Hendelsesrapport oversendt Nkom
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.

13. november kl. 10:23 førte planlagt arbeid ved en viktig sentral til strømbrudd. Normalt skal ikke et slikt strømbrudd få noen kundekonsekvens, da Telenor har bygget inn reserveløsninger (redundans) i sine systemer. Men da strømbruddet oppstod, fungerte ikke den automatiske omrutingen (georedundans) av trafikk til alternativ lokasjon som den skulle. Dette førte igjen til overbelastning av noen av systemene, inkludert systemet for bedriftstelefoni og nødnummer.
– Selv om vi nå har god oversikt over hva som skjedde, så fortsetter vi analysearbeidet for å fullstendig avdekke sammenhengene og komme helt til bunns i dette. Slik kan vi sikre at dette ikke skjer igjen, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.
Problemene oppsto kl. 10:25, og analysene viser at mesteparten av nødanropene som feilet kom i perioden 10:25-10:50. Rapportens foreløpige analyser viser at trafikken til 110, 112 og 113 i all hovedsak kom frem etter kl. 10:50, selv om noen brukere hadde lang oppkoblingstid også etter dette. Fra 15:30 var alle tjenester normalisert.
Telenor gjennomfører nå en rekke tiltak, i tillegg til de grepene som ble satt i gang umiddelbart.
– Vi skal blant annet endre og forsterke rutiner ved planlagt arbeid, redusere rettetid og ha en full gjennomgang og forsterkning av nødmeldingstjenesten.
Positiv til debatt om modell:
– Vi ønsker også debatten om hvordan nødmeldingstjenesten kan organiseres best mulig fremover velkommen, inkludert involvering av flere operatører. Målet må være en modell som reduserer kompleksitet og øker robustheten, sier Engebretsen.
Kontakter
Anders KrokanPressesjefTelenor Norge
Tel:952 09 037anders.krokan@telenor.noBilder

Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
FK Bergen Nord J16 vinner Bruk Hue-prisen og 25 000 kroner11.4.2025 09:49:17 CEST | Pressemelding
FK Bergen Nord J16 er vinneren av Bruk Hue-prisen fra Røde Kors og Telenor. Det ble full jubel onsdag kveld da laget ble overrasket med 25 000 kroner på treningen.
Nye ledere i Telenor Norge10.4.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Kristin Ruud blir ny leder for People, Organisation and Culture i Telenor Norge. Hun har bakgrunn fra Kongsberg Digital, Atea og Microsoft. I tillegg er Ludwig Ulmer, som i dag er Associate Partner i McKinsey, ansatt som Chief Strategy & Transformation Officer.
4 av 10 mer bekymret for digital kriminalitet enn for ett år siden9.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
(Fornebu, 9. april 2025) Telenor blokkerte 539 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet i første kvartal i år. En fersk undersøkelse viser at nordmenn i dag er mer bekymret for å bli rammet av digital kriminalitet enn for bare ett år siden.
Telenor lanserer Splitt2.4.2025 13:33:18 CEST | Pressemelding
(Fornebu, 2. april 2025) Telenor lanserer i dag et helt nytt program for kjøp av mobiltelefon. Nå blir det enklere enn noen gang å kjøpe mobilen man har lyst på.
Telia og Telenor med felles kampanje om 2G-stenging24.3.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 24. mars 2025) I høst starter stengingen av 2G-nettet i Norge. Som et ledd i dette har Telia og Telenor inngått et kampanjesamarbeid for å gjøre overgangen til nyere teknologi enklest mulig. Sammen lanserer de i dag nettsiden www.byttnettnå.no der privatpersoner og bedrifter kan finne svar på spørsmål de måtte ha om teknologiskiftet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom