5 gode nyheter for melk og meieri i 2024
Det har vært et godt år for meierisektoren. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) har samlet de beste nyhetene. - 2024 har vært unikt, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.

Året er snart over, og med det legger melke- og meierisektoren bak seg et år med mange gode resultater som er verdt å feire. I tillegg til en rekke nye varianter som har slått han hos forbruker, er etterspørselen etter melk større enn på mange år.
- 2024 har vært unikt for melk og meieriprodukter på flere områder. Vi har fått en tydelig anbefaling om 3 porsjoner meieriprodukter hver dag fra helsemyndighetene, vi ser at melkeforbruket begynner å øke igjen og at meieriprodukter med høyt innhold av protein er ekstra populære. Dette er bra både for folkehelsen og melkebøndene, som produserer den førsteklasses råvaren, sier Ida Berg Hauge, direktør for MELK.
Her er fem gode nyheter fra 2024:
Melk og meieriprodukter har fått sitt eget kostråd
Da Helsedirektoratet lanserte nye kostråd i august, ble det kjent at ett av syv kostråd omhandler melk og meieriprodukter. Helsemyndighetene har nå en tydelig anbefaling om tre porsjoner melk og meieriprodukter hver dag, der to av tre porsjoner anbefales å være enten melk, syrnet melk eller yoghurt. Dette er for å sikre daglig anbefalt inntak av jod og kalsium i kostholdet totalt.
- Det er bra og viktig at helsemyndighetene viderefører rådet om et daglig inntak av meieriprodukter og samtidig gir folk en tydelig anbefaling om tre porsjoner daglig, uttalte Berg Hauge i kjølvannet av kostrådlanseringen.
Økning i melkesalget totalt
Tredje kvartal av 2024 viste seg å være det beste kvartalet på mange år totalt sett for melkekategorien. Melkesalget steg nemlig 2,4 prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor.
Bortsett fra den ekstraordinære perioden under pandemien, er tredje kvartal av 2024 det beste på mange år. Blant bidragsyterne til dette er helmelk, som i årets tredje kvartal økte 8,3 prosent, og har sett en jevn økning gjennom hele året.
Cottage cheese-salget har eksplodert
Mens salget i andre kvartal steg med hele 50 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, var økningen i tredje kvartal 48,3 prosent.
I november omtalte Berg Hauge salgseksplosjonen som «helt unikt», samtidig som hun presiserte at lite tyder på at populariteten avtar med det første. Cottage cheese har fått et særlig godt omdømme blant treningsentusiaster, da produktet er både magert og rikt på proteiner.
Nye varianter har slått an hos forbruker
Produsentene har satset på nye varianter innen flere kategorier, deriblant innen søtmelk med smak og syrnet melk med smak. Dette har bidratt til økningen i melkesalget totalt, da søtmelk med smak i tredje kvartal hadde en økning på 15,8 prosent, mens syrnet melk med smak økte 8,8 prosent sammenlignet med tredje kvartal i 2023.
Varianter uten tilsatt sukker og med høyere proteininnhold er blant det som har slått an hos forbruker.
Nordmenn heller ut mindre melk
I 2017 opplyste hele 20 prosent av husstandene i Norge at de heller ut melk månedlig. I juni kunne derimot Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) røpe at bare 8 prosent oppga samme svar i 2023. Dette er en nedgang på hele tolv prosentpoeng, ifølge en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for MELK.
På samme tid har antall husstander som opplyser at de aldri heller ut melk doblet seg, fra 21 prosent i 2017 til 42 prosent i 2023. I samme periode har meieribransjen slått ring om et felles budskap om «best før, ofte god etter»/«best før, ikke dårlig etter», som altså ser ut til å ha hatt en innflytelse.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noIda Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom