Boston Consulting Group

Generativ AI hjelper nordmenn med å finne de beste tilbudene under årets Black Week

Del

Flere forbrukere enn noensinne tar i bruk generativ AI (GenAI) som et verktøy for å finne de beste tilbudene. I en fersk global undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) fremkommer det at 38 % av respondentene allerede har brukt eller planlegger å bruke GenAI i løpet av Black Friday, Cyber Monday og Singles’ Day.

Med GenAI blir det enklere å finne og sammenligne produkter på tvers - noe som presser forhandlere til å tilby mer attraktive tilbud, sier Lise Lørup Bartosek, Partner i Boston Consulting Group (BCG).
Med GenAI blir det enklere å finne og sammenligne produkter på tvers - noe som presser forhandlere til å tilby mer attraktive tilbud, sier Lise Lørup Bartosek, Partner i Boston Consulting Group (BCG). Guro Beitohaugen, BCG

Dette tallet er spesielt høyt blant unge forbrukere. 46 % av millennials (født mellom 1981 og 1996) og 52 % av Gen Z (født mellom 1997 og 2012) sier de drar nytte av AI for å navigere blant tilbudene.

I Norge viser en ny rapport fra Prisjakt at andelen nordmenn som planlegger Black Week-handel, holder seg stabil. Rundt 1,4 millioner nordmenn sier de vil handle under Black Week, men det gjennomsnittlige forbruket forventes å være lavere enn i fjor – med omtrent tre hundre kroner mindre per person. Samtidig øker andelen som foretrekker å handle online. Majoriteten av befolkningen – hele 2,5 millioner nordmenn – uttrykker derimot en sterk skepsis til butikkenes Black Week-tilbud, og denne mistilliten har økt siden i fjor.

- Generativ AI endrer måten forbrukere handler på, spesielt i tider med høy inflasjon. AI gir dem muligheten til å finne gode tilbud raskt og effektivt, sier Lise Lørup, partner ved BCGs Oslo-kontor.

- Vi ser at forbrukere i økende grad forventer tydelige rabatter og transparente tilbud, og GenAI gjør det mulig å enkelt sammenligne priser og produkter. Dette gjør at både kunder og forhandlere må tilpasse seg den nye teknologien.

Ifølge BCGs globale undersøkelse forventer de fleste forbrukere et minimumsavslag på 30 % for å anse noe som et godt tilbud. Prisjakt-rapporten bekrefter også denne trenden i Norge, hvor forbrukere leter etter betydelige rabatter og forbereder seg på å handle tidlig. Hele 60 % av de globale respondentene begynner å se etter tilbud allerede i oktober eller tidlig november.

Les og last ned hele rapporten her.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lise Lørup, Partner ved BCGs Oslo-kontor, sier både forhandlere og merkevareselskaper må ha en dyp forståelse av hvilke behov forbrukerne har og hvordan de foretrekker å handle for å vinne kampen om forbrukerne.
Lise Lørup, Partner ved BCGs Oslo-kontor, sier både forhandlere og merkevareselskaper må ha en dyp forståelse av hvilke behov forbrukerne har og hvordan de foretrekker å handle for å vinne kampen om forbrukerne.
Guro Beitohaugen / BCG
Last ned bilde

Lenker

Boston Consulting Group

Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.

BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 32 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group

BCG-rapport: Leverandørkjeder er største kilde til klimagassutslipp – men mindre enn 2 av 10 selskaper har konkrete mål for utslippsreduksjon4.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding

Nye funn fra Boston Consulting Group (BCG), i samarbeid med CDP, avslører at utslipp i leverandørkjeden (Scope 3) er hele 26 ganger større enn selskapenes direkte operasjonelle utslipp (Scope 1 og 2). Til tross for dette har kun 15 % av selskapene som rapporterer til CDP satt konkrete mål for reduksjon av Scope 3-utslipp.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye