Elbil som firmabil: Elbilforeningen hjelper med å få skattepenger tilbake
75 000 arbeidstakere med firmabil kan ha betalt opp mot to milliarder for mye i skatt de siste årene. Er du en av dem, kan du få hjelp til å få skattepenger tilbake.

Da debatten om firmabilbeskatning raste i 2022, skrev elbil.no om elbilisten Emil Follerås-Lysø, som fikk en kraftig skatteøkning som følge av endrede regler for elbiler.
Nå har Emil fått medhold hos Skatteetaten i at han hadde betalt for mye skatt for 2023. Skatten hans var beregnet nesten dobbelt så høy som de reelle kostnadene. Gjennom å korrigere skatteberegningen manuelt, fikk Emil Follerås-Lysø redusert skatten med 26 000 kroner.
Det er Norges bilbransjeforbund (NBF) som har bistått Emil med saken. Både NBF og Elbilforeningen mener firmabilbeskatningen gjør at særlig elbilister overbeskattes for privat bruk.
– Kjører du firmabil og skattes for privat bruk, kan også du ha rett på redusert skatt, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Dette er penger man kan få tilbake på skatten for skatteåret 2023, selv om ligning er levert og skatteoppgjøret ferdig.
Firmabil beskattes som en fordel, men elbil koster mindre i bruk enn det en bensin- og firmabil gjør.
Det er helt åpenbart at verdien av fordelen ved å ha elbil som firmabil er satt for høyt, sier Bu.
I dag er skattereglene like, uavhengig om du har forurensende eller elektrisk firmabil. Man skatter blant annet av fordelen ved at arbeidsgiver betaler for dyrt drivstoff. Drivstoffet for en fossilbil er som kjent mye dyrere enn strøm er for en elbil. Elbilister betaler med andre ord skatt for en fordel de ikke får.
Lang kamp for å endre håpløse skatteregler
–Vi har snakket for døve ører i flere år, så dette medholdet i en enkeltsak fra Skatteetaten betyr mye. Det burde få politikerne til å våkne og lage mer rimelige skatteregler, sier Bu.
Det motsatte skjedde. I statsbudsjettet for 2023 økte regjeringen firmabilbeskatningen for privat bruk av elektrisk firmabil. Konsekvensen har blitt at de som har valgt en elektrisk firmabil overbeskattes.
– Ved å behandle en elbil som om den var en fossilbil med tilhørende dyrt drivstoff, skatter man så hardt at folk i verste fall velger å kjøre fossil firmabil, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Send oss en e-post om du vil ha bistand
Elbilforeningen tilbyr nå medlemmer informasjon om hvordan de kan justere skatteligningen sin manuelt.
– Det gjelder deg som har elbil som firmabilordning og blir fordelsbeskattet for privat bruk, sier Bu.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Bilder

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom