Vellykket overføring av personkunder fra Danske Bank til Nordea

Del

Fra i dag er Danske Bank i Norge en rendyrket bank for næringslivet. Danske Bank og Nordea har overført personmarkedsvirksomheten i Norge fra Danske Bank til Nordea.  

– Personkundene våre har fått en ny bank. Målet med denne transaksjonen har vært å sikre at kundene våre fortsatt får utmerket service og tilgang til et bredt spekter av produkter. Jeg er fornøyd med at vi har nådd denne viktige milepælen, og jeg vil rette en stor takk til alle kolleger som har stått på for å komme i mål, til alle i Nordea for et godt samarbeid og til kundene våre for deres tillit og tålmodighet i denne prosessen, sier Erlend Angelfoss, landssjef i Danske Bank Norge.

7. juni 2023 annonserte Danske Bank at banken ville trekke seg ut av det norske personkundemarkedet, og 19. juli 2023 annonserte banken at Nordea ville være kjøper av personkundevirksomheten i Norge.  
Beslutningen er en del av Danske Banks Forward ’28-strategi, som har som mål å fortsette å utvikle bankens drift, operasjoner og kundeopplevelser.

– Salget av Danske Banks personmarkedsvirksomhet i Norge er en sentral del av vår Forward ’28-strategi. Nå skal vi forsterke rollen som forretningsbank i Norge videre og ta ytterligere markedsandeler. Danske Bank har hatt en meget positiv utvikling i det norske bedrifts- og storkundesegmentet over tid. Den posisjonen skal vi bygge videre på, og vi skal være en offensiv og ambisiøs aktør i dette markedet, sier Angelfoss.

Danske Bank fortsetter som rendyrket bank for næringslivet i Norge med en satsing i bedrifts- og storkundesegmentet i tillegg til institusjonelle kunder.

Salget av Danske Banks personkundevirksomhet til Nordea er med dette avsluttet.

Den påfølgende godkjenningen fra Danske Banks styre om den planlagte ekstraordinære utbyttebetalingen er fortsatt under behandling, men forventes gjennomført innen utgangen av året som planlagt.

Nøkkelord

Kontakter

Anna-Lena NordlingPressesjefDanske Bank

Anna-Lena har det overordnede ansvaret for ekstern kommunikasjonen og pressekontakt i Danske Bank i Norge, og har jobbet med kommunikasjon i over 15 år. Siden 2017 har hun holdt i intern og ekstern kommunikasjon i flere av Danske Banks forretningsenheter, og kommer sist fra et opphold i Norwegian, der hun hadde ansvar for bærekrafts- og finansiell kommunikasjon. Hun har også bakgrunn fra PR-byrå. Jobber du for pressen eller har generelle spørsmål om Danske Bank i Norge er hun riktig person å kontakte. Søker du en av bankens mange eksperter, setter hun deg i kontakt med riktig vedkommende så raskt som mulig.

Tel:45 48 12 61anna-lena.nordling@danskebank.no

Om Danske Bank

Danske Bank er en nordisk universalbank med sterke regionale røtter og tette forbindelser til resten av verden. I mer enn 150 år har vi hjulpet mennesker og virksomheter i Norden med å nå sine mål.

I Norge er Danske Bank en rendyrket bank for næringslivet som tilbyr bred erfaring og skreddersydde løsninger til bedrifts- og storkundesegmentet i tillegg til institusjonelle kunder. Vi ønsker å skape langsiktig verdi for alle de som stoler på oss – våre kunder, aksjonærer og de samfunn vi opererer i.

I Norge har Danske Bank rundt 700 medarbeidere - hovedsakelig ved kontorene i Trondheim og Oslo.

Følg pressemeldinger fra Danske Bank

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Danske Bank på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Danske Bank

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye