Påminnelse til bemanningsforetak: Husk årlig melding til Arbeidstilsynet
Driver du et bemanningsforetak som er godkjent av Arbeidstilsynet? Husk at tiden snart kan være inne for å sende inn årlig melding.
Alle virksomheter som er godkjent som bemanningsforetak, må hvert år bekrefte at de fortsatt oppfyller kravene til godkjenning. Dette gjør virksomheten ved å fylle ut og sende inn en årlig melding til Arbeidstilsynet.
– I meldingen skal bemanningsforetakene kun bekrefte at de oppfyller kravene til godkjenning. De skal ikke legge ved dokumentasjon eller vedlegg. Har virksomheten alt på stell, er det derfor raskt og enkelt å sende inn en årlig melding, sier seksjonsleder Silje Lysaker Smeby i avdeling for søknader og meldinger i Arbeidstilsynet.
Sendes inn i Altinn
Alle godkjente bemanningsforetak vil varsles i Altinn rundt én måned før de må sende inn årlig melding.
Fristen for å sende inn årlig melding er tolv måneder etter at Arbeidstilsynet godkjente virksomheten som bemanningsforetak.
– Godkjenningsordningen trådte i kraft 1. januar i år. For alle virksomheter som søkte og ble godkjent før den tid, er fristen satt til 1. januar 2025, forteller Smeby.
Nødvendig for å drive med lovlig utleie
Alle bemanningsforetak må godkjennes av Arbeidstilsynet for å ha statusen «lovlig – godkjent» i oversikten over godkjente bemanningsforetak.
– Dersom godkjente virksomheter ikke sender inn den årlige meldingen innen fristen, kan Arbeidstilsynet tilbakekalle godkjenningen deres. Virksomhetene vil da få statusen som «ulovlig – ikke godkjent» i oversikten, og de kan ikke lenger lovlig leie ut arbeidskraft som bemanningsforetak i Norge, sier seksjonsleder Silje Lysaker Smeby.
Utvidet årlig melding og dokumentasjonskrav hvert tredje år
Godkjente virksomheter må hvert tredje år sende dokumentasjon til Arbeidstilsynet som viser at virksomheten fortsatt fyller kravene til godkjenning. Også her vil virksomhetene motta brev fra Arbeidstilsynet i god tid før fristen.
...
Hva er et bemanningsforetak?
Et bemanningsforetak er en virksomhet som har som formål å leie ut arbeidskraft. Utleid arbeidskraft er utleide arbeidstakere ansatt hos en utleier, men som står under en oppdragsgivers eller en innleiers ledelse.
Alle virksomheter som har som formål å drive utleie av arbeidskraft i Norge, må ha en godkjenning som bemanningsforetak av Arbeidstilsynet. Det er ulovlig å leie inn arbeidskraft fra et bemanningsforetak som ikke har en slik godkjenning.
LES MER: Godkjente bemanningsforetak
...
Hva skal bekreftes i den årlige meldingen?
I den årlige melding må bemanningsforetakene bekrefte at de oppfyller alle kravene for godkjenning i forskrift om offentlig godkjenning av bemanningsforetak. Nærmere bestemt, at de oppfyller kravene om:
- vernetjeneste (verneombud og arbeidsmiljøutvalg)
- skriftlige arbeidsavtaler som oppfyller minimumskravene til arbeidsavtaler i arbeidsmiljøloven
- skriftlig rutine som skal sikre utleide arbeidstakere likebehandling av lønns- og arbeidsvilkår ved utleie
- en ordning som sikrer arbeidstakerne kompensasjon ved yrkesskade (yrkesskadeforsikring eller personalforsikring)
- en norsk representant (gjelder utenlandske foretak uten fast forretningsadresse eller hjemsted i Norge)
Garanti for egenkapital
Noen bemanningsforetak må også bekrefte at de fortsatt har en garanti for egenkapital fra en bank eller et forsikringsselskap. Dette gjelder:
- virksomheter som ikke er registrert som aksjeselskap eller allmennaksjeselskap i Norge, eller tilsvarende i EØS-området
- virksomheter som er registrert utenfor EØS-området
Bekreft eller oppdater antall ansatte
Arbeidstilsynet henter informasjon om antallet ansatte i bemanningsforetaket fra offentlige registre. I den årlige meldingen ber vi virksomhetene justere antallet ansatte hvis
- tallet ikke stemmer
- Virksomheten har planer om å endre antallet ansatte i det kommende året
Virksomheter som ikke hadde ansatte på det tidspunktet de søkte om godkjenning, må bekrefte at de har hatt ansatte i løpet av de siste 12 månedene. For å drive med utleie av arbeidskraft må virksomhetene ha arbeidstakere som de leier ut.
Kontakter
Pressekontakt ArbeidstilsynetPressekontakt
Tel:40031788presse@arbeidstilsynet.noOm Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Ekstrahjelp før jul? Dette bør du huske!21.11.2024 07:32:15 CET | Pressemelding
Mange unge sper på økonomien med en ekstrajobb i førjulstiden. Husk at arbeidsmiljøloven gir deg mange rettigheter selv om du ikke er fast ansatt.
Ni bransjer får høyere minstelønn i dag1.11.2024 11:19:49 CET | Pressemelding
Fra 1. november får ni bransjer økt minstelønn. Det er Tariffnemnda som har vedtatt endringene.
Minstelønn til varebilbransjen31.10.2024 09:21:32 CET | Pressemelding
Fra 1. juni 2025 har varebilsjåfører krav på minstelønn. Det vedtok tariffnemda denne uken. Arbeidstilsynet ønsker utvidelsen av minstelønn til også å gjelde varebilbransjen velkommen.
Ny rapport: Arbeidstilsynets bruk og innkreving av overtredelsesgebyr og tvangsmulkt31.10.2024 08:33:54 CET | Pressemelding
Arbeidstilsynet har fra 2014 til 2022 gitt 200 millioner i overtredelsesgebyr. En ny rapport fra Arbeidstilsynets rapportserie Innsikt viser at 88 prosent av overtredelsesgebyrene er innbetalt.
Plattformarbeid: Når sjefen din er en app25.10.2024 10:20:29 CEST | Pressemelding
Stadig flere i Europa tar jobb via digitale plattformer som Foodora, Wolt eller Uber. Minst 28 millioner jobber nå på denne måten, men i Norge er det usikkert hvor mange det gjelder. Samtidig er det store forskjeller i kunnskapen om rettigheter blant plattformarbeidere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom