Lanserer KI- og mediedagen – en arena for fremtidens journalistikk og ledelse
Institutt for journalistikk, NTB og Pressens hus lanserer KI- og mediedagen: En årlig dagskonferanse for alle som er interessert i kunstig intelligens (KI) i journalistikken.

Med KI- og mediedagen får journalister, redaktører og andre mediefolk en arena for å dele erfaringer og lære mer om hvordan KI brukes i norske og internasjonale mediehus. Vi skal også se inn i glasskulen på muligheter, utfordringer og konsekvenser.
– Kunstig intelligens, teknologigantenes makt og desinformasjonsbølgen stiller nye krav til utviklingstakt og kunnskap i mediene. I dialog med bransjen ser vi behov for en møteplass der vi kan dele erfaringer, heve kompetansen om KI og diskutere veivalg og konsekvenser på et kritisk tidspunkt i medieutviklingen, sier Siri Skaalmo, leder for Institutt for journalistikk.
– Vi skal dessuten sørge for at bransjen får møte ledende internasjonale stemmer som kan riste litt i oss og gi ny dybde til diskusjonene her hjemme, sier Skaalmo.
KI-forsker David Caswell kommer!
Et av de fremste internasjonale navnene innen KI og journalistikk, David Caswell, kommer til konferansen.
David Caswell er en anerkjent konsulent, gründer og forsker innen KI i nyhetsproduksjon. Han var sentral i BBCs utvikling av KI-løsninger for personalisert nyhetsformidling, har jobbet i Yahoo og har nylig skrevet rapporten “AI in Journalism Futures”.
– Generativ KI er noe helt nytt som direkte påvirker den grunnleggende funksjonen til vårt informasjonsøkosystem, spesielt innen journalistikk. Samfunn vil lære å bruke KI for å samle inn, bearbeide og formidle informasjon, og journalistikken må velge om den vil lede denne transformasjonen eller følge etter, sier Caswell.
Eget lederspor
Konferansen tilbyr ulike perspektiver på hvordan medielandskapet vil utvikle seg i en tid preget av kunstig intelligens. Deltakerne kan også se frem til engasjerende masterclass-sesjoner som tar for seg noen av bransjens viktigste utfordringer og muligheter. Det blir også et eget lederspor som belyser hva som kreves av medieledere når utviklingen går mye raskere enn hvordan vi i dag driver endringsledelse.
– Hvordan leder vi mennesker, utvikler strategier og sikrer redaksjonell integritet i en KI-drevet fremtid? Vår ambisjon er å gi ledere verdifulle råd, dypere innsikt og inspirasjon fra de aller beste på feltet, samtidig som vi legger til rette for nettverk og deling på tvers av bransjen, sier Unni Ødegård, direktør i NTB Partner.
Påmeldingen er åpen
Programmet slippes fortløpende. Du kan kjøpe billetter her.
Om arrangørene
Institutt for journalistikk (IJ) har tatt en ledende posisjon innen kunstig intelligens og journalistikk. IJ har holdt kurs i bruk av KI-verktøy, prompting, graving med KI og etikk for de fleste store mediehus og redaksjoner i Norge.
Nyhets- og teknologibyrået NTB tok tidlig i bruk kunstig intelligens som en sentral del av sin produkt- og tjenesteutvikling. Gjennom verktøy for journalister og KI-løsninger innen visuell teknologi, som mediebanken, effektiviserer og styrker NTB leveransen til sine kunder.
Nøkkelord
Kontakter
Unni ØdegårdDirektør NTB Partner
Tel:+47 91 61 16 55unni.odegard@ntb.noSiri SkaalmoLeder for Institutt for Journalistikk
Tel:+47 93 25 63 38siri.skaalmo@ij.noBilder



Om NTB
NTB er et uavhengig, norsk nyhetsbyrå. Vi produserer og leverer nyheter, visuelt innhold, underholdning, kommunikasjonstjenester og teknologi.
NTBs redaksjoner følger nasjonale og internasjonale nyheter døgnet rundt. Hver dag leverer våre journalister og fotografer redaksjonelt innhold til nærmere 200 medier.
Vi er i front med innovativ teknologiutvikling for mediemarkedet, som automatisert journalistikk og mediebank.
Med 400 millioner bilder og videoer er vi Nordens største bildebyrå. Bildearkivet vårt inneholder historiske bilder tilbake til 1800-tallet og representerer Norges visuelle nyhetshukommelse.
Følg pressemeldinger fra NTB
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NTB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NTB
NTB among the first globally to integrate C2PA into visual services20.6.2025 13:49:30 CEST | Press release
In an era marked by disinformation, deepfakes, and AI-generated content, Norwegian news agency NTB is taking a significant technological leap. As one of the first news agencies in the world, NTB is now integrating C2PA technology into its own visual production — setting a new benchmark for transparency and authenticity in editorial photography.
NTB først i Norge med nytt verktøy mot desinformasjon16.6.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
I en tid der manipulerte bilder og falsk informasjon sprer seg raskt, tar NTB et nytt grep for å styrke tilliten til nyhetsbildene. Nå innfører de et verifiseringssertifikat for bilder – et nytt verktøy i kampen mot desinformasjon.
Norsk Telegrambyrå blir NTB5.6.2025 14:12:46 CEST | Pressemelding
Generalforsamlingen i NTB har vedtatt å endre det juridiske navnet Norsk Telegrambyrå AS til NTB AS. Navnet, som er 158 år gammelt, får nå sin plass i historiebøkene.
NTB forbedret resultatet i 20245.6.2025 14:00:04 CEST | Pressemelding
NTB leverte et driftsresultat på 6,8 millioner kroner i 2024, noe som er en forbedring på 13,3 millioner fra fjoråret. 2024 har likevel vært et krevende omstillingsår.
NTBs språkpris til Åste Dokka i Vårt Land7.5.2025 22:17:00 CEST | Pressemelding
Kommentator Åste Dokka er tildelt NTBs språkpris for 2024 for sitt engasjerende språk, og for måten hun løfter eksistensielle spørsmål inn i offentligheten med både faglig tyngde og språklig letthet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom