Stor handlekurvanalyse etter 100 dager med nye kostråd: Frukt og grønt tar større plass i handlekurven
Hundre dager etter at helsemyndighetene lanserte nye nasjonale kostråd, viser en analyse av over fem millioner handlekurver at nordmenn har tatt anbefalingene til seg. Fire av ti handlekurver inneholder nå mer enn to enheter frukt eller grønt – en betydelig økning fra året før.

Den 23. november er det hundre dager siden helsemyndighetene lanserte nye nasjonale kostråd, der nordmenn blant annet ble anbefalt å øke inntaket av frukt og grønt fra fem til åtte enheter daglig. Extra var tidlig ute med å støtte opp om rådene gjennom tilbudskonseptet «Alltid 8», der åtte frukt eller grønnsaker hver uke selges til svært lave priser.
Nå viser ferske tall en kraftig vekst i frukt- og grøntkategorien. Siden kostrådene ble lansert har Extra økt salget av frukt og grønt med 13 prosent. Salget av varene som har vært en del av «Alltid 8»-konseptet har økt med nesten 60 prosent.
– Vårt mål har vært å bidra til at det skal være enkelt og billig å velge sunt. Det er inspirerende og gøy å se at forbruket av frukt og grønt nå peker i riktig retning. Vi skal gjør vår del av jobben for å få enda flere til å velge sunt, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.
Extra har analysert innholdet i over fem millioner Coop-medlemmers handlekurver som inneholder frukt eller grønnsaker fra perioden etter at nye nasjonale kostråd ble lansert. Innholdet er sammenlignet med 3,6 millioner handlekurver fra samme periode i 2023.
– Analysen viser at andelen som velger å legge to eller flere frukt eller grønt-produkter i handlekurven har økt fra 31 prosent i 2023 til 38 prosent i 2024. Antallet handlekurver som inneholder åtte enheter er tredoblet. Dette er en tydelig tilbakemelding om at kundene har tatt til seg kostrådene, sier Jensen.
Også tall presentert i oktober av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), underbygger trenden. Den årlige undersøkelsen om inntaket av frukt og grønt viser at det økt fra 2,9 til 3,3 porsjoner daglig – den første økningen siden 2019. I sin forklaring peker OFG på mye omtale i pressen rundt de nye kostrådene og effekten av store kampanjer fra dagligvarebransjen for å øke salget av frukt og grønt.
Om de nye nasjonale kostrådene
- Kostrådene har som mål å fremme folkehelse og forebygge kroniske sykdommer
- Blant forslagene er en anbefaling om at inntaket av frukt, grønnsaker og bær økes til 500 til 800 gram per dag
- De nye nasjonale kostrådene ble lansert under Arendalsuka den 15. august 2024
Om «Alltid 8»
- Tilbudskonsept i lavpriskjeden Extra
- Konseptet innebærer at det til enhver tid er åtte varianter av frukt og grønnsaker som har svært lav pris
- Utvalget endres hver fjerde uke
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder


Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom