Gleditsch blir ny Group CFO i Geelmuyden Kiese Gruppen, med virksomhet i Norge, Sverige og Danmark. Han kommer fra rollen som CFO i Akto Eiendom AS, og har tidligere jobbet i Carucel Management AS, Arctic Real Estate Management AS og Formue Accounting AS.
BWH Hotels velger Geelmuyden Kiese i Norge, Sverige og Danmark2.10.2024 11:31:43 CEST | Pressemelding
2. oktober 2024, Oslo – BWH Hotels, som blant annet inkluderer merkevarene Best Western Hotels & Resorts og WorldHotels Collection, tar et betydelig skritt i sin kommunikasjon i Skandinavia ved å velge Geelmuyden Kiese som sitt nye kommunikasjonsbyrå.
Athygli, Island, inngår partnerskap med Geelmuyden Kiese: Styrker den nordiske tilstedeværelsen med Athygli på Island17.9.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
17. september 2024 – Nordens ledende rådgivningsfirma innen strategisk kommunikasjon, Geelmuyden Kiese, med virksomhet i Norge, Danmark og Sverige, styrker sin posisjon med Athygli som samarbeidspartner på Island. Begge byråene konsentrerer seg rundt selskapskommunikasjon, myndighetskontakt, finansiell, corporate-kommunikasjon og strategisk rådgivning innen alle kommunikasjonsdisipliner.
Geelmuyden Kiese henter strategisk rådgiver fra TV 227.8.2024 09:04:10 CEST | Pressemelding
27. august 2024, Oslo – Nicklas Storeng Smelror er ansatt som seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese og vender dermed tilbake til rådgivningsselskapet fra TV 2.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom