Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sosiale medier er nyhetskilden barn og unge bruker oftest
Cirka åtte av ti 9–18-åringer får nyheter fra sosiale medier og tv, men sosiale medier er hyppigere brukt enn tv som nyhetskilde. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.

Hele 95 prosent av 9–18-åringene konsumerer nyheter i en eller annen form, ifølge undersøkelsen.
– Det er positivt at nesten alle barn og unge får med seg nyheter. Men det kan være problematisk at sosiale medier er en så sentral nyhetsplattform, fordi det ikke er noen redaktør som har ansvar for at innholdet i disse tjenestene er kvalitetssikret, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Redaktørstyrte medier brukes til faktasjekk
I kvalitative intervjuer som Medietilsynet har gjort med 13–15-åringer, bekreftes at sosiale medier er en viktig nyhetskilde for ungdommene. Her framkommer det at flere av de unge er klar over at redaktørstyrte medier skiller seg fra sosiale medier, men at de i liten grad oppsøker redaktørstyrte medier for å finne nyheter. Disse mediene brukes først og fremst til faktasjekk, ifølge ungdommene som ble intervjuet.
– En interessant tilbakemelding fra ungdommene, er at de uttrykker skepsis til de redaktørstyrte medienes innhold i sosiale medier. De mener at dette innholdet kan være mindre troverdig enn medienes nyheter på TV eller nettsider, fordi de opplever at innholdet i sosiale medier tilpasses for å gjøre det mer spennende og ungdomsvennlig, sier Velsand.
Økning i andelen som får nyheter fra TikTok
51 prosent av 9–18-åringene svarer at de ofte får med seg nyheter fra sosiale medier, og dette er like stor andel som i 2022. I tillegg svarer 30 prosent at de får med seg nyheter fra sosiale medier av og til, sju prosentpoeng ned fra undersøkelsen i 2022. Flest bruker Tiktok, der det har vært en økning de siste to årene. Deretter følger Snapchat og YouTube.
32 prosent svarer at de ofte får med seg nyheter fra tv, og her er andelen som svarer av og til, 50 prosent. Det er en betydelig nedgang i andelen som får nyheter fra nettaviser, og bare 14 prosent svarer at de får med seg nyheter fra nettaviser ofte.
Mens bruken av sosiale medier til nyhetskonsum er jevnt høy i alle aldersgrupper fra barna er 12–14 år, øker andelen som får med seg nyheter fra nettaviser, jo eldre ungdommene blir. 73 prosent av 17–18-åringene får med seg nyheter fra nettaviser ofte eller av og til. Bruken av tv som nyhetsplattform er ganske lik på tvers av alder.
NRK, VG og TV 2 brukes av flest
NRK (73 prosent) er det nyhetsmediet som brukes av flest, etterfulgt av VG (62 prosent) og TV 2 (61 prosent). Nesten halvparten (48 prosent) av 9–18-åringene får med seg nyheter fra lokalavisen. Disse tre nyhetskildene toppet listen blant barn og unge også i 2022.
Blant ni–ti-åringer er det flest som får nyheter fra Supernytt på NRK (83 prosent).
Flest ser saker de mistenker er usanne i sosiale medier
66 prosent av 13–18-åringene har i løpet av det siste halvåret kommet over nyhetssaker som de mistenkte at var usanne, ifølge Medietilsynets undersøkelse. De aller fleste av disse oppgir at de har sett sakene i sosiale medier.
– Dette viser at mange barn og unge er oppmerksomme på at de kan komme over feil- og desinformasjon i sosiale medier. Samtidig er det et mindretall som opplyser at de sjekker slike saker nærmere. Derfor er det viktig å prioritere opplæring i kildekritikk og kritisk medieforståelse, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Se hele delrapporten om nyhetsbruk fra Barn og medier 2024 her.
Den kvalitative rapporten om ungdommers forhold til nyheter og informasjonssøk finnes her.
Dukan lese enda mer om temaet på Medietilsynets nettsider her.
Fakta om barn og unges nyhetsbruk:
- 95 prosent av 9–18-åringene får med seg nyheter.
- Sosiale medier og tv er de vanligste kanalene for nyhetsoppdateringer: 82 prosent får med seg nyheter ofte eller av og til på tv, mens tilsvarende tall for sosiale medier er 81 prosent.
- En større andel får med seg nyheter fra sosiale medier ofte (51 prosent) enn tilsvarende for tv (32 prosent).
- TikTok, Snapchat og YouTube er de sosiale mediene som den høyeste andelen 9–18-åringer får med seg nyheter fra.
- NRK, VG og TV 2 er de nyhetsmediene flest 9–18-åringer bruker når de konsumerer nyheter. På fjerdeplass kommer lokalaviser.
- 66 prosent av 13–18-åringer opplyser at de det siste halve året har kommet over nyhetssaker som de mistenkte at var usanne. De fleste har sett disse sakene i sosiale medier.
Kilde: Barn og medier 2024 (Medietilsynet)
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame20.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.
Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring12.3.2025 16:25:04 CET | Pressemelding
Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom