Her er vinnerne av The Power of Journalism Awards
På en intern konferanse denne uken hyllet Schibsted Media den uavhengige og innovative journalistikken som konsernets mediehus har skapt det siste året. Samme kveld ble vinnerne av The Power of Journalism Awards kåret.

The Power of Journalism er Schibsted Medias årlige konferanse som i år samlet 300 medarbeidere fra Sverige og Norge. Samtidig ble The Power of Journalism Awards delt ut – priser som løfter frem det beste journalistiske arbeidet innen Schibsted Media i fire kategorier: beste skup, beste innovasjon, beste historiefortelling og beste samarbeid.
– Det er fantastisk å lede en organisasjon som Schibsted Media, som gjennom uavhengig, undersøkende journalistikk hver dag bidrar til å gjøre våre samfunn og demokratier litt bedre. Og det blir så tydelig på dager som denne, når sterke historier og klare eksempler løftes frem på scenen. Uavhengig journalistikk er en styrke for våre samfunn, og noe vi skal være stolte av og beskytte, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsted Media.
Den eksterne og uavhengige ekspertjuryen for prisutdelingen bestod av Olle Lidbom, medieanalytiker; Pia Rehnquist, forretningsområdesjef i Bonnier News Local; Lars Kristiansen, redaktør og leder for undersøkende journalistikk i NRK; Kerstin Brunnberg, tidligere administrerende direktør for Sveriges Radio; og Linn Thorkildsen, leder for norske SKUP.
Kategoriene beste skup, beste innovasjon og beste historiefortelling belønnes med 100 000 norske kroner.
Vinner av Beste Innovasjon
VG: Drap i Norge, Drapsoversikten
Jarle Brenna, Jonas Nilsson, Marianne Vikås, Christina Quist, Hilde Kristine Misje og Øyvind Engan
Vinnerne tildeles prisen for en banebrytende oversikt over alle drapssaker i Norge de siste 24 årene.
Juryens begrunnelse:
Vinnerne har med innovasjon og banebrytende design vist hvordan data og journalistisk håndverk kan gå hånd i hånd. Resultatet er en innovativ løsning i verdensklasse.
Øvrige finalister: Bergens Tidendes nye værtjeneste og Aftonbladets Valkompisen.

Vinner av Beste Samarbeid
Bergens Tidende: BTs BreakingBot
Anders Grimsrud Eriksen og Halvard Alvheim Vegum, samt datajournalister og utviklere i VG/Aftenposten
Vinnerne tildeles prisen for å ha skapt en bot som har revolusjonert arbeidet med hendelsesnyheter og delt den med flere andre mediehus for videreutvikling.
Juryens begrunnelse:
Vinnerne har skapt samarbeid på tvers av flere deler av Schibsted ved å forbedre og forenkle nyhetsdekningen i Bergens Tidende, noe som også har kommet VG og Aftenposten til gode. Verktøyet har åpnet for bedre samarbeid og informasjonsdeling ved store nyhetshendelser. Samarbeidet har videreutviklet boten med nye funksjoner som lydtranskribering og søk på registreringsnumre.
Øvrige finalister: Omni AI Academy og Bergens Tidende Premium personalization workstream.

Vinner av Beste Historiefortelling
Aftenposten: Kristoffer Ingebrigtsen om faren: – Jeg følte at han skulle drepe meg
Andreas Bakke Foss, Tonje Egedius, Synne Søhoel og Marte Gundersen
Vinnerne tildeles prisen for en dyptgående og gripende fortelling om Kristoffer Ingebrigtsen, som ga det norske folk en unik innsikt i en av Norges mest kjente familier.
Juryens begrunnelse:
Vinneren har med unik kildepleie og nøye redaksjonelt arbeid skapt en fortelling med et imponerende samspill mellom tekst og lyd. Resultatet er en sterk og svært aktuell historie, fortalt på aller beste måte, med dybde og relevans.
Øvrige finalister: VG: Fanget og Voldtektsdommene og Aftonbladets Kokainavsløringen i riksdagen.

Vinner av Beste Skup
Aftonbladet: Anna Kinberg Batras lapp
Olof Svensson og Fredrik Björkman
Vinnerne tildeles prisen for en grundig og kreativ avsløring av maktmisbruk i offentlig forvaltning.
Juryens begrunnelse:
Når undersøkende journalistikk er på sitt beste, fungerer den som demokratiets vakthund og avdekker kritikkverdige forhold som noen ønsker å holde skjult. Årets vinnere har avslørt nepotisme og en nonchalant holdning som kontrollmekanismene ikke fanget opp. Journalistene har kombinert klassiske undersøkende metoder med nyskapende kreativitet. Resultatet er et scoop som ga gjenklang over hele Sverige og fikk store konsekvenser.
Øvrige finalister: SvD: Bakom låsta dörrar og E24: Jaktskandalen i Norsk Industri.

Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of Communications
Schibsted Media - Norge
Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Mediekonsernet Schibsted Media har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Våre 2800 ansatte er basert i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsinki, Krakow og Gdansk. Og vi er avhengig av dem alle for å lykkes, gjennom tett samarbeid på tvers av redaksjoner, produkt- og teknologimiljøer, og abonnement- og annonseenhetene.
Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer. Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsted fullfører oppkjøpet av TV4 og MTV fra Telia Company1.7.2025 10:12:19 CEST | Pressemelding
Schibsted kunngjør i dag at oppkjøpet av Telia Companys TV- og medievirksomhet (TVM) – TV4 i Sverige og MTV i Finland – er fullført. Transaksjonen markerer et viktig steg i retning av å bygge en sterkere og mer samlet nordisk medieportefølje som kombinerer nyhetsjournalistikk med engasjerende innhold på tvers av alle plattformer og formater.
Tore Nilssen skal lede avisdeskene i Schibsted30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sjefredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har ansatt Tore Nilssen (51) som felles leder for avisdeskene i mediehusene.
Nytt produktløft i Schibsted — rigger for fremtidens mediebruk30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler all produktutvikling i en ny organisasjon ledet av CPO Espen Sundve. Med 230 ansatte organisert i helt nye team, skal Schibsted bygge fremtidsrettet og skalerbar teknologi – med ambisjon om å forme Nordens ledende mediehus.
Schibsted legger ned driften i Inzpire.me – fortsetter satsing på Max Social25.6.2025 09:36:49 CEST | Pressemelding
Styret i Inzpire.me har besluttet å avvikle teknologiselskapet, som siden 2017 har utviklet en plattform for automatisert kjøp og salg av influencer marketing.
Schibsteds norske mediehus øker digitale inntekter – flere forbedrer lønnsomheten17.6.2025 11:09:35 CEST | Pressemelding
Flere av de norske selskapene i Schibsted både styrket den digitale posisjonen og forbedret økonomien i et krevende 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom