Boston Consulting Group

Generativ AI hjelper nordmenn med å finne de beste tilbudene under årets Black Week

Del

Flere forbrukere enn noensinne tar i bruk generativ AI (GenAI) som et verktøy for å finne de beste tilbudene. I en fersk global undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) fremkommer det at 38 % av respondentene allerede har brukt eller planlegger å bruke GenAI i løpet av Black Friday, Cyber Monday og Singles’ Day.

Med GenAI blir det enklere å finne og sammenligne produkter på tvers - noe som presser forhandlere til å tilby mer attraktive tilbud, sier Lise Lørup Bartosek, Partner i Boston Consulting Group (BCG).
Med GenAI blir det enklere å finne og sammenligne produkter på tvers - noe som presser forhandlere til å tilby mer attraktive tilbud, sier Lise Lørup Bartosek, Partner i Boston Consulting Group (BCG). Guro Beitohaugen, BCG

Dette tallet er spesielt høyt blant unge forbrukere. 46 % av millennials (født mellom 1981 og 1996) og 52 % av Gen Z (født mellom 1997 og 2012) sier de drar nytte av AI for å navigere blant tilbudene.

I Norge viser en ny rapport fra Prisjakt at andelen nordmenn som planlegger Black Week-handel, holder seg stabil. Rundt 1,4 millioner nordmenn sier de vil handle under Black Week, men det gjennomsnittlige forbruket forventes å være lavere enn i fjor – med omtrent tre hundre kroner mindre per person. Samtidig øker andelen som foretrekker å handle online. Majoriteten av befolkningen – hele 2,5 millioner nordmenn – uttrykker derimot en sterk skepsis til butikkenes Black Week-tilbud, og denne mistilliten har økt siden i fjor.

- Generativ AI endrer måten forbrukere handler på, spesielt i tider med høy inflasjon. AI gir dem muligheten til å finne gode tilbud raskt og effektivt, sier Lise Lørup, partner ved BCGs Oslo-kontor.

- Vi ser at forbrukere i økende grad forventer tydelige rabatter og transparente tilbud, og GenAI gjør det mulig å enkelt sammenligne priser og produkter. Dette gjør at både kunder og forhandlere må tilpasse seg den nye teknologien.

Ifølge BCGs globale undersøkelse forventer de fleste forbrukere et minimumsavslag på 30 % for å anse noe som et godt tilbud. Prisjakt-rapporten bekrefter også denne trenden i Norge, hvor forbrukere leter etter betydelige rabatter og forbereder seg på å handle tidlig. Hele 60 % av de globale respondentene begynner å se etter tilbud allerede i oktober eller tidlig november.

Les og last ned hele rapporten her.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lise Lørup, Partner ved BCGs Oslo-kontor, sier både forhandlere og merkevareselskaper må ha en dyp forståelse av hvilke behov forbrukerne har og hvordan de foretrekker å handle for å vinne kampen om forbrukerne.
Lise Lørup, Partner ved BCGs Oslo-kontor, sier både forhandlere og merkevareselskaper må ha en dyp forståelse av hvilke behov forbrukerne har og hvordan de foretrekker å handle for å vinne kampen om forbrukerne.
Guro Beitohaugen / BCG
Last ned bilde

Lenker

Boston Consulting Group

Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.

BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 32 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group

BCG-rapport: Leverandørkjeder er største kilde til klimagassutslipp – men mindre enn 2 av 10 selskaper har konkrete mål for utslippsreduksjon4.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding

Nye funn fra Boston Consulting Group (BCG), i samarbeid med CDP, avslører at utslipp i leverandørkjeden (Scope 3) er hele 26 ganger større enn selskapenes direkte operasjonelle utslipp (Scope 1 og 2). Til tross for dette har kun 15 % av selskapene som rapporterer til CDP satt konkrete mål for reduksjon av Scope 3-utslipp.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye