Generativ AI hjelper nordmenn med å finne de beste tilbudene under årets Black Week
Flere forbrukere enn noensinne tar i bruk generativ AI (GenAI) som et verktøy for å finne de beste tilbudene. I en fersk global undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) fremkommer det at 38 % av respondentene allerede har brukt eller planlegger å bruke GenAI i løpet av Black Friday, Cyber Monday og Singles’ Day.

Dette tallet er spesielt høyt blant unge forbrukere. 46 % av millennials (født mellom 1981 og 1996) og 52 % av Gen Z (født mellom 1997 og 2012) sier de drar nytte av AI for å navigere blant tilbudene.
I Norge viser en ny rapport fra Prisjakt at andelen nordmenn som planlegger Black Week-handel, holder seg stabil. Rundt 1,4 millioner nordmenn sier de vil handle under Black Week, men det gjennomsnittlige forbruket forventes å være lavere enn i fjor – med omtrent tre hundre kroner mindre per person. Samtidig øker andelen som foretrekker å handle online. Majoriteten av befolkningen – hele 2,5 millioner nordmenn – uttrykker derimot en sterk skepsis til butikkenes Black Week-tilbud, og denne mistilliten har økt siden i fjor.
- Generativ AI endrer måten forbrukere handler på, spesielt i tider med høy inflasjon. AI gir dem muligheten til å finne gode tilbud raskt og effektivt, sier Lise Lørup, partner ved BCGs Oslo-kontor.
- Vi ser at forbrukere i økende grad forventer tydelige rabatter og transparente tilbud, og GenAI gjør det mulig å enkelt sammenligne priser og produkter. Dette gjør at både kunder og forhandlere må tilpasse seg den nye teknologien.
Ifølge BCGs globale undersøkelse forventer de fleste forbrukere et minimumsavslag på 30 % for å anse noe som et godt tilbud. Prisjakt-rapporten bekrefter også denne trenden i Norge, hvor forbrukere leter etter betydelige rabatter og forbereder seg på å handle tidlig. Hele 60 % av de globale respondentene begynner å se etter tilbud allerede i oktober eller tidlig november.
Les og last ned hele rapporten her.
Nøkkelord
Kontakter
Lise Lørup BartosekPartnerBCG
loerup.lise@bcg.comHarald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder

Lenker
Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.
BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 32 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
To nye Managing Director og Partner hos BCG Oslo17.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Boston Consulting Group (BCG) forfremmer Thomas Vikenes og Morten Bjørnson til Managing Director og Partner. Begge er basert ved BCGs Oslo-kontor.
79 prosent av forbrukere planlegger å handle på Black Friday – bruken av kunstig intelligens skyter fart3.11.2025 08:20:54 CET | Pressemelding
Nesten halvparten av forbrukerne vil bruke generativ AI for å finne de beste tilbudene. Samtidig uttrykker 8 av 10 bekymring for økte priser på nødvendighetsvarer, viser en ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG).
Ny BCG-rapport: Sikkerhet trumfer klima i energiomstillingen11.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Energisikkerhet og kostnadsnivå er for mange nå viktigere drivere for energiomstillingen enn klimamål, viser en ny rapport fra Boston Consulting Group (BCG).
KI er i ferd med å få fotfeste i arbeidslivet – men mye gjenstår29.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Kunstig intelligens (KI) får stadig større gjennomslag i næringslivet, men mange organisasjoner klarer fortsatt ikke å hente ut den fulle gevinsten av teknologien. Det viser en ny global studie fra Boston Consulting Group (BCG) og MIT Sloan Management Review.
Nordmenn kutter snacks og alkohol – men er likevel Europas mest optimistiske forbrukere10.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Mens kontinentet sliter med økonomisk uro og forbrukertillit på lavbluss, går nordmenn inn i andre halvdel av 2025 med godt mot – og klarere prioriteringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom