Hendelsesrapport oversendt Nkom
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.

13. november kl. 10:23 førte planlagt arbeid ved en viktig sentral til strømbrudd. Normalt skal ikke et slikt strømbrudd få noen kundekonsekvens, da Telenor har bygget inn reserveløsninger (redundans) i sine systemer. Men da strømbruddet oppstod, fungerte ikke den automatiske omrutingen (georedundans) av trafikk til alternativ lokasjon som den skulle. Dette førte igjen til overbelastning av noen av systemene, inkludert systemet for bedriftstelefoni og nødnummer.
– Selv om vi nå har god oversikt over hva som skjedde, så fortsetter vi analysearbeidet for å fullstendig avdekke sammenhengene og komme helt til bunns i dette. Slik kan vi sikre at dette ikke skjer igjen, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.
Problemene oppsto kl. 10:25, og analysene viser at mesteparten av nødanropene som feilet kom i perioden 10:25-10:50. Rapportens foreløpige analyser viser at trafikken til 110, 112 og 113 i all hovedsak kom frem etter kl. 10:50, selv om noen brukere hadde lang oppkoblingstid også etter dette. Fra 15:30 var alle tjenester normalisert.
Telenor gjennomfører nå en rekke tiltak, i tillegg til de grepene som ble satt i gang umiddelbart.
– Vi skal blant annet endre og forsterke rutiner ved planlagt arbeid, redusere rettetid og ha en full gjennomgang og forsterkning av nødmeldingstjenesten.
Positiv til debatt om modell:
– Vi ønsker også debatten om hvordan nødmeldingstjenesten kan organiseres best mulig fremover velkommen, inkludert involvering av flere operatører. Målet må være en modell som reduserer kompleksitet og øker robustheten, sier Engebretsen.
Kontakter
Anders KrokanPressesjefTelenor Norge
Tel:952 09 037anders.krokan@telenor.noBilder

Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Telenor: Økt sannsynlighet for destruktive cyberangrep og sabotasje15.10.2025 06:55:00 CEST | Pressemelding
(Fornebu, 15. oktober 2025) Norge står i dag overfor den mest alvorlige geopolitiske situasjonen siden andre verdenskrig. Det haster å bygge samfunnet mer robust og motstandsdyktig, slår Telenor fast i ny Sikkerhetsrapport.
Ekstremværet Amy: Telenor øker beredskapen2.10.2025 16:42:52 CEST | Pressemelding
Det varslede ekstremværet Amy kan skape utfordringer for mobil- og bredbåndsnettet. Telenor øker beredskapen og bemanningen gjennom helgen.
Nordmenns mobilvaner: Finnmarkinger ringer mest, 21-åringer surfer hardest – og meldingsiveren er størst i Agder24.9.2025 11:15:28 CEST | Pressemelding
Ferske tall fra Telenor om nordmenns mobilvaner viser at 21-åringer er landets største dataforbrukere, mens Finnmarkinger ringer langt mer enn resten av landet. Agder topper SMS-statistikken, og kvinner sender klart flest meldinger.
Telenor lanserer Apple TV+ på T-We16.9.2025 12:24:36 CEST | Pressemelding
Telenor-kunder i Norge kan nå abonnere på Apple TV+ og nyte prisbelønte og populære Apple Originals.
Telenor testet ny løsning for midlertidig dekning under SykkelBirken8.9.2025 10:30:15 CEST | Pressemelding
Telenor tok i bruk en ny løsning for å sikre dekning langs hele løypa under årets SykkelBirken. Den nye løsningen er mer kompakt, støyer mindre og er enklere å sette opp enn tidligere løsninger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom