Schibsted Media

Her er vinnerne av The Power of Journalism Awards

Del

På en intern konferanse denne uken hyllet Schibsted Media den uavhengige og innovative journalistikken som konsernets mediehus har skapt det siste året. Samme kveld ble vinnerne av The Power of Journalism Awards kåret.

PRISVINNER: Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Media deler ut prisen for beste samarbeid til Halvard Alvheim Vegum for arbeidet med Bergens Tidendes BreakingBot under The Power of Journalism Awards.
PRISVINNER: Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Media deler ut prisen for beste samarbeid til Halvard Alvheim Vegum for arbeidet med Bergens Tidendes BreakingBot under The Power of Journalism Awards. Foto: Joakim Riise, Schibsted Media

The Power of Journalism er Schibsted Medias årlige konferanse som i år samlet 300 medarbeidere fra Sverige og Norge. Samtidig ble The Power of Journalism Awards delt ut – priser som løfter frem det beste journalistiske arbeidet innen Schibsted Media i fire kategorier: beste skup, beste innovasjon, beste historiefortelling og beste samarbeid.

– Det er fantastisk å lede en organisasjon som Schibsted Media, som gjennom uavhengig, undersøkende journalistikk hver dag bidrar til å gjøre våre samfunn og demokratier litt bedre. Og det blir så tydelig på dager som denne, når sterke historier og klare eksempler løftes frem på scenen. Uavhengig journalistikk er en styrke for våre samfunn, og noe vi skal være stolte av og beskytte, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsted Media.

Den eksterne og uavhengige ekspertjuryen for prisutdelingen bestod av Olle Lidbom, medieanalytiker; Pia Rehnquist, forretningsområdesjef i Bonnier News Local; Lars Kristiansen, redaktør og leder for undersøkende journalistikk i NRK; Kerstin Brunnberg, tidligere administrerende direktør for Sveriges Radio; og Linn Thorkildsen, leder for norske SKUP.

Kategoriene beste skup, beste innovasjon og beste historiefortelling belønnes med 100 000 norske kroner.

Vinner av Beste Innovasjon

VG: Drap i Norge, Drapsoversikten
Jarle Brenna, Jonas Nilsson, Marianne Vikås, Christina Quist, Hilde Kristine Misje og Øyvind Engan
Vinnerne tildeles prisen for en banebrytende oversikt over alle drapssaker i Norge de siste 24 årene.

Juryens begrunnelse:
Vinnerne har med innovasjon og banebrytende design vist hvordan data og journalistisk håndverk kan gå hånd i hånd. Resultatet er en innovativ løsning i verdensklasse.

Øvrige finalister: Bergens Tidendes nye værtjeneste og Aftonbladets Valkompisen.

null
PRISVINNERE: Delegasjonen fra VG på scenen og mottar prisen for beste innovasjon for Drapsoversikten. Fra venstre: Øyvind Engan, Hilde Kristine Misje, Marianne Vikås, Christina Quist og Jonas Nilsson. Foto: Joakim Riise, Schibsted Media

Vinner av Beste Samarbeid

Bergens Tidende: BTs BreakingBot
Anders Grimsrud Eriksen og Halvard Alvheim Vegum, samt datajournalister og utviklere i VG/Aftenposten

Vinnerne tildeles prisen for å ha skapt en bot som har revolusjonert arbeidet med hendelsesnyheter og delt den med flere andre mediehus for videreutvikling.

Juryens begrunnelse:
Vinnerne har skapt samarbeid på tvers av flere deler av Schibsted ved å forbedre og forenkle nyhetsdekningen i Bergens Tidende, noe som også har kommet VG og Aftenposten til gode. Verktøyet har åpnet for bedre samarbeid og informasjonsdeling ved store nyhetshendelser. Samarbeidet har videreutviklet boten med nye funksjoner som lydtranskribering og søk på registreringsnumre.

Øvrige finalister: Omni AI Academy og Bergens Tidende Premium personalization workstream.

null
PRISVINNER: Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Media deler ut prisen for beste samarbeid til Halvard Alvheim Vegum for arbeidet med Bergens Tidendes BreakingBot under The Power of Journalism Awards. Foto: Joakim Riise, Schibsted Media

Vinner av Beste Historiefortelling

Aftenposten: Kristoffer Ingebrigtsen om faren: – Jeg følte at han skulle drepe meg
Andreas Bakke Foss, Tonje Egedius, Synne Søhoel og Marte Gundersen

Vinnerne tildeles prisen for en dyptgående og gripende fortelling om Kristoffer Ingebrigtsen, som ga det norske folk en unik innsikt i en av Norges mest kjente familier.

Juryens begrunnelse:
Vinneren har med unik kildepleie og nøye redaksjonelt arbeid skapt en fortelling med et imponerende samspill mellom tekst og lyd. Resultatet er en sterk og svært aktuell historie, fortalt på aller beste måte, med dybde og relevans.

Øvrige finalister: VG: Fanget og Voldtektsdommene og Aftonbladets Kokainavsløringen i riksdagen.

null
PRISVINNERE: Delegasjonen fra Aftenposten mottar prisen for beste historiefortelling for arbeidet med historien om Kristoffer Ingebrigtsen. Fra venstre: Andreas Bakke Foss (prisvinner), Ola Stenberg (konferansier og produktdirektør i VG), Inanna Lallerstedt (konferansier og produktsjef i Svenska Dagbladet), Tonje Egedius (prisvinner), Synne Søhoel (prisvinner) og Marte Gundersen (prisvinner). Foto: Joakim Riise, Schibsted Media

Vinner av Beste Skup

Aftonbladet: Anna Kinberg Batras lapp
Olof Svensson og Fredrik Björkman

Vinnerne tildeles prisen for en grundig og kreativ avsløring av maktmisbruk i offentlig forvaltning.

Juryens begrunnelse:
Når undersøkende journalistikk er på sitt beste, fungerer den som demokratiets vakthund og avdekker kritikkverdige forhold som noen ønsker å holde skjult. Årets vinnere har avslørt nepotisme og en nonchalant holdning som kontrollmekanismene ikke fanget opp. Journalistene har kombinert klassiske undersøkende metoder med nyskapende kreativitet. Resultatet er et scoop som ga gjenklang over hele Sverige og fikk store konsekvenser.

Øvrige finalister: SvD: Bakom låsta dörrar og E24: Jaktskandalen i Norsk Industri.

null
PRISVINNERE: Aftonbladets (f.v.) Olof Svensson og Fredrik Björkman mottar prisen for beste skup for avsløringen av Anna Kinberg Batras lapp under Schibsted Medias The Power of Journalism Awards. Foto: Joakim Riise, Schibsted Media

Nøkkelord

Kontakter

Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag

Mediekonsernet Schibsted Media har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme. 

Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens. 

Våre 2800 ansatte er basert i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsinki, Krakow og Gdansk. Og vi er avhengig av dem alle for å lykkes, gjennom tett samarbeid på tvers av redaksjoner, produkt- og teknologimiljøer, og abonnement- og annonseenhetene.

Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer. Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.

Følg pressemeldinger fra Schibsted Media

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Schibsted Media

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye