Amedia-aviser fikk ikke medhold i klagesaker
Medieklagenemnda opprettholder Medietilsynets vedtak om produksjonstilskudd til fem Amedia-aviser. De fem avisene klaget på beregningen av brukerinntekter og hvordan en overgangsregel i ordningen skulle brukes ved fordeling av tilskudd.
De fem klagene som nylig er behandlet av Medieklagenemnda, gjaldt Medietilsynets beregning av produksjonstilskudd for 2023 til Amedia-avisene Bergensavisen, Nidaros, Avisa Oslo, Sandnesposten og iHarstad.
– Vi gjorde en grundig behandling av søknadene i tråd med regelverket. Vi konstaterer at Medieklagenemnda er enig i våre vurderinger, sier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Uenighet om brukerinntekter
Avisene klaget på to punkter ved fjorårets tilskuddstildeling. Det første gjaldt fastsettelsen av avisenes brukerinntekter. Medietilsynet la til grunn at det kun var inntekter direkte til avisene som skulle inngå, mens Amedia-avisene mente at inntektene fra “+Alt”-abonnement skulle være med i regnestykket.
Medieklagenemnda skriver i sitt vedtak at inntekter fra salg eller videreformidling av redaksjonelt innhold fra en annen avis ikke kan regnes som mediets brukerinntekter i forskriftens forstand. Dette innebærer at avisenes inntekter fra salg av den “+Alt”-modellen som Amedia tilbyr, ikke er mediets brukerinntekter i beregningsgrunnlaget for produksjonstilskuddet, ifølge klagenemnda.
Ny forskrift og overgangsregler
I 2023 ble søknader om produksjonstilskudd for første gang behandlet etter den nye forskriften. Dette innebærer at brukerinntekter erstattet opplag og utgaver i beregningen av tilskudd.
I den nye forskriften er det en overgangsregel for beregning av produksjonstilskudd. Denne skal lette overgangen fra gammel til ny ordning for avisene som mottok tilskudd etter den tidligere forskriften, ved å fordele de økonomiske virkningene av forskriftsendringen over tre år.
Kan ikke klage på forskriftsendring
Opprinnelig var overgangsregelen utformet slik at det samlede tilskuddet til avisene alltid ville overstige årlig bevilgning for tilskuddsordningen, uavhengig av størrelsen på bevilgningen. Bestemmelsen innebar derfor en logisk brist, og overgangsregelen ble derfor endret av Kultur- og likestillingsdepartementet 28. september 2023.
De fem Amedia-avisene klaget på at overgangsregelen ble endret etter søknadstidspunktet.
Medieklagenemnda slår fast at nemnda bare kan overprøve Medietilsynets enkeltvedtak, og ikke har myndighet til å behandle klager som gjelder forskriftsendringer. Nemnda er enig med Medietilsynet i at utgangspunktet ved behandlingen av søknader etter forskriften må være gjeldende rett på vedtakstidspunktet. Medietilsynets vedtak blir derfor opprettholdt.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noHanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet sanksjonerer tre lokale kringkastere6.12.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
To lokal-tv-kanaler har fått advarsel og en lokalradio-kanal må betale gebyr etter at Medietilsynet har hatt tilsyn med reklamereglene hos lokale kringkastere.
2024-undersøkelser om barn og unges digitale hverdag er klare29.11.2024 14:13:01 CET | Pressemelding
Medietilsynet har publisert alle resultatene fra undersøkelsene Barn og medier 2024 og Foreldre og medier 2024.
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sosiale medier er nyhetskilden barn og unge bruker oftest27.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Cirka åtte av ti 9–18-åringer får nyheter fra sosiale medier og tv, men sosiale medier er hyppigere brukt enn tv som nyhetskilde. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Det gjekk på engelsk – og norsk?25.11.2024 13:02:55 CET | Kronikk
Engelsk, engelsk, engelsk, litt norsk, engelsk. Slik er mediekvardagen for barn og unge. Gjer det noko?
Unge synes de får for mye reklame i sosiale medier25.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
To av tre 9–18-åringer synes det er for mye reklame i sosiale medier. Det viser tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom