Stor interesse for ny vegdriftskontrakt i norddelen av Trøndelag
Totalt 6 entreprenører har meldt seg i konkurransen om å drifte riksvegene fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense. Nå skal Statens vegvesen velge 3-4 som går videre til forhandlinger.

– Det er ikke lenger bare pris som teller når Statens vegvesen tildeler kontrakter for drift og vedlikehold av riksveger. Entreprenørene må også konkurrere om å finne gode løsninger for trafikantene, vinterdrift og utslippskutt, sier Per Fladvad som er prosjektleder for drift i område midt i divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.
For å finne fram til den entreprenøren som gir mest verdi for pengene, vil Statens vegvesen gå inn i forhandlinger med tre til fire entreprenører – før det gjennomføres en «finalerunde» mellom disse.
Dette er tilbyderne
Her er alle kandidatene som ønsker å være med i finalen:
- Mesta AS
- Odd Einar Kne AS
- Presis Vegdrift
- Risa
- Svevia
- Veidekke Industri AS
Konkurransen foregår i to runder. I første omgang måtte entreprenørene melde sin interesse for å bli med i anbudskonkurransen innen 14. oktober. Leverandørene som ble godkjent ble invitert til å komme med første tilbud. I løpet av noen få uker vil Statens vegvesen gjennomføre en evaluering og avgjøre hvilke entreprenører som går videre til forhandlinger.
Neste trinn er at entreprenørene leverer sitt andre og endelige tilbud, og at Statens vegvesen vekter pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som gir mest for pengene.
Etter planen skal kontrakten undertegnes ultimo februar 2025.
Omfatter 288 kilometer veg
Kontrakten omfatter riks- og europaveger i Levanger, Verdal, Inderøy, Steinkjer, Snåsa, Grong og Namsskogan kommuner.
Vegdrift innebærer å holde vegene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år. Denne kontrakten omfatter totalt 288 km riksveg, hvorav 265 kilometer er riksveg og 23 kilometer er gang- og sykkelveg langs riksveg. Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveger og riks gang- og sykkelveger med tilhørende sideanlegg og rasteplasser.
Trafikken på disse riksvegene har et variasjonsspenn fra 1400 til 15 000 kjøretøyer i døgnet.
Mer enn pris
Tradisjonelt har vegdriftskontrakter blitt tildelt entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. Men de siste årene har Statens vegvesen tatt i bruk nye anskaffelsesformer der også andre kriterier enn pris teller med i konkurransen. Konkurransen gjennomføres i to trinn.
– Statens vegvesen vil legge vekt på leverandørens kontraktspesifikke klima- og miljøtiltak som bidrar til miljøeffekt og reduksjon av klimagassutslipp. Vi ønsker å utfordre entreprenørene til å bruke sin kompetanse og kreativitet til å tenke nytt når det gjelder klima og miljø, understreker Fladvad.
Fakta om Statens vegvesens vegdriftskontrakter:
-
All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
-
Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene.
-
Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
-
Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.
-
Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.
-
Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.
-
Landet er delt inn i 30 kontraktsområder for riksveg. Se oversikten her: Driftskontraktar per september 2024 | Statens vegvesen
Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.
Tidligere pressemeldinger:
Nøkkelord
Kontakter
Per FladvadProsjektleder drift midt
Tel:90835679per.fladvad@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Krevende sikringsarbeid ved E6 i Eidsvoll tar tid11.2.2025 19:07:52 CET | Pressemelding
E6 ved Morskogen i Eidsvoll blir ikke åpnet onsdag. Fortsatt er det rundt 150 kubikk stein som må fjernes fra fjellsida og fraktes bort før vegen er trygg å kjøre.
Mer arbeid gjenstår før E6 i Eidsvoll kan åpnes10.2.2025 17:03:20 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har sprengt ned steinblokker ved rasstedet på E6 ved Morskogen i Eidsvoll kommune, men det vil fortsatt ta tid før vegen kan åpnes igjen.
Nattarbeid på Tjeldsundbrua starter tirsdag10.2.2025 10:26:00 CET | Pressemelding
Tirsdag 11. februar starter arbeidet med å skifte pendellagrene på Tjeldsundbrua på E10. Brua blir stengt i kortere perioder på natta, og tungbiler må holde 50 meters avstand.
Bilbelte, en gratis livsforsikring10.2.2025 10:02:57 CET | Pressemelding
Moderne biler sier høyt og tydelig fra hvis passasjerene ikke bruker bilbelte. Likevel delte Statens vegvesen ut 2069 gebyr for manglende bruk av bilbelte i 2024.
E6 i Eidsvoll fortsatt helt stengt inntil videre9.2.2025 20:20:15 CET | Pressemelding
Det er fortsatt uavklart når E6 kan åpnes igjen, etter at veien ble stengt i begge retninger etter et steinskred lørdag formiddag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom