Så enkelt unngår du fellene ved EU-kontroll
Glemmer du dette utstyret, blir ikke bilen godkjent på EU-kontroll. For elbil og ladbar hybrid er det viktig å huske én ekstra ting.

- Ved å gjøre noen enkle grep kan du spare tid og penger og få bilen lettere gjennom EU-kontrollen, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
- Virker lysene?
EU-kontrollen, eller periodisk kjøretøykontroll, er en kontroll av bilens miljø- og sikkerhetssystemer. Om bilen har rust i bærende konstruksjoner eller høye utslipp, blir den ikke godkjent. Det gjør den heller ikke om den mangler viktig sikkerhetsutstyr.
- Derfor er det viktig å sjekke at du har med gul vest, varseltrekant og den løse ladekabelen til elbilen eller til den ladbare hybriden når du skal på kontroll. Ta også en runde rundt bilen å se over at alle lys virker som de skal. Med litt innsats slipper du å måtte vise bilen på nytt fordi du har fått en mangel som egentlig er helt unødvendig, forklarer Svendsen.
Han sier at det er mange som kan unngå feil og spare både tid og penger på å bruke noen få minutter på å gå over bilen før den skal på kontroll.
Ingen tilstandsrapport
Er du på jakt etter en bruktbil er det mange selgere som fremhever at bilen er EU-godkjent i salgsannonsen. Men en EU-kontroll er ikke en tilstandsrapport.
- En EU-kontroll går ikke inn på bilens tekniske tilstand. Den sier noe om at bilen oppfyller visse krav til sikkerhet og miljø, sier Svendsen. - Vi NAF advarer mot å bruke EU-kontrollen som en tilstandsrapport.
Biler kan bli godkjent på en EU-kontroll med betydelige mekaniske og kosmetiske feil. Så lenge rustangrepet ikke påvirker bilens bærende konstruksjoner og utgjør en fare for sikkerheten vil bilen passere. Det samme gjelder dersom bilen har en alvorlig mekanisk feil.
- Det er selvsagt ikke noen ulempe om bilen nylig er godkjent i en EU-kontroll, men du får en mye grundigere vurdering av om bilen er et trygt bilkjøp gjennom en uavhengig tilstandsrapport, sier Svendsen.
Faktaboks
Dette bør du sjekke før du skal på EU-kontroll
-
Sjekk at du har refleksvest, varseltrekant, vognkort og ladekabel (gjelder elbiler og ladbare hybrider) i bilen.
-
Sjekk at alle lys virker som de skal.
-
Sjekk vinduspusserne og at vindusspyleren virker. Etterfyll spylervæske.
-
Se etter at alle hjulbolter er på plass.
-
Fjern hundebur og andre gjenstander som gjør jobben til kontrollørene vanskelig.
Nøkkelord
Kontakter
Jan Harry SvendsenRådgiver
Tel:+47 934 47 754janharry.svendsen@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Priv til red.: Tesla-rekord står for fall i verdens største elbiltest onsdag 4.juni2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 4. juni gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Bilene som kjører lengst har pauser på Basecamp Hjerkinn. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen30.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis28.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En rekke nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis i salgspapirene. Grunnen er at de fleste laderne ikke kan levere nok strøm til bilene. Da vil ikke bileieren se igjen tallet fra reklamen på ladestasjonen.
Elbilene kjører 200 kilometer lenger enn i 202026.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
På fem år har rekkevidden til bilene i NAF og Motors store elbiltester økt kraftig. – I snitt har elbilnyhetene 200 kilometer lengre rekkevidde enn da vi startet med testene i 2020, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom